Kardinal Zen hävdar att ‘Fiducia Supplicans’ ’skapar förvirring’ och anser det rimligt att kardinal Fernández bör avgå
Kardinalen frågade sig om inte kardinal Fernández, som prefekt för Dikasteriet för trosläran, ’begår heresi genom att hävda att en allvarlig synd är ett ’gott’, och om han då inte bör avgå eller avskedas?’
Kardinalen Joseph Zen deltar i gudstjänsten som leddes av Hong Kongs biskop och nya kardinal Stephen Chow, ej med på bilden, i Hong Kongs Katedral Den Obefläckade Avlelsen i Hong Kong den 4 november 2023 (foto: AP)
Hong Kong – Kardinal Joseph Zen Ze-kiun har sagt att påve Franciskus’ senaste deklaration om tillåtelsen att välsigna samkönade par under vissa villkor ”skapar förvirring” och har antytt att dess författare kardinalen Víctor Manuel Fernández borde avgå eller entledigas.
Kardinal Zen har i ett uttalande den 23 januari på sin blogg sagt att tillkännagivandet Fiducia Supplicans innehåller flera delar som behöver klarläggas och som ”lämnar många frågor obesvarade.”
Den 92-årige Hong Kong kardinalen emeritus betonade särskilt hur tillkännagivandet kunde tolkas så av honom att könsumgänge i samkönade relationer godkändes därför att förhållandet mellan de två hade ”ett inneboende gott” och att det kan ”mogna” och ”växa”.
Kardinal Zen sa att Fiducia Supplicans innehåller ett påstående att ”samkönad sexuell kärlek har en ’likhet’ med den äktenskapliga kärleken (sic) och påpekar att uttalandet liknar påve Franciskus’ svar förra sommaren till ett av de fem dubia som kardinalen och fyra andra kardinaler skickat, i vilket de sökte förklaring till välsignelse av samkönade.
“Detta är ett absolut subjektivt fel,” sa han. ”Enligt objektiv sanning kan ett handlande, som är allvarlig synd, aldrig vara gott.” Kardinalen har frågat om prefekten för Dikasteriet för trosläran, kardinalen Fernández, ”begår heresi genom att hävda att allvarlig synd skulle vara ’ett gott’, och i så fall om inte prefekten borde avgå eller entledigas.”
Kardinal Zen har pekat på paragraf 31 i dokumentet, som hänvisar till dem som lever i samkönat förhållande, och som, fastän de inte begär legitimering av sin egna status, likväl ”ber att allt som är sant och gott och mänskligt i deras liv och i deras förhållande berikas, helas och upphöjs genom den Helige Andes närvaro.”
“Dessa välsignelseformer”, fortsätter paragrafen, “uttrycker en vädjan att Gud ville gå med på, och bevilja de hjälpmedel som kommer från impulser från den Helige Ande – som den klassiska teologin kallar ’faktisk nåd’ – så att mänskliga förhållanden mellan personer får mogna och växa i trohet till evangeliet, och så att de befrias från sina ofullkomligheter och bräckligheter, och så att de kan uttrycka sig själva i den hela tiden ökande dimensionen av gudomlig kärlek.”
Omfattande kritik
Kardinal Zens uttalande är ännu en välkänd röst i den nu omfattande kritiken som Fiducia Supplicans fått ta emot från prelater och biskopskonferenser sedan den kom ut den 18 december.
Kardinal Zen medger i uttalandet att dokumentet betonar att ingen välsignelse får missförstås, och att Kyrkan inte godkänner samkönades ”sexuellas förening” eller en mans och en kvinnas, som lever i oregelbunden förening, som inte är i överensstämmelse med Kyrkans undervisning.
Men samtidigt säger han att det i dokumentet ”fortsättningsvis sägs att välsignelser, under vissa omständigheter och utifrån pastoral omsorg, kan ges samkönade par och andra män och kvinnor, som lever i oregelbundna förhållanden.”
“Det betyder”, sa kardinalen, “att många frågor fortfarande är obesvarade”, samtidigt som dokumentet mycket tydligt motsätter sig ytterligare diskussion.
Han pekade också på en annan källa till förvirring, nämligen kardinal Fernández’ uttalande den 4 januari. Kardinalen förnekade med kraft att deklarationen “stred mot kyrkligt resonemang” men ”å andra sidan erkände han att biskopar och biskopskonferenser hade skäl att hysa vissa tvivel om deklarationen,” och att de behöver ”mer tid för att studera innehållet.” Kardinal Zen sa att det var liktydigt med att säga att Fiducia Supplicans ”inte är gällande just nu.”
Andra problem
Kardinalen ville sedan ta upp vad han betraktar som andra specifika och allvarliga problem i deklarationen.
Han har noterat att det i dokumentet sägs att par som ber om välsignelse ”får” be om Guds nåd att i allt och allo följa hans vilja, men han har också lagt märke till att prästen inte förutses utröna om de har en sådan intention. ”Hur kan en präst välsigna honom eller henne, om de inte säkert vet om de har en sådan intention, eller om det finns skäl att misstänka att de överhuvudtaget inte har en sådan intention?”, sa kardinal Zen. Kardinal Zen påpekade att deklarationen ofta betonar nödvändigheten att undvika förvirring, men de välsignelser deklarationen främjar ”skapar de facto förvirring.”
Han nämnde också hur sekulära media ”avsiktligt” spär på förvirringen och frågade sig varför kyrkliga personer som jesuiten fader James Martin, Sr Jeannine Gramick, Loretosystrarna och talesperson för homosexuellas rättigheter, och de tyska biskoparna, tillåts ”skapa förvirring” eller misslyckas följa ”några av reglerna” i deklarationen. ”Är det i överensstämmelse med pastorala principer att skapa förvirring i denna viktiga fråga?” undrade han.
Kardinalen avslutade med att säga att frågan om välsignelse av samkönade par, och andra samlevnadsformer som strider mot kyrklig undervisning, borde diskuteras fritt på den kommande synodförsamlingen i oktober, för att komma till en slutsats i frågan. Fiducia Supplicans är en preventiv deklaration, sa kardinalen, som visat ”allvarligt förakt för det ämbete biskoparna har som Apostlarnas efterträdare och som påvens bröder!”
Edward Pentin
Översättning för Katolsk Horisont, mars 2024, Göran Fäldt
Inlägget kommer från sidan www.ncregister.com
Direktlänk till inlägget klicka här
Läs också: Kardinal Zen: ’Parolin manipulerar påven,’ och Vatikanens Kinapolitik är ’omoralisk’