Predikan 6 söndagen under året 2022
Jer 17: 5-8; Ps 1: 1-4, 6; 1 Kor 15: 12, 16-20; Luk 6: 17-18a, 20-26
Kan man lita på människor?
Profeten Jeremia varnar drastiskt för det. ”Förbannad den man som sätter sin lit till människor.” Det finns många som djupt ångrar att de litade på människor. Få saker sårar så djupt som att svikas av någon vi har litat på. Å andra sidan finns det något gott i att visa människor förtroende. Finns det någon väg mellan naiv godtrogenhet och överdriven misstänksamhet?
Allt mänskligt samliv förutsätter förtroende. Barnet som hoppar från hög höjd litar på att pappas armar tar emot. Den som opereras, kanske under narkos, måste lita på läkaren. Den som inte litar på någon annan än sig själv blir till slut ensam och isolerad. Benedictus varnar sin abbot för att vara ”alltför misstänksam – då får han aldrig någon ro”. Den som är ledare måste lära sig konsten att delegera, att dela sitt ansvar med andra, och därmed visa dem förtroende. Barn och tonåringar behöver kloka och tydliga gränser för att mogna som människor. Men steg för steg behöver de också få förtroende för att lära sig att ta eget ansvar. Ordet auktoritet har tyvärr fått en negativ klang, men själva ordet kommer av ett ord (latinets augeo) som betyder att låta växa. Den goda auktoriteten hjälper andra att växa
Det vackraste exemplet på förtroende mellan människor är äkta vänskap. I Jesu Syraks bok läser vi: ”En trogen vän är ett starkt värn. Att finna en sådan är att finna en skatt”. En vän kan man lita på. Därför tål vänskapen också ömsesidig förmaning. Medan svek och hugg i ryggen dödar vänskapen. Jesus själv gav oss liknelsen om talenterna, där människan ses som förvaltare med eget ansvar. Själv gav han sina apostlar ett oerhört förtroende. Han kallar dem till och med för vänner, invigda i hans förtroliga gemenskap med Fadern.
Kravet på dem som får ansvar i Kristi kyrka är inte att de är vältaliga eller har imponerande gåvor. Det viktigaste är att de är trogna sin Herre och sitt uppdrag, både i lära och liv. Att Herren kan lita på dem. Gregorius den store säger att fienden söker efter den minsta blotta i herdarnas rustning, för att sedan skoningslöst utnyttja denna blotta. Därför måste kyrkliga uppdrag föregås av noggrann prövning. Kyrkan har dyrt fått betala när hon slarvat med prövningen av sina präster. Den som begär inträde i klostret välkomnas inte utan vidare. Benedictus säger: ”Pröva andarna!” En liknande prövning gäller den medmänniska vi ger vårt förtroende. ”Stå på god fot med många,” säger visheten, ”men var förtrolig med en på tusen. Vill du ha en vän, så pröva honom först, och ge honom inte ditt förtroende genast”. Det gäller också den man vill gifta sig med. Det räcker inte med att vara förälskad. Det är naivt och oklokt att falla i farstun för människors rikedom, anseende, status, utseende, charm eller vackra ord. Visheten säger: ”Den som smickrar sin nästa lägger ut ett nät för hans fötter. Somliga är vänner bara när det passar dem och stannar inte hos dig i nödens stund”. Den förlorade sonen i liknelsen fick bittert erfara det när hans pengar tog slut. Då var vännerna plötsligt borta, bara ensamheten och svinen återstod.
Ändå uppmanas vi att lita på föräldrar, lärare och dem som har ett ämbete i kyrkan. Fjärde budet säger att vi skall hedra våra föräldrar, men hur ska barnet göra när det upptäcker föräldrarnas fel och kanske allvarliga brister? Eller konvertiten som upptäcker att också katolska kyrkan har en bakgård. De prästerliga övergreppen fortsätter att plåga Guds folk. Kyrkans Herre gör det inte lätt för oss när han uppmanar oss att ändå visa vördnad, respekt och lydnad för kyrkans herdar och ledare. Många har vänt sig i annan riktning efter plågsamma erfarenheter och förenat sig med den dystra skaran av ”före detta” kristna, besvikna och desillusionerade. De tror sig ha genomskådat alltsammans. Ofta har de sett mycket och kanske drabbats svårt. Men de har inte sett allt, och framför allt inte det viktigaste.
När profeten Jeremia har varnat för att lita på människor säger han: ”Lita på Herren!” När de troende tar denna maning på fullt allvar händer något. Det är inget magiskt. De ber om förtröstan och övar sig att förtrösta. Så småningom förändras sikten och dörrar öppnas. De får en väg att gå. Den är smal, men den för hela tiden vidare. De följer den Herre som aldrig sviker eller överger. Han leder dem både genom sina bud och genom sitt exempel. Själv lydde han sina föräldrar i allt, men han visste samtidigt att hans egen väg var en lidandets väg i lydnad för hans Faders vilja och plan. De som följer hans väg vet att föräldrar har ett uppdrag från Gud, men att det är begränsat. Kyrkan sätter tydliga gränser för de överordnades fullmakt. Dessa är tjänare åt de troende, för att dessa skall växa i förtröstan på Herren. De troende är inte utlämnade åt godtycke. Kyrkan lär att när prästerna handlar enligt Kyrkans ordning och i hennes intention[1], så är sakramenten vad de är, oberoende av prästens moraliska kvalitet. Kristus handlar också genom ofullkomliga redskap. Också barn till dåliga föräldrar har blivit helgon. För den enskilde är det en mognads- och luttringsväg, där lärjungen steg för steg flyttar över sin förtröstan från människor till den Herre som aldrig sviker. Liksom barnet behöver sina föräldrar, behöver lärjungen vägledare, särskilt i början. Men en pålitlig vägledare visar till Kristus och vet att han själv skall bli mindre och Herren bli större.
På den vägen lär sig de troende att tacka för de människor som Gud sänt i deras väg, både för de goda och för de dåliga. Gud använder sig av båda slagen. Till och med av dem som sviker och bedrar. Som när Josef såldes av sina egna bröder till Egypten och fick genomgå de svåraste prövningar. Han höll fast vid både tron och rättfärdigheten. När prövningen var fullbordad kunde han säga till sina bröder: ”Ni ville mig ont, men Gud har vänt det till något gott.” De erfarna säger att den som varit orsak till våra svåraste prövningar blir våra bästa läkare. Vi följer den Herre som har prövats i allt.
Andras svaghet, svek och bedrägeri får inte makt över dem som litar på Herren. Motgångar och svek får inte sista ordet, bara det näst sista. Någon annan, som är starkare, leder dem. Inte bredvid det svåra, men rakt igenom. Han har berövat mörkret dess makt och leder oss genom mörkret och upp ur dödsriket ända till slutmålet.
Om dessa säger profeten: ”Han har inget att frukta av hettan, han ängslas inte under torra år, han upphör inte att bära frukt”. Aposteln Paulus, som plågats mer än de flesta, uppmanar oss att tacka för allt. Redan psalmisten säger till Herren: ”Du leder mig efter ditt råd, och skall sedan upptaga mig med ära”. Aposteln ger det hisnande löftet: ”För dem som älskar Gud, samverkar allt till det bästa.”
Låt oss be om och öva oss i att sätta all vår lit till Herren. Då får vi också hjälp att rätt förhålla oss till varandra.
Amen.
pater Ingmar Svanteson
[1] Intention betyder att prästen, när han firar sakramentet, har samma avsikt som Kyrkan.