Kort och gott: Amerikanska präster reagerar på påvens uppmaning till 10-minuters predikningar
Hur lång tid har en predikant att predika?
Påven Franciskus firar den heliga mässan med de nya kardinalerna och kardinalskollegiet på högtidligheten av den heliga Jungfru Marias obefläckade avlelse, den 8 december 2024. (foto: Daniel Ibanez / EWTN)
Påven Franciskus fick sju sekunders applåder nyligen när han sa att vissa katolska predikanter pratar för mycket.
"Ibland är det långa predikningar, 20 minuter, 30 minuter. Men snälla, predikanter måste predika en idé, en känsla och en uppmaning till handling. Efter åtta minuter börjar predikan att avta; Det är inte förstått. Och jag säger detta till predikanterna", sa påven Franciskus när han avvek från sin förberedda text inför en allmän audiens på Petersplatsen i Rom den 4 december.
Folk började klappa händerna.
"Jag kan se att ni tycker om att höra detta!" sa påven. "Ibland ser vi män som, när predikan börjar, går ut för att röka en cigarett och sedan kommer in igen. Snälla, predikan måste vara en idé, en känsla och en uppmaning till handling. Och den får aldrig överstiga 10 minuter. Detta är mycket viktigt."
Men hans tal den dagen varade i 15 minuter och 24 sekunder. Det måste alltså finnas undantag. Hur lång tid har en predikant att predika?
The Register frågade fem amerikanska präster som är kända för sin förkunnelse hur länge de fyller tiden i söndagsmässan mellan evangelieläsningen och trosbekännelsen.
Alla sa att de uppskattade påvens betoning på att be till den Helige Ande om vägledning, att hålla fokus och följa imperativet, med påvens ord, "att inte vilja predika oss själva, utan att predika Jesus Kristus".
Ändå sa vissa att påvens 10-minutersgräns är för strikt. Mer än en påpekade att människor i delar av Afrika går i timmar för att komma till kyrkan, och att de förväntar sig en lång predikan när de kommer dit – en timme är inte ovanligt.
Publiken är viktig
Fader Jeffrey Kirby, pastor i Our Lady of Grace-församlingen i Indian Land, South Carolina, berättade för The Register att när han var administratör för en afroamerikansk församling för några år sedan sa församlingsmedlemmar till honom att han var tvungen att predika längre.
Predikningar i söndagsmässan har mycket att uträtta nuförtiden, sa han: Förklara Skriften, ja, men förklara också den katolska läran för kyrkbänkssittare som var dåligt undervisade när de var barn.
"Och därför är den börda som läggs på mig att jag fortfarande måste se till att majoriteten av mitt folk får kristen utbildning, vilket innebär att den liturgiska predikan nu måste dubbleras som ett tillfälle att förkunna Skriften, men också att undervisa i tron", sade fader Kirby, en flitig bidragsgivare till Register. "Så ibland finns det en längre predikan där eftersom vi har mycket att gå igenom."
Han sa att han vanligtvis predikar 18 till 26 minuter under söndagsmässan och sex till 10 minuter för en daglig mässa.
Han sa också att påven Franciskus bör komma ihåg den katolska subsidiaritetsprincipen, att lokala frågor bör hanteras lokalt, där det är möjligt.
"Som lokal pastor känner jag till exempel mitt folk. De människor som kommer till min församling väljer att komma till min församling. De har alternativ på detta område. Jag vet vad som behövs. Jag vet vad som inte behövs. Jag vet hur långt jag kan predika. Jag vet också hur jag ska engagera Guds folk när det gäller när jag ska använda en berättelse eller då och då ett skämt och så vidare. Så jag tror att den lokale pastorns urskiljning vid någon tidpunkt måste skjutas upp, sade fader Kirby.
Han noterade att sydöstra USA, där han arbetar, domineras av protestantiska kyrkor där präster förväntas predika under lång tid, delvis för att de går in på detaljer när de engagerar sig i Bibeln.
"Det finns två sorters människor som kommer till kyrkan just nu. Antingen är det bara en vana och de bryr sig inte. Eller så menar de allvar med sin tro, säger fader Kirby. Och de som menar allvar med sin tro är en del av denna guldålder för katolsk skriftforskning. Och de vill ha djup. Om de skulle komma och bara ge dem 10 minuters fluff, skulle jag förlora dem till den lokala baptistkyrkan på 10,1 minuter."
Msgr Stuart Swetland, rektor för Donnelly College i Kansas City, Kansas, sa att publikens uppmärksamhetsspann är viktigt.
"Jag påpekar alltid att studenter är vana vid att vara uppmärksamma på längre samtal, som föreläsningar i deras klasser. Med tanke på deras kallelser som studenter kan det ibland vara meningsfullt med längre didaktiska predikningar i campusmiljön, säger Msgr Swetland till The Register. "Men det som är lämpligt för en campusmiljö kanske inte är lämpligt för din genomsnittliga församling."
Förutom att leda ett college tjänar Msgr Swetland också som pastor i en afroamerikansk församling i Kansas City, som heter Our Lady and St. Rose. Svarta katoliker tenderar att ha mer tålamod med längre predikningar än de flesta andra amerikaner.
Men Msgr Swetland sade att han har tagit till sig påvens kommentarer. I juni förra året, sa han, började han tänka på hur han skulle kunna predika kortare, och påven Franciskus senaste uppmaning har gett honom ytterligare inspiration i den riktningen.
