Moder Teresa var rädd för "stora folksamlingar" – men hon älskade att berätta för dem om eukaristin
Moder Teresas uppdrag och arbete kan ses i hennes djupa eukaristiska liv.
Barmhärtighetens missionärer tillber det heliga sakramentet i Kolkata i Indien. (foto: Zvonimir Atletic / Shutterstock)
Eftersom den 10:e nationella eukaristiska kongressen nyligen avslutades i Indianapolis, med böner för en ny pingst i den amerikanska kyrkan, är det ett bra tillfälle att se tillbaka på Moder Teresa av Calcutta och hennes deltagande i den 41:a internationella kongressen i Philadelphia 1976. Hur förstod hon den förenande och förvandlande innebörden av eukaristin?
I ett brev daterat den 30 april 1975, ett år innan evenemanget inleddes, bjöd ärkebiskopen av Philadelphia, kardinal John Krol, in Moder Teresa att vara hans gäst "och spela en framträdande roll i ett av kongressens program som handlar om eukaristin och människors hunger efter mat och livets nödtorft".
Moder Teresas svar kom snabbt, i ett handskrivet brev daterat den 1 juni 1975. Trogen sin karakteristiska ödmjukhet uttryckte hon känslor av ovärdighet och oro inför att tala offentligt inför stora folkmassor:
Jag är mycket glad över att få dela den eukaristiska kongressen med ert folk, men jag är rädd för de stora folkmassorna och mitt enkla tal. Jag skulle bli mycket glad om jag inte behövde tala, men jag överlåter åt er att avgöra vad Jesus vill.
… Jag skulle vara tacksam om ni ville vara vänliga och låta mig veta vad ni vill att jag ska göra den 3:e (Moder Teresas tal var planerat till den 3 augusti 1976).
Kardinal Krols svar är särskilt intressant:
Vi kommer säkert att bli mycket glada över er närvaro vid den eukaristiska kongressen. Jag kan mycket väl förstå er tveksamhet till att hålla ett tal på kongressen. Jag minns att Abraham, Mose, Jeremia och andra profeter också protesterade mot deras otillräcklighet.
I likhet med Gamla testamentets profeter satte Moder Teresa sin lit till Jesus. Utan detta förtroende skulle hon aldrig ha tackat ja till inbjudningar till offentliga framträdanden. Hon uttryckte denna känsla i ett brev från 1976 till Eileen Egan, en vän och förtrogen och medgrundare av Pax Christi USA.
I sitt brev betonar kardinal Krol vikten av "enkla samtal" som bygger på förstahandserfarenhet. Han hävdar att sådana tal, även om de är enkla att framföra, är rika på teologiskt innehåll. Han hävdar att Moder Teresas tal på kongressen skulle uppfylla detta uppdrag:
Vi kommer att få höra tal av lärda män, men vi är i desperat behov av den typ av enkla tal som vår käre Herre själv gav. Vi behöver samtal, inte bara för att informera, utan ännu mer för att inspirera till kärlek till vår eukaristiske Herre. Vi behöver verkligen den typ av tal som ni höll i vår katedral förra året – ett tal som fortfarande är ihågkommet av dem som var närvarande.
Moder Teresa drogs särskilt till kongressens tema, "Eukaristin och den mänskliga familjens hunger", eftersom det sammanfattade visionen och uppdraget för Missionaries of Charity, det religiösa samfund som hon grundade. Detta tema underströk också eukaristins betydelse i gemenskapens liv. Den tidigaste versionen av stadgarna för Missionaries of Charity återspeglar Moder Teresas vision om ett religiöst samfund centrerat kring eukaristin:
Varje dag - morgon- och kvällsbön; meditation i en halvtimme; Den heliga mässan med möjlighet att ta emot den heliga kommunionen; allmän och särskild undervisning två gånger om dagen; besök vid det heliga sakramentet; Rosenkrans och andlig läsning.
De skall uppmuntra de sjuka i vår tro, även om de inte är döende, att be om bikt och nattvard, och sedan i god tid informera prästen om antalet sängliggande patienter som önskar den heliga kommunionen.
Systrarna ska sova i en gemensam sovsal. Vid sjukdom eller ålderdom skall Systern få ett rum där hon lätt kan delta i alla andliga övningar och där hon kan ta emot den dagliga eukaristin.
