"Jesus kommer att ligga i det här hemmet i natt": Jul på Irland
En tid av seder, traditioner, välvilja och katolsk tro finns i överflöd.
Ljus och julkrubbor är kännetecken för julen på Irland. (foto: Med tillstånd av Patrick Passmore)
En varm låga lyser upp vintermörkret – ljuset kommer från ett ödmjukt ljus i fönstret i ett irländskt hem.
Den placeras vanligtvis i ett fönster som vetter mot framsidan på julafton och tänds som ett tecken på välkomnande, särskilt för Maria och Josef som söker skydd - och representerar världens ljus.
Sådana julljus är kännetecken för julen på Irland, som fortfarande i grunden är en katolsk högtid, med vissa seder som är uppenbart rotade i tron och som fortfarande vårdas bland nära och kära.
"Julljuset är en av de mest gripande och varaktiga symbolerna i irländsk katolsk jultradition", säger fader Eugene Hasson, församlingspräst i Drumragh i grevskapet Tyrone, som också säger att denna irländska julsed har spridit sig över hela världen.
"Denna tradition bär lager av religiös och kulturell betydelse, vilket gör den till en älskad praxis i både fromma och nominellt katolska hem."
Fader Hasson förklarade dess ursprung: "Julljuset är inspirerat av djup katolsk symbolik. Dess låga representerar Kristus som världens ljus, som lyser upp mörkret och ger hopp. För många är tändandet av detta ljus på julafton en stund av bön som bjuder in den heliga familjen till hemmets hjärta."
Det ödmjuka ljuset i fönstret på Irland anses vara en kvarleva från strafflagarna, när dess närvaro subtilt indikerade ett hem där en förrymd präst var välkommen.
"Ljuset fungerar också som en ledstjärna för gästfrihet, vilket återspeglar den irländska seden att alltid lämna en plats vid bordet eller härden för en främling i nöd", tillade prästen.
Fader Hasson mindes vördnaden när han tände ljuset i sitt barndomshem i Dungiven, County Derry: "När jag växte upp i Dungiven var tändandet av julljuset en av de mest rörande delarna av julafton."
"Jag kan fortfarande se framför mig den fladdrande lågan i vårt fönster som kastar sitt varma sken över de frostade rutorna – det fanns inga tvåglasfönster på den tiden – en tyst men ändå kraftfull påminnelse om något större än oss själva", säger han. "Min mor gjorde det alltid till ett vördnadsfullt ögonblick och bad oss att minnas dem som inte hade något hem eller någon värme den natten, som ett eko av Marias och Josefs resa."
"I efterhand representerar julljuset hjärtat av irländsk katolicism: en tro som uttrycks i gester, ritualer och välkomsthandlingar", tillade han. Till och med nu, i ett Irland som ofta beskrivs som "postkatolskt", består julljuset – inte bara som en tradition utan som ett bevis på trons bestående kraft och den medfödda mänskliga längtan efter kontakt med det gudomliga. Jag är glad över att kunna fortsätta att uppmuntra denna tradition."
Till och med dikter frammanar traditionen och sätter sammanhanget för ljuset i fönstret för att välkomna den heliga Jungfru Maria, den helige Josef och den nyfödde Frälsaren.
Med ljus av änglar är himlen nu fläckig.
Frosten på vinden från kullarna har ett bett.
Tänd elden och slumra till.
Jesus kommer att ligga i det här hushållet i natt.
~ från julafton, av Máire Mhac an tSaoi
Sådana sedvänjor är djupt rotade i juletid.
"Våra katolska rötter är starka i Irland, särskilt under julen", säger Aidan Gallagher, chef för EWTN Irland.
En irländsk julgran Copyright (c) 2009 Eireann/Shutterstock. Ingen användning utan tillstånd.
"Julen är inbäddad i Irlands nationella kalender som en tid för människor att återvända från utlandet för att besöka familjen, en tid av hopp; en tid av tro; midnattsmässa; bikt; gåva av mässbuketter; julkrubban; tillbedjan av Pragbarnet och den allestädes närvarande närvaron av ett ljus i ett hemfönster som indikerar en plats för välkomnande, tillflykt och andrum. Det är också en tid att besöka gravar, minnas trogna avlidna familjemedlemmar. Det är brukligt att göra adventskransar för att dekorera hemmet och ta med till kyrkogården."
