Riggade kort, ”samtal i anden” och den katolska framtiden
Och det är just därför det är så att det finns en stor anledning att tro att det finns en kultur som är så populär att det finns en kultur som är i den amerikanska huvudstaden – en favorit i landets huvudstad under de olyckliga åren då Redskins/Commanders ägdes av Daniel Snyder). Tillämpat på kyrkan antyder idiomet att när teologin är dekadent kommer dåliga saker att följa i trons liv. Eller, för att uttrycka det mer strikt, intellektuellt dekadent katolicism (Catholic Lite) leder oundvikligen till död katolicism (Catholic Zero).
Vilket för oss till konferensen om "Teologins framtid", som sponsras av Vatikanens Dikasterium för kultur och utbildning och som hölls vid det påvliga Lateranuniversitetet den 9-10 december i år.
Bland konferensens huvudtalare fanns fader James Keenan, S.J., från Boston College, och dr Nancy Pineda-Madrid från Loyola Marymount University i Los Angeles.
Fader Keenan blev allmänt känd 2003 när han i ett vittnesmål inför den juridiska kommittén i Massachusetts lagstiftande församling motsatte sig ett lagförslag som definierade äktenskapet som en förening mellan en man och en kvinna som "i strid med katolsk lära om social rättvisa" eftersom en sådan lag skulle innebära "aktiv och orättvis diskriminering av homosexuellas grundläggande sociala rättigheter". Vid Laterankonferensen i december förra året rapporterades Keenan ha ägnat en betydande del av sin tilldelade tid åt att rasa mot Donald Trump, vars relation till "teologins framtid" inte är omedelbart uppenbar.
Dr. Pineda-Madrids fakultetssida på LMU:s webbplats beskriver henne som "en feministisk teolog som forskar om den latinska troserfarenheten" och författare till en bok "som argumenterar för en ny teologisk tolkning av frälsning där kvinnors liv spelar roll". I juni 2024 valdes hon till ordförande för Catholic Theological Society of America. Men representerar CTSA-teologerna "teologins framtid"?
Bevis för detta finns inte i överflöd vid Dr. Pineda-Madrids eget universitet. För medan Loyola Marymount för närvarande har 7 094 studenter, rapporterar LMU:s webbplats "Institutional Research and Decision Support" att universitetet tilldelade en kandidatexamen i teologi under läsåret 2023–2024. Denna markanta brist på studentintresse kan delvis förklaras av fakultetssidan hos Dr. Pineda-Madrids kollega på LMU:s teologiska avdelning, Dr. Layla Karst, som erbjuder ett seminarium med titeln "Bad Catholics". Där lär sig eleverna av "röster" från "feministiska teologer, svarta och kvinnliga teologer, queerteologer och ekoteologer" om "kampen om ortodox tro och rätt praxis som äger rum under asymmetriska maktrelationer".
Det säger något om den nuvarande romerska atmosfären av kyrklig skrämseltaktik att flera av dem som deltog i Laterankonferensen avböjde att i detalj diskutera vad som sades där, även om en modig själ beskrev konferensen som "innehållslös". Oberoende av det teologiska virrvarr som inramade konferensens innehåll, garanterade emellertid påtvingandet av smågruppsdiskussionsmetoden "Samtal i Anden" på konferensdeltagarna att det inte skulle bli något robust meningsutbyte av det slag som en gång kännetecknade medeltida katolska universitet, där även de mest framstående professorerna förväntades försvara sina ståndpunkter offentligt. länge och på djupet, mot alla som kommer.
För trots den hype som lovprisat dess användning vid de två senaste synoderna – faktiskt baserat på den erfarenheten – är "Samtal i Anden" ett instrument för manipulation, inte en process som ger upphov till seriösa samtal eller debatter. Deltagarna (några av dem briljanta och lärda) fick två minuter i "Moment One" för att dela idéer eller reaktioner på vad huvudtalarna sa till hela konferensen; En tyst minut följde. deltagarna fick ytterligare två minuter på sig att säga "vad som resonerade mest med dem från bidragen som delades av andra i Moment One" (notera: inte vad de kanske tyckte var rent nonsens); Ytterligare en tyst minut följde. Och till sist kokade gruppens "sekreterare och facilitator" ihop "en kortfattad sammanfattning som skulle presenteras för församlingen".
Om du kan föreställa dig seriösa överläggningar om vad som helst som kommer ur en process där en mänsklig äggklocka styr diskussionsflödet, ja, då är din fantasi mer fruktbar än min.
Det är absurt att påstå att en kreativ, evangeliskt stärkande "teologins framtid" kommer att definieras av en staplad kortlek av stora presentatörer och en infantiliserande process. Men vad som är ännu värre är att denna "Samtal i Anden"-metodik på vissa håll verkar betraktas som en mall för alla katolska överläggningar. Kan detta i somliga sinnen innefatta de allmänna kongregationer av kardinaler som föregår en konklav? Skulle någon till och med våga föreslå att själva konklaven skulle genomföras enligt metoden "Samtal i Anden"?
Dessa farhågor underblåstes i tysthet i Rom förra månaden. Som de verkligen ska vara.
George Weigel
George Weigels kolumn "Den katolska skillnaden" är syndikerad av Denver Catholic, den officiella publikationen för ärkestiftet i Denver.
George Weigel är Distinguished Senior Fellow i Washington, DC: s Ethics and Public Policy Center, där han innehar William E. Simon-stolen i katolska studier.
Till svenska, januari 2025, Eva-Lotta Svensson
Inlägget kommer från sidan www.firstthings.com
Direktlänk till inlägget klicka här
Läs också: Meditation över en romersk pizza
Läs också: Mycket märkliga nyheter från Vatikanen - Biskopssynodens Vatikansekretariat lägger ut en undersökning på Internet och raderar sedan resultatet av undersökningen
Läs också: George Weigel: Varför teorin om ett rätfärdigt krig alltid är viktig
Läs också: George Weigel: Letar efter Herren Jesus i Lissabon
Läs också: George Weigel: ”Inklusion” och katolicism
Läs också: Den tyska krisen, världskyrkan och påven Franciskus