Kära kristna bröder och systrar, För bara en vecka sedan följde vi i mässans läsningar Jesus till Johannes och dopet i Jordan. Idag är det andre store Johannes vi följer, nu till bröllopet i Kana. Kana ligger nära Nasaret i Galileen och där finns idag Bröllopskyrkan i Kana. Det är en franciskansk kyrka som bara används för bröllop och den är mycket populär. Den är byggd på platsen för det bröllop som evangeliet av Johannes aposteln och evangelisten berättar om. Johannes Döparen och Jesus var barndomsvänner och Aposteln Johannes var först lärjunge hos Johannes Döparen innan han kallades av Jesus och blev en av apostlarna.
Vinet som gläder människans hjärta. Det skimrar av ljus och glädje över bröllopet i Kana. Det är samma ljus som lyste över Trettondedagen, en fortsättning av det ljus och den glädje som förkunnades för herdarna under julnatten. Nu skimrar ljuset och glädjen vid ett bröllop. Redan i sig är bröllop kanske den största av mänskliga fester. Kring bröllop har det vuxit fram vac-ker sång och musik, sköna kläder och glada seder. I många hem intar bröllopsfotot en hedersplats. Ett bröllop signalerar något nytt i släktets historia, något som väcker hopp och glädje.
Kan jag ta emot överflödet – och ge det vidare? Kära systrar och bröder i Kristus, Bröllop och vin är de gemensamma nämnarna mellan vår första läsning ur profeten Jesajas bok och dagens evangelium. I Bibelns värld, liksom i ganska många andra världar kan tilläggas, är de båda nära sammankopplade. Vinet används i Bibeln som symbol för glädjen i det eviga, himmelska gästabud som av vår första läsning specificeras som en bröllopsfestmellan Gud och Israel, det folk som Gud sluter ett förbund med för att sedan, enligt vad den judiska, profetiska traditionen så tydligt förutsäger, bjuda in alla folk och alla länder till gemenskapen.
Duger ett foto, där bruden saknas, som bröllopsminne?
Evangelisten Lukas berättar mycket detaljerat om ett bröllop, utan att nämna brudens namn, utan att ens nämna ordet ”brud”! Är det inte märkligt?
Ja, även om bruden i Kana var en enastående skönhet hade hennes utseende och namn inte någon större betydelse för evangeliet, för det glada budskapet. I berättelsen om bröllopet skall vi inte fokusera på bruden utan på något annat, eller snarare på någon annan...
Liturgin är ”hans stund”: inget som vi gör utan något som Gud gör med oss. Kära systrar och bröder i Kristus, Bröllop och vin är de gemensamma nämnarna mellan vår första läsning ur profeten Jesajas bok och dagens evangelium. I Bibelns värld, liksom i ganska många andra världar frestas man tillägga, är de båda nära sammankopplade. Vinet, den klassiska sinnebilden av fest, används i Bibeln som symbol för glädjen i det eviga, himmelska gästabud som Gud, enligt ett gammalt, judiskt, profetiskt uttryck, ska hålla med alla folk.
Det bröllop av vilket alla andra bröllop har sitt namn. Det skimrar ett ljus över bröllopet i Kana. Redan i sig är bröllop kanske den största av mänskliga fester, kringgärdad av sång och musik, sköna kläder och glada seder. Ett bröllop signalerar något nytt i familjens och släktets historia, något som väcker glädje och hopp. Det gäller också bröllopet i Kana. Hela byn var säkert på benen. Man firade i flera dagar och det kulminerade i en stor fest när bruden i procession och under sång fördes till brudgummens hem.