Tidigare har Msgr Swetland använt en inledning, tre punkter och en avslutning som en homiletisk struktur. Men den här adventstiden, sa han, "har jag gjort två saker på söndagen, delvis för att hålla det kortare."
– Min förhoppning är att de tar med sig de där två poängen i stället för att försöka komma ihåg allt jag sa om jag hade åkt längre, säger han.
"Jag har verkligen förkortat mina predikningar, och jag tror, uppriktigt sagt, att jag har varit mer effektiv i att förkunna ordet på ett minnesvärt, och förhoppningsvis glädjefyllt, sätt för de människor jag tjänar."
Till punkt och pricka
Fader Bryce Sibley, professor i moralteologi och biträdande akademisk dekanus vid Notre Dame Seminary i New Orleans, sa att han siktar på 12 minuter på söndagar, även om han ibland går längre. Men längden är inte lika avskräckande för lyssnarna som andra faktorer, säger han.
"Den första, som är den viktigaste, är att det är svamligt, oordnat nonsens. Du kan predika i 10 minuter, men om du inte har en poäng, om du inte utvecklar din teori, om det bara är slumpmässigt prat eller upprepning av dig själv, det kan vara sex minuter, kommer folk att hata det, sade fader Sibley.
Ett annat no-no är en predikan som inte ger några praktiska råd.
"Så jag skulle säga tid, relevans och struktur", säger fader Sibley. "Kortfattad, riktad; Skär bort allt som inte spelar någon roll - kompakt, det är förmodligen ett bättre sätt än att säga kort. För om du gör det på rätt sätt kommer du att få fram ditt budskap på 10 minuter, 12 minuter, om du vet hur du ska göra det."
Bra material slits bra, sa han. Material som inte är lika bra måste åtminstone komma till saken snabbt.
"Så jag tror att problemet är att vissa killar kommer att bli riktigt bra predikanter och de vet hur man gör det och folk kommer att lyssna. De kunde hålla på i 20 minuter. Folk bryr sig inte. Killarna som inte är bra, om de bara kunde följa ett fast mönster, göra det här varje gång, vara strukturerad, vara beordrad, det skulle göra saker och ting mycket bättre, säger fader Sibley.
Ha en poäng
Fader Michael Ruminski, pastor i Sacred Heart Church i Bloomfield, Connecticut, sade att han sällan predikar längre än 10 minuter och tillade att han håller med påven Franciskus råd.
Nyckeln, sa han, är klarhet, vilket vanligtvis kräver förberedelser.
"Och jag tror att mångordighet ofta kommer av att man har en idé om vad man tror att man kanske vill säga, men inte riktigt vet hur man ska säga det", säger fader Ruminski, som också är chef för Office of Divine Worship i ärkestiftet Hartford. "Och det är då man kommer in på att kanske utveckla på sätt som är improduktiva för ordets reflektion kontra produktiva för ordets reflektion. Det är då man kanske börjar ge för många exempel eller för många personliga exempel – och om man inte alls är väl förberedd, då börjar man prata om sig själv.
Mycket kan sägas på en liten stund, sa han och hänvisade till Gettysburg-talet, som med sina 272 ord tog ungefär två minuter att framföra.
"Av alla Abraham Lincolns tal", sa han, "är det som vi minns mest det som var det kortaste, eftersom det var det mest kraftfulla i sitt uttryck."
Fader Paul Scalia, pastor i St. James Catholic Church i Falls Church, Virginia, sa att 10 minuter är ett bra mål för en predikan och tillade att "det kan inte vara järnhårt".
Han sa att han siktar på 10 till 12 minuter på söndagar. Varför?
"Ärligt talat, på grund av parkeringsplatsen", sa han. "Jag tror att det är vad folk har kommit att förvänta sig, och jag tror att det handlar om deras uppmärksamhetsspann."
Han noterade att påven Franciskus har sagt att en predikan inte bara ska vara kort utan också fokuserad – en känsla som han gläder sig åt.
"Vi har alla hört predikningar i mer än 10 minuter som inte kändes som en lång predikan, för det var bra", säger fader Scalia, författare till boken Sermons in Times of Crisis: Twelve Homilies to Stir Your Soul från 2019, till The Register. "Och vi har hört predikningar som var mindre än 10 minuter som kändes mycket, mycket längre."
Viktigare än både längd och fokus är dock autenticitet.
I inledningen till sin bok, som presenterar berömda predikningar från den tidiga kyrkan till tidigare år av århundradet, säger fader Scalia att den kristne predikanten måste sträva efter att vara en profet, en herde och en ambassadör för Gud "som känner Gud personligen, som verkligen är från honom".
"En predikant som är skild från Gud är som ett stuprör. Han skickar helt enkelt med det senaste regnet", skriver fader Scalia. “... Predikanten från Gud är mer som en reservoar. Eftersom han bor hos Herren har han ett djup som han kan ösa ur när som helst. Han kan tala till människor inte bara om det världsliga som de redan känner till, utan också om det eviga liv de önskar."
Matteus McDonald
Matteus McDonald är reporter på The National Catholic Register och redaktör för New Boston Post. Han bor i Massachusetts.
Till svenska, december 2024, Eva-Lotta Svensson
Inlägget kommer från sidan www.ncregister.com
Direktlänk till inlägget klicka här