Predikningar Thomas Idergard

Predikan 29 söndagen under året 2024

Sann kärlek till nästan ger vilja till kristen mission. Kära systrar och bröder i Kristus, Döden som ett absolut slut, en utplåning av vår person, kan bara besegras av någon som står utanför den värld som döden är en del av. Dvs av Gud. Men bara en människa kan bära Gud till mötet med döden och göra andra människor delaktiga i ett liv bortom döden. Det är därför som Gud blir människa i Jesus Kristus och frivilligt ger sitt liv ”till lösen för många” som han säger i dagens evangelium; gör det som profeten Jesaja förutsäger i dagens första läsning, flera hundra år före Kristus, och som ”den rättfärdige ger rättfärdighet åt många och bär deras skuld”.

Predikan 7 oktober 2024, Högtiden för S:ta Birgitta av Vadstena, Sveriges och Europas skyddspatron

Barnets tillitsfulla lydnad ger inflytande här och evig glädje i himlen. Kära systrar och bröder i Kristus, Det är ingen överdrift att påstå att den Heliga Birgitta nog har påverkat fler människor i världen än alla andra berömda svenskar tillsammans. Visst har hon haft 700 år på sig. Men i varje tid har ett oräkneligt antal människor runt om i världen fascinerats av henne. Idag firar vi hennes helgonförklaring. Vi vördar henne förstås inte för att hon var svensk utan för att hon är just helgon, dvs någon genom vars hela liv Jesus Kristus talar till världen.

Predikan 27 söndagen under året 2024

Äktenskapet mellan man och kvinna berör fler än bara två. Kära systrar och bröder i Kristus, Varför handlar läsningarna om äktenskapet när det är en vanlig söndag och inte ett bröllop? Många här kanske inte är gifta eller har flera år kvar tills det blir aktuellt? Svaret är att äktenskapet inte bara berör de inblandade, utan är viktigt för hela samhället. Därför omgärdas det i alla tider och kulturer av regler för att skyddas och stärkas. Äktenskapets form måste förstås bygga på parternas frivilliga beslut, det är ett avgörande krav för ett kristet äktenskap, men äktenskapets sociala roll är inte att, som det ibland sägs, ”bekräfta kärlek”. Nej, det uttrycker något mer. I Kyrkan är äktenskapet ett av sju sakrament. Tillsammans med prästvigningen det sakrament som tjänar trosgemenskapen.

Predikan 26 söndagen under året 2024

"Jesus budskap till kyrkliga förövare och världsliga transideologer - och varningar till oss alla, som hjälp att leva av och i den gudomliga kärleken". Kära systrar och bröder i Kristus, När vi känner oss obekväma med Jesus uttalanden i dagens evangelium, kan det bero på att vi reducerat Jesus till en snäll kompis. Visst kan och ska vi tala med Jesus som en vän. Men det handlar om den förtrolighet han inbjuder oss till genom Jesus mänskliga natur. Inte om att allt Jesus säger ska kännas som bomull. I många fall är det tvärtom. Just för att han älskar oss, dvs vill vårt bästa, som är vår frälsning.

Predikan 25 söndagen under året 2024

Den sanna storheten. Kära systrar och bröder i Kristus, I dagens evangelium utmanar Jesus vårt sätt att tänka med världens värderingar. Och ”världen” då i meningen det som inte är Guds rikes värderingar; det som kommer ur människans självvalda nej till Guds vilja, det vi också känner som arvsynden. Vi hörde hur Jesus lärjungar bråkar om vem av dem som var ”den störste”, dvs viktigast. Ett fokus som människan i alla tider har, helt opåverkat av tekniska, medicinska eller ekonomiska framsteg. Det kallas högmod och räknas som en av de sju dödssynderna, dvs är en last, läggning, som får oss att begå konkreta synder som skiljer oss från Guds kärlek.

Predikan 23 söndagen under året 2024

Det här är tecknen för sista tiden. Kära systrar och bröder i Kristus, Temat i dagens läsningar är att se, höra och förstå, för att kunna handla med och som Jesus Kristus, och så växa in i Guds eviga liv. Det liv som dopet är inträdesbiljetten i. I första läsningen ur profeten Jesajas bok kunde vi höra Guds egna tips om hur det Gamla förbundets troende genom att läsa tidens tecken – händelser i den vardagliga tillvaron – kunde veta när Guds eget, direkta ingripande för att ställa världen rätt hade börjat.

Predikan Jungfru Marias upptagning i him­melen 2024, Vigiliemässan för högtiden på kvällen innan

Både din kropp och andras kroppar tillhör himlen – och det måste prägla vad vi tänker och gör. Kära systrar och bröder i Kristus, Tron på Jungfru Marias upptagning till himlen är ett exempel på vad som kallas för ”dogmutveckling” i den Katolska kyrkan. Utveckling av en dogm, trossats, handlar inte om att Kyrkan ändrar sin lära jämfört med vad Kristus lärde apostlarna, så att Kyrkan plötsligt skulle motsäga sig själv. Det skulle ju t ex innebära att helgonen kommit till himlen på fel grunder, eller inte alls är där eftersom de hade fel tro. En sådan utveckling skulle snarare vara dogmförvanskning.

Predikan 6 augusti 2024, Kristi Förklaring

Alla är välkomna – till förändring och omvandling! Vad är Kyrkan och varför finns hon till? För att svara på det kan vi börja med att slå fast vad Kyrkan inte är: en andlig serviceinstans eller en mötesplats för gelikar – och vad hon inte gör: bekräfta oss i att det vi känner och vill alltid är rätt, bara för att vi råkar känna och vilja det starkt. Kyrkan är istället inbrytningen av himmelriket, av det eviga och heliga, Guds egen verklighet, i tid och rum. Hon är himlens ambassad, eller himlens port, i världen.

Predikan 18 söndagen under året 2024

Den viktigaste näringen för våra liv. Kära systrar och bröder i Kristus, Idag berättar våra läsningar att livets viktigaste näring är Guds frivilliga gåva av sig själv. I första läsningen ur Andra Moseboken vandrar Israels folk i öknen, efter befrielsen från slaveriet i Egypten. Men frihetens väg är inte enkel. Folk hungrar så till den grad att de saknar tiden i slaveri, där man i alla fall hade det materiellt tryggt. När Gud svarar genom att låta folket upptäcka det manna på marken med vilket man kunde göra bröd, är det, som Jesus påpekar i dagens evangelium, inte det verkliga ”bröd från himlen” som vår responsoriepsalm idag besjöng.

Predikan 17 söndagen under året 2024

”Katolska kyrkan inbjuder alla till enheten i tron som sedan närs av Livets bröd" Kära systrar och bröder i Kristus, Tron på att Gud genom mirakel kan ingripa i världen, i alla dess naturliga ordningar, är en nödvändig följd av tron på att Gud som skapare och därmed herre över materien. Men idag kan vi t o m höra kristna tvivla på ögonvittnesskildringarna om Jesus mirakel för att de inte kan förklaras med empirisk vetenskap. Då glömmer man att själva poängen med ett mirakel är att det inte kan förklaras med våra metoder för att mäta orsaker och samband.