Moder Teresa förstod på nära håll fördelarna med att bygga en religiös gemenskap centrerad kring eukaristin och insåg att dess centrala roll i hög grad bidrog till ökningen av antalet ordenssystrar. Dessutom har den eukaristiska tillbedjan en framträdande plats i det första utkastet till stadgarna för Missionaries of Charity:
Varje vecka – Bekännelse; en timmes tillbedjan med utläggning av det heliga sakramentet (regel 76)
Moder Teresas betoning på utövandet av eukaristisk tillbedjan baserades på djup teologi. Hon ansåg att den som verkligen ville växa i kärlek måste återvända till eukaristin och tillbedjan. Hon förstod att eukaristin är både ett offer och ett sakrament, som skiljer sig från andra sakrament genom att den inte bara frambringar nåd utan också innehåller nådens källa själv – Jesus.
I sitt brev den 1 juni 1975 påminde Moder Teresa kardinal Krol om eukaristins förvandlande kraft:
I morgon (2 juni 1975) blir 79 av våra postulanter noviser. Ni kan föreställa er Moderhuset som är överfullt, tack och lov. Från det att vi har börjat tillbedjans timme fortsätter Jesus att välja fler och fler unga människor till sina egna.
Moder Teresas uppdrag och arbete kan ses i hennes djupa eukaristiska liv. Hon uppfattade himlen i sin tro när hon kommunicerade; För henne var eukaristin näst efter den direkta visionen av Gud. Jesus erbjuder hela sig själv i eukaristin som en ständig källa till andlig näring, motiverad av sin kärlek till mänskligheten, som hon sa i Filadelfia:
Kristus förstod att vi har en fruktansvärd hunger efter Gud. Han förstod att vi är skapade till att älska och därför gjorde han sig själv till ett livets bröd. ... Vi måste äta och dricka i eukaristin - godheten i Kristi kärlek, i hans förstående kärlek.
Dessutom är vi förenade med varandra, tjänar och vårdar varandras "sår". Som hon förklarar enkelt men djupsinnigt:
Kristus vill också ge oss ett medel, en chans att omsätta vår kärlek till honom i en levande handling. Han gör sig själv hungrig inte bara efter bröd utan också efter kärlek; Han gör sig naken inte bara för ett tygstycke, utan för den förstående kärlekens skull, denna värdighet, den mänskliga värdigheten; Han gör sig själv till den hemlöse, inte bara för en bit av ett litet rum, utan för den djupa uppriktiga kärleken till varandra, och detta är eukaristin, detta är Jesus, det levande brödet som han har kommit för att bryta med dig och med mig.
Hennes motto var att "dricka kalken till sista droppen" och att vara "ovillkorligen helt och hållet för Jesus". Den kristologiska och eukaristiska teologi som låg till grund för denna maxim var att Gud hade gett sig själv helt och hållet i eukaristin; På så sätt skulle hon ge sig själv helt och hållet till honom genom att tjäna andra. När hon gjorde det efterliknade hon Kristus själv.
Moder Teresas helhet, eller att vara "helt och hållet hans", och hennes totala hängivenhet till Jesus och de fattiga, höll henne uppe under hela hennes liv och under själens mörka natt. Detta var kärnan i hennes teologi och hennes definition av att leva ett kristet liv: Utan eukaristin kan man inte verkligen förstå eller medvetet älska Gud och nästan.
Dr. Ines Angeli Murzaku
Dr. Ines Angeli Murzaku är professor i kyrkohistoria, chef för programmet för katolska studier och grundare av institutionen för katolska studier vid Seton Hall University i New Jersey. Hon har en doktorsexamen i forskning från Pontifical Oriental Institute i Rom och har haft gästpositioner vid universiteten i Bologna och Kalabrien i Italien och universitetet i Münster i Tyskland. Dr. Murzakus forskning har publicerats i flera vetenskapliga artiklar och åtta böcker, bland annat Mother Teresa, Saint of the Peripheries (Paulist Press 2021) och Life of St. Neilos of Rossano (Harvard University Press 2018). Hon skriver regelbundet om religiösa frågor i medier som Associated Press, CNN, Catholic World Report, Voice of America, Relevant Radio, The Catholic Thing, Crux, The Record, The Stream, Vatican Radio och EWTN.
Till svenska, september 2024, Eva-Lotta Svensson
Inlägget kommer från sidan www.ncregister.com
Direktlänk till inlägget klicka här
Läs också: Be som Moder Teresa
Läs också: Fem intressanta fakta att veta om St. Teresa av Calcutta