Den häpnadsväckande, nästan helt okända, historien om de 11 nunnorna från Nowogródek som blev martyrer under nazisterna för 76 år sedan
Adam Styka ”De elva nunnorna från Nowogródek”
”De gav sina liv till Gud efter gemensamt beslut i kommuniteten och bad nazisterna att de i gengäld skulle skona föräldrarna i familjerna och prästen på orten. Det är vår tro att Herren i sin nåd tog emot deras offer och belönade dem rikligt i härligheten” – Påven S:t Johannes Paulus II.
Man har ofta kallat nunnorna ”Kristi brud” med tanke på att de trolovar sig och blir vigda i en särskild nådens förening med Herren och får bära bröllopsring från dagen då de avlägger sina eviga ordenslöften (vi minns särskilt S:ta Katarina av Siena). Jag vill i dag dela med mig en berättelse om en alldeles särskild ”Kristi brud”, nämligen Syster Józefa Chrobot som hörde till kommuniteten ”Systrarna av den heliga familjen i Nasaret”. Helst hade jag velat skriva om henne ett år tidigare då det hade sammanfallit med 75-årsjubileet av hennes martyrium. Men ”bättre sent än aldrig”, som man brukar säga.
Syster Kanuta (född som Józefa Chrobot) kom till världen 1896 i det som nu är det centrala Polen men som då var ett land som bara 22 år tidigare återfått sin plats på Europas kartor efter uppdelningen på 1700-talet mellan Ryssland, Preussen och Österrike. Hon hade inte haft några planer på ordenslivet utan avsåg att gifta sig. Hon var till och med förlovad för äktenskap. En röst talade emellertid till henne i en dröm som sa ”Gift dig inte med Stanisław! Din älskade väntar på dig i Grodno och han kommer att ge dig en röd klänning i bröllopsgåva.”
Grodno (som idag heter Hrodna) ligger nu utanför Polen strax utanför gränsen till Vitryssland. När unga Chrobot började novitiatet i orden 1921 låg staden i Polen.
Józefa kände då att hon var kallad till ett liv som nunna och sändes till Heliga familjens systrar i Grodno. 1931 kom hon till Nowogródek (som idag heter Navahrudak) som ligger nära Grodno. Det var här hon med föreståndarinnan Syster Maria Stella och nio andra medföljare skulle få uppleva martyriet.
Systrarna bodde i Nowogródek när Andra världskriget bröt ut 1939. Sovjetunionen var först att ockupera folket i Nowogródek men 1941 kom den tyska ockupationen i deras ställe. Den polska underjordiska inhemska armén, som var den största underjordiska motståndsarmén i Europa, höll sig kvar i trakterna och saboterade nazisternas ockupationsansträngningar. Många lokalbor landsförvisades också till Tyskland och till tvångsarbete.
När systrarna förstod att lokalbefolkningen skulle bli lidande, särskilt i de fall där männen i familjerna skickades till Tyskland, frambar de sig själva till Gud i bön. De var beredda att ge sina liv om det skulle bli nödvändigt. De blev snart bönhörda.
Systrarnas dagliga liv var koncentrerat på sjukhusarbete och barnavård. De kallades att infinna sig på nazisternas huvudkvarter den 31 juli 1943. Tio systrar gick dit. En av dem, som inte hörde till kommuniteten, lyckades gömma sig i en kyrka på platsen och kunde överleva. Hon fortsatte så vitt jag kommer ihåg som kateket ända in på 1990-talet.
Under hela lördagsnatten blev systrarna hårdhänt och hänsynslöst utfrågade. Tidigt på söndagsmorgonen kördes de iväg ut till en tallskog utanför staden där en massgrav inväntade dem. Var och en sköts till döds och föll ner i den stora gropen.
Nyheten om det grymma våldet började sippra ut och en botgörare kom till kyrkan i Nowogródek där fader Alexander Zienkiewics (1910-1995) satt i biktstolen och hörde bikt. Tack vare den varning han fick i biktstolen kunde prästen undfly tyskarna, som också ville få tag på honom, och stannade kvar i området kring Nowogródek och Vilnius fram till 1946. Zienkiewics kände till systrarnas intention och bön och det var han som ordnade så att systrarnas döda kroppar kunde grävas upp den 19 mars 1945 och begravas nära kyrkan i Nowogródek.
(Zienkiewicz utvisades från det nu blivit sovjetiskt territorium 1946 och han levde de följande 49 åren i västra Polen och ägnade sig åt pastoralt arbete och akademiskt författarskap. Han har också varit aktiv i främjandet av saligförklaringen av systrarna. De blev saligförklarade år 2000. Processen för saligförklaring av fr Zienkiewicz började 2010.)
När systrarnas kvarlevor grävts upp konstaterades det att de skjutits och att kropparna fallit ovanpå varandra i den stora gropen. Syster Kanutas ordensdräkt hade indränkts av blod från medsystrarna. Gud är trofast! Hans brud fick sin röda klänning i Grodno.
Jag har besökt Nowogródek/Navahrudak och varit på platsen där systrarna dödades. Jag har varit vid deras grav i den lokala kyrkan och besökt systrarnas nuvarande hem 2003. Både det sovjetiska förtrycket på sin tid och dagens religiöst spända tid i Vitryssland har kanske medverkat till att historien om systrarna är mycket mindre känd än vad den borde vara. En annan sida av saken som kanske inverkat är deras polske landsmans, fr Maximilian Kolbes, offer av sig själv som mördades av tyska händer i svältbunkern i Auschwitz två år tidigare. Han gav sitt liv för en medfånge som hade hustru och barn.
Budskapet om kärleken till medmänniskan är ändå detsamma och Gud är den ende som vet allting om vad som hänt. Hur många andra oräkneliga gärningar av solidaritet och kärlek har inte skett i fängelserna, koncentrationslägren, gulagerna och 1900-talets blodbestänkta gator – ett århundrade som inleddes med det djärva förkunnandet av ett upplyst beskydd av rättigheter och som faktiskt fick bevittna det naiva undertecknandet av ett avtal som skulle förbjuda krig för all framtid (11 år för Andra världskriget) – ja hur många av dessa gärningar kommer att uppenbaras tillsammans med Guds söner och döttrar på den Yttersta dagen (Romarbrevet 8:19)?
John Grondelski
Översättning för Katolsk Horisont, 8 augusti 2019, Göran Fäldt.
Inlägget kommer från sidan www.ncregister.com
Direktlänk till inlägget klicka här
O allra heligaste Treenighet, vi prisar och tackar dig för den saliga Maria Stellas och hennes medföljares, Systrarnas av den heliga familjen i Nasaret exempel, som i Jesu Kristi efterföljd offrade sig av kärlek för andra människor.
Barmhärtighetens och medlidandets Gud, vi ber dig ödmjukt genom deras martyriums förtjänster och deras förböner, att vi liksom de med vårt liv får vittna om Ditt konungarikes kärlek och utsträcka dess närvaro till den mänskliga familjen i hela världen. Vi ber om detta genom Kristus vår Herre. Amen.
Saliga martyrer, systrarna av Nowogrodek, be för oss.