Sekularism under lupp: Varför oroliga hjärtan finner sina frågor besvarade i Gud

3
min read

Sekularism under lupp: Varför oroliga hjärtan finner sina frågor besvarade i Gud

fre, 07/19/2024 - 09:07
Posted in:
0 comments

Ayaan Hirsi Ali

 

Sekularister är oroliga; Allt är inte bra. I synnerhet Richard Dawkins är djupt bedrövad och upprörd. En våg av högprofilerade kristna omvändelser börjar ta fart, och han är orolig för det.

Sekularismen har bara en lins genom vilken den uppfattar och bedömer saker och ting; Den kikar eller kisar genom politikens och maktens prisma. På grund av chocken över denna våg av omvändelser har några kritiska artiklar skrivits för att försöka förklara fenomenet politiskt. Sättet de gör det på är att konstruera en konspirationsteori om att den "radikala högern" är i färd med att kapa kristendomen, och i synnerhet katolicismen, för sina egna skändliga politiska ambitioner.

Jag blev påmind om rådet att lära mig främmande språk när jag var barn. Tyskarna och fransmännen talar olika, tänker olika och har andra värderingar än de isolerade engelsmännen. De ser historia, politik och till och med juridik på olika sätt. Översättning späder ut mer än orden.

Men om det är viktigt kulturellt att ha tillgång till olika språk är det absolut nödvändigt filosofiskt. Den stora och tragiska bristen i den progressiva kulturen är att den är låst till ett enda språk och en enda dimension av mänsklig erfarenhet. Allt handlar om maktrelationer.

Och då och då inträffar en jordbävning och kartan ändras. Det finns fler prismor genom vilka vi kan förstå oss själva än makt. Sekularismen är chockad ända in i märgen. Få skakningar av den sekulära världsåskådningen på senare tid har varit så kraftfulla som en av de främsta nyateisternas omvändelse till kristendomen. Christopher Hitchens betraktade Ayaan Hirsi Ali som en av "de viktigaste offentliga intellektuella som förmodligen någonsin kommit från Afrika".

Hon föddes som muslim i Somalia och flydde med sin familj från Somalia och kom till Holland där de ansökte om politisk asyl. Hon avsade sig islam 2003 och valdes in i underhuset i Nederländerna. Hon skrev oerhört. Time Magazine beskrev henne som en av de 100 mest betydelsefulla personerna i världen. När hon flyttade till Amerika började hon arbeta på Stanford och skriver regelbundet för den inflytelserika sajten UnHerd.

Hon är känd som en ledande röst bland de nya ateisterna över hela världen och det är svårt att överskatta den seismiska chock när hon hösten 2023 meddelade att hon blivit kristen. När hon förklarade sitt beslut sa hon att hennes resa till ateismen delvis orsakades av hennes förkastande av den islamiska presentationen av Gud. Men insikten om att hela den västerländska civilisationen, som hon värdesatte högt, var djupt hotad ställde henne inför en kris som hon inte hade någon lösning på. Det fanns inget att uppnå bland de nya ateisterna som förenades av förkastelse snarare än en förmåga till förnyelse och upprättelse. Det fanns inte mycket att uppnå genom att upprepa det mantra som alla ateister delade och firade att "Gud var död".

Den kristna västvärlden, skrev hon, har ett arv som "består av en utarbetad uppsättning idéer och institutioner som är utformade för att skydda mänskligt liv, frihet och värdighet – från nationalstaten och rättsstatsprincipen till institutionerna för vetenskap, hälsa och lärande. Som Tom Holland har visat i sin inflytelserika bok Dominion, har alla slags till synes sekulära friheter – marknadens, samvetets och pressens – sina rötter i kristendomen.

"Och så har jag insett att [Bertrand] Russell och mina ateistiska vänner misslyckades med att se skogen för alla träd. Trädet är den civilisation som bygger på den judisk-kristna traditionen."

Kritiker menade att hennes drag var mer politiskt än existentiellt. Men nyligen utvecklade och beskrev hon den process genom vilken hon fann Kristus. Hon upplevde en period av djup förtvivlan, en blandning av det existentiella och det metafysiska; Hon tog sin tillflykt till den bästa terapi som kunde köpas för pengar. Förutom att en terapeut föreslog att hon kanske var andligt bankrutt och att detta kunde vara något de kunde diskutera.

Hon protesterade och klagade över att hon hatade den bild av Gud som hon hade i sitt huvud. Så hennes terapeut frågade henne om hon kunde beskriva vilken typ av Gud hon skulle vilja tro på om han fanns. Till hennes stora förvåning hade den gestalt hon beskrev när hon hade avslutat processen en omedelbar likhet med Jesus. Och Jesus fanns. Hon hade till sin stora förvåning och lättnad upptäckt att Jesus var svaret på hennes fråga och lösningen på hennes smärta och förtvivlan. Hennes omvändelse var både politisk och relationell. "Jag har också vänt mig till kristendomen eftersom jag till slut fann att livet utan någon andlig tröst var outhärdligt – ja, nästan självdestruktivt."

Ingen katolik borde vara förvånad. Den helige Augustinus rådde oss att mallen för allt mänskligt sökande kunde sammanfattas i hans reflektion: "Ni har skapat oss för er själva, och våra hjärtan är oroliga tills de finner sin vila i er."

Om Ayaan Hirsi Ali är en krusning ser ackompanjemanget av Russell Brand, Tammy Peterson och Candace Owens under de senaste månaderna ut som början på en våg.

Gavin Ashenden

Till svenska, juli 2024, Eva-Lotta Svensson

Inlägget kommer från sidan www.catholicherald.co.uk

Direktlänk till inlägget klicka här

Gråbröderna

De senaste artiklarna

Katolsk Horisont
30/10/2024