En av de mer ovanliga nutida festtraditionerna i Irland är den årliga julvälsignelsen av flygplanen, som kommer att äga rum på Dublins flygplats för 77:e gången denna juldag. Det är en anmärkningsvärd tradition som började 1947 med välsignelsen av ett Aer Lingus-flygplan, och sedan 1967 har den ägt rum på juldagen när flygplatsen är stängd. Ursprungligen var alla flygplan uppkallade efter helgon; Nu ingår andra flygbolag i denna unika trossed.
På Irland finns det ofta udda lokala jultraditioner och sedvänjor som passar ihop med mer vanliga högtider. Niall Comer, lektor i iriska vid Ulster University, pekade på många jultraditioner som samlats i folkloresamlingen på nationalbiblioteket.
"Många av dessa hågkomster och skildringar av julen visar att det först och främst är en religiös tid på året. Det finns några intressanta sedvänjor som dyker upp; I vissa delar av landet ansågs det till exempel oklokt att gifta sig under advent eller fastan."
"Advent var traditionellt en tid för att förbereda sig för julen och städa ur djurhusen, vilket troligen är kopplat till stallets betydelse i den bibliska födelseberättelsen", observerade han.
I irländsk tradition och folklore förknippas gärdsmygen med julen, särskilt Stefansdagen, den 26 december. Comer förklarade: "Folklore berättar för oss att när den helige Stefanus, som är känd som den första kristna martyren, gömde sig för sina angripare, var det en gärdsmyg som lockade till sig sina angripare genom att flaxa med sina vingar. På Sankt Stefans dag iscensätter lokala ungdomar utklädda till så kallade 'Wren Boys' en jakt på gärdsmygen för att försvara Sankt Stefan."
"Julfestivalen avslutas med Nollaig na mBan, som betyder 'kvinnornas jul' eller 'lilla jul', på trettondagsfesten. Traditionen var att efter julens ansträngningar var trettondagen en dag då kvinnorna i ett irländskt hushåll skulle koppla av och bli omhändertagna av männen.
Julkrubban eller "spjälsängen" är traditionellt en fast punkt i många hem, utan tvekan viktigare än en julgran. Den skulle inte ha satts upp tidigare än till den 8 december. Den här skribenten minns i vårt eget familjehem spänningen i att ta spjälsängen från vindsloftet och ställa den på en hedersplats i vardagsrummet.
Ofta tillverkade familjemedlemmarna spjälsängen själva av krossat trä och halm, målade omsorgsfullt för att likna den fallfärdiga, idylliska men vackra scenen i Betlehem. Till vår första jul efter vårt bröllop gav våra mammor oss tillsammans en gåva i form av spjälsängsfigurerna till vår hemgjorda spjälsäng, en julkrubba som vi fortfarande återskapar varje jul under de 25 år som gått sedan dess. Jesusbarnet placerades inte i spjälsängen förrän på juldagen, och de vise männen dök upp den 6 januari.
Lämna alla dörrar vidöppna framför henne,
Jungfrun som kommer med barnet på sitt bröst,
Låt dig stanna här i kväll, Heliga Maria,
Att Jesus en tid i detta hus må vila.
~ från julafton, av Máire Mhac an tSaoi
Patrick J. Passmore
Patrick J. Passmore är författare och kommunikationsrådgivare för St. Brigid Media baserad i nordvästra Irland.
Till svenska, december 2024, Eva-Lotta Svensson
Inlägget kommer från sidan www.ncregister.com
Direktlänk till inlägget klicka här
Läs också: Sekulariseringens ormar i Irland
Läs ochså: Catholic Gap Year Program i Irland förbereder unga människor för livslång mission
Läs också: "St. Brigid's Song" har premiär för att markera 1 500-årsdagen av det irländska helgonets död
Läs ochså: Irländska väljare avvisar konstitutionell översyn av moderskap och familj
Läs ochså: Det irländska etablissemangets nedsättande av det kristna arvet får sitt första genmäle genom ett överväldigande nederlag i folkomröstningen