Påven Johannes Paulus och eukaristin är oupplösligt förbundna med varandra

6
min read

Påven Johannes Paulus och eukaristin är oupplösligt förbundna med varandra

tis, 04/30/2024 - 16:10
0 comments

KOMMENTAR: När vi observerar en nationell eukaristisk väckelse i USA och förbereder oss för en nationell eukaristisk kongress, är det lägligt och förutseende av oss att begrunda Johannes Paulus II:s kärlek och undervisning om eukaristin.

Påven Johannes Paulus II förbereder nattvarden under en utomhusmässa som han firade den 13 september 2003 i staden Roznava, Slovakien. (foto: Sean Gallup / Getty)

 

Den 27 april firar vi 10-årsdagen av helgonförklaringen av påven Johannes Paulus II. Det är svårt att tro att det redan har gått ett decennium sedan den älskade påven, tillsammans med påven Johannes XXIII, upphöjdes till altarets värdighet.

När vi reflekterar över dessa 10 år av mässor till hans ära och förböner och åkallan till hans himmelska vänskap, skulle det vara en ädel sak för oss att lyfta fram en av de centrala aspekterna av påven Johannes Paulus undervisning och andliga arv till mänskligheten och kyrkan.

Johannes Paulus hjärta och själ var hans djupa relation med Herren Jesus, som sågs och levdes genom hans intensiva och passionerade kärlek till Herrens eukaristiska närvaro. I många avseenden var Johannes Paulus liv ett liv som levdes i mellanrummen mellan mässoffret och hans tid före det heliga sakramentet. Hela mannens liv var inriktat på Jesus Kristus, vilket innebar att det alltid var fokuserat på eukaristin.

Det berättas otaliga historier om hans hängivenhet till eukaristin.

En sådan berättelse berättar hur hans personliga personal letade efter honom i det apostoliska palatset och blev oroliga när de inte kunde hitta honom. De hade kollat kapellet men han var inte där, trodde de i alla fall. Först efter ytterligare några svep över palatset gick en medhjälpare in i kapellet, i stället för att bara öppna dörren och visuellt skanna av rummet. När personen gick in i kapellet upptäckte han påven liggande på knä med armarna utsträckta i korsform och i djup kontemplation inför sin eukaristiske Herre.

När vi observerar en nationell eukaristisk väckelse i USA och förbereder oss för en nationell eukaristisk kongress i juni, är det lägligt och förutseende av oss att begrunda Johannes Paulus II:s kärlek och undervisning om eukaristin. Påven Johannes Paulus II:s kärlek till mänskligheten, hans vördnad för mänsklig värdighet, hans förmaningar att skydda universella mänskliga rättigheter, hans förväntan på dygd och helighet bland Guds barn och hans ständiga uppmaning till enhet och fred var alla inspirerade, grundade och uppburna av hans fasta och otvetydiga tro och kärlek till Herren Jesus som verkligen är närvarande i det heliga sakramentet, liksom den ständiga känslan av vördnad och hopp som han fick och levde efter på grund av att han var en så trogen tillbedjare av den eukaristiske Herren. Påvens mässor, heliga timmar och förlängd tid före det heliga sakramentet i tillbedjan var hans källa till styrka och uthållighet.

Om Johannes Paulus inte hade varit så hängiven den eukaristiske Herren, skulle Herren inte ha kunnat göra sådana mirakulösa och världsförändrande saker genom honom. Om det inte hade funnits någon eukaristisk hängivenhet hos mannen, då skulle det aldrig ha funnits en påve, Johannes Paulus II.

Från början av sitt pontifikat ledde han kyrkan till hennes eukaristiske Herre. Mannens kärlek och vördnad för det heliga sakramentet ville ropa från hustaken: "Herren är med oss! Lita på honom. Var inte rädd!"

I Johannes Paulus första encyklikaRedemptor Hoministalade han om den eukaristiske Herren och skrev:

”yrkan upphör aldrig att återuppleva hans död på korset och hans uppståndelse, som utgör innehållet i kyrkans dagliga liv. Det är på befallning av Kristus själv, hennes Mästare, som kyrkan oupphörligt firar eukaristin och i den finner "livets och helighetens källa", det verksamma tecknet på nåd och försoning med Gud och löftet om evigt liv.

Det väsentliga åtagandet och framför allt den synliga nåden och källan till övernaturlig styrka för kyrkan som Guds folk är att ständigt hålla ut och gå framåt i det eukaristiska livet och den eukaristiska fromheten och att utvecklas andligen i eukaristins klimat” (20). Ungefär en månad efter att Johannes Paulus hade gett ut sin första encyklika införde han sin vana att skriva ett årligt brev till prästerna på skärtorsdagen. Det skulle bli en sed som han behöll under hela sitt pontifikat. Breven var ofta älskvärda, tillrättavisande och uppmuntrande. De innehöll ofta uppmaningar till prästerna att visa större kärlek och uppmärksamhet på eukaristin. I hans skärtorsdagsbrev fanns oräkneliga uppmaningar till präster att regelbundet be inför det heliga sakramentet.

Påven Johannes Paulus II visste hur nåden kunde verka genom honom i det heliga sakramentet och därför ville han att varje präst (och varje troende) skulle få samma helande, inspiration och bekräftelse från Herren. Den helige påven visste att han kunde vara ett vittne om hoppet eftersom han var en person som först och främst orubbligt hoppades på Herren. Han ville att varje präst (och alla troende) skulle ha samma hopp och vara ett vittne om hoppet för andra, och ett sådant hopp kunde bara hittas och näras i Herren Jesu intimitet och värme, som verkligen är närvarande bland oss i eukaristin.

Som en typ av Alfa och Omega-upplevelse, början och slutet, var det just dessa årliga skärtorsdagsbrev som gav upphov till Ecclesia de EucharistiaJohannes Paulus II:s 14:e och sista encyklika till kyrkan. Han förklarar:

”Från det att jag började min tjänst som Petri efterträdare har jag alltid markerat skärtorsdagen, eukaristins och prästadömets dag, genom att skicka ett brev till alla präster i världen. I år, det tjugofemte av mitt pontifikat, vill jag engagera hela kyrkan mer fullständigt i denna eukaristiska reflektion, också som ett sätt att tacka Herren för eukaristins och prästadömets gåva: "Gåva och mysterium". Från eukaristin hämtar kyrkan sitt liv. Från detta "levande bröd" hämtar hon sin näring. Hur skulle jag kunna låta bli att känna ett behov av att uppmana alla att uppleva det på nytt? ”(7).

Denna sista encyklika var den helige påvens sista ord till kyrkan på denna auktoritetsnivå. Därför är det passande att encyklikan fokuserar på Herrens närvaro i det heliga sakramentet, eftersom eukaristin alltid har varit hans personliga fokus och centrum i hans liv som kyrkans universelle herde.

Påven inleder Ecclesia de Eucharistia med att erinra om sin erfarenhet av att förrätta mässan i Jerusalems övre sal. Pilgrimsfärden till det heliga landet var en del av hans firande av det stora jubileet år 2000. När han berättar om den gripande upplevelsen skriver han:

”Det var i det övre rummet som detta allraheligaste sakrament instiftades. Det var där som Kristus tog ett bröd, bröt det och gav det till sina lärjungar och sade: "Tag detta, ni alla, och ät det: detta är min kropp, som skall utges för er" (jfr Mark 26:26; Luk 22:19; 1 Kor 11:24). Sedan tog han bägaren med vin och sade till dem: "Tag detta, ni alla, och drick ur det: detta är mitt blods bägare, det nya och eviga förbundets blod. Den skall utgjutas för er och för alla, för att synderna skall bli förlåtna" (jfr Matt 14:24; Luk 22:20; 1 Kor 11:25). Jag är tacksam mot Herren Jesus för att han låter mig upprepa på samma ställe, i lydnad för hans befallning: "Gör detta till minne av mig" (Luk 22:19), de ord som han talade för två tusen år sedan.”

Genom hela encyklikan, som nästan punkt för punkt är ensammanfattning av hans liv och prästerliga tjänst, kallar Johannes Paulus II kyrkan till ett konstant tillstånd av vördnad och förundran inför Guds närvaro bland oss. Han uppmanar oss att bevara och visa den rätta vördnaden för eukaristin i allt vi säger och gör och att verkligen leva med eukaristin som "höjdpunkten och källan" i våra liv.

Och Johannes Paulus II pekar oss tillbaka på eukaristin som den enda verkliga källan till enhet både inom kyrkan och mellan alla världens folk.

Som avslutning på encyklikan säger påven S:t Johannes Paulus II med en faders hjärta och en herdes övertygelse:

”Tillåt mig, liksom Petrus i slutet av eukaristin i Johannesevangeliet, att än en gång säga till Kristus, i hela kyrkans namn och i var och en av er: "Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord" (Joh 6:68). I gryningen av detta tredje årtusende är vi, kyrkans barn, kallade att med förnyad entusiasm företa det kristna livets resa. Varje engagemang för helighet, varje verksamhet som syftar till att utföra kyrkans uppdrag, varje arbete med pastoral planering, måste hämta den styrka den behöver från det eukaristiska mysteriet och i sin tur riktas mot detta mysterium som dess höjdpunkt" (60).

Encyklikan gavs ut 2003. Den följdes snabbt av att Johannes Paulus II utlyste ett eukaristins år 2004-2005. Och hur gripande var det inte att den helige påven skulle dö med eukaristins år. Han dog som han hade levt, hängiven och nära sin eukaristiske Herre.

Arvet efter påven Johannes Paulus II är stort och omfattande. Han åstadkom mycket för evangeliet under sitt över två och ett halvt decennium långa pontifikat. Men inget av det skulle ha hänt, eller betytt något om det hade hänt, om det inte hade varit grundat på hans ständiga förtröstan på den eukaristiske Herren, som han visste älskade honom och alltid var med honom.

Fader Jeffrey Kirby

 

Fader Jeffrey Kirby

Fader Jeffrey Kirby är präst i Our Lady of Grace-församlingen i Indian Land, South Carolina, och värd för den dagliga andaktspodcasten Morning Offering With Father Kirby.

Till svenska, april 2024, Eva-Lotta Svensson

Inlägget kommer från sidan www.ncregister.com

Direktlänk till inlägget klicka här

Läs också: 10-årsdagen av helgonförklaringen av Johannes Paulus II

Johannes Paulus II  påven

 

Gråbröderna

De senaste artiklarna

Katolsk Horisont
14/05/2024
Katolsk Horisont
2/05/2024
Katolsk Horisont
1/05/2024
Katolsk Horisont
1/05/2024