Australiens ärkebiskop: Synoden om synodalitet kan inte "återuppfinna den katolska tron."

4
min read

Australiens ärkebiskop: Synoden om synodalitet kan inte "återuppfinna den katolska tron."

tors, 10/17/2024 - 08:47
0 comments

Som en av 15 biskopar i det ordinarie rådet för biskopssynoden för synoden om synodalitet deltog ärkebiskop Fisher i den synodala församlingens första session i oktober 2023 och är tillbaka i Rom denna månad för den andra sessionen.

Sydneys ärkebiskop Anthony Fisher, OP, talar till EWTN News i Rom tisdagen den 15 oktober 2024. (foto: EWTN News / EWTN)

 

Vi kan inte "uppfinna den katolska tron på nytt" eller "lära ut en annan katolicism i olika länder", sade den australiske ärkebiskopen Anthony Fisher från Sydney och delegat vid synoden om synodalitet i en intervju i veckan.

Medan den synodala församlingen debatterar del 3 av Instrumentum Laboris om "platser", överväger biskoparna och lekmännen frågor som synodalitetens framtid och de nationella biskopskonferensernas roll och auktoritet, sade den dominikanska ärkebiskopen till EWTN News Nightly den 15 oktober i en intervju som kommer att sändas på fredag.

Bör biskopskonferenserna "ha befogenhet att undervisa i olika katolicism i olika länder eller att besluta om olika liturgier i olika länder eller olika mässor i olika länder? Tar de med sig sin egen lokala kultur till frågor som rör moral, till exempel? Ärkebiskop Fisher berättade för EWTN News Nightly, ensociate producent Bénédicte Cedergren.

Kan vi till exempel föreställa oss en kyrka där man har prästvigning av kvinnor i vissa länder men inte i andra länder, eller där man har samkönade äktenskap i vissa länder men inte i andra länder, eller där man har en ariansk kristologi i vissa länder och en nicensk kristologi i andra?" fortsatte han. "Du kanske kan gissa, jag tror inte det."

Ärkebiskopen leder ett av Australiens största ärkestift sett till antalet katoliker. Sydney betjänar cirka 590 000 katoliker och har en befolkning på nästan 5,3 miljoner människor.

Som en av 15 biskopar i det ordinarie rådet för biskopssynoden för synoden om synodalitet deltog ärkebiskop Fisher i den synodala församlingens första session i oktober 2023 och är tillbaka i Rom denna månad för den andra sessionen.

Efter tre år av konsultationer på lokal och universell nivå kommer den katolska kyrkan i slutet av denna månad att avsluta en urskiljningsprocess om hur man kan bli mer synodal och mer missionerande.

Ärkebiskop Fisher sade till EWTN News Nightly att han är "mycket bekymrad" över att katoliker "håller fast vid trosdepositionen, den apostoliska traditionen, att vi inte inbillar oss, i vår tids fåfänga, att vi kommer att återuppfinna den katolska tron eller den katolska kyrkan".

"Faktum är att detta är en oerhörd skatt som vi har fått från generation efter generation före oss, hela vägen tillbaka till vår Herre Jesus Kristus och hans apostlar. Och vi är här för att troget föra det vidare till kommande generationer efter oss", sade han.

Ärkebiskopen erkände att vår förståelse av trosskatten har utvecklats över tid och kommer att fortsätta att utvecklas, och tillade att han tycker att det är ett spännande inslag i kyrkan att "vi har lyckats ha en stor variation av kulturer och olika sätt att be och olika sätt att evangelisera, och ändå håller vi samman som en i Kristus."

"Men det är den enda tron, och det är viktigt för mig, som kommer från kyrkans periferi i Australien, ungefär så långt bort som man kan vara från Rom i världen", sa han, "det är den enda kyrkan, det är den enda tron och vi vill fortsätta att fira den även mitt i vår kulturella mångfald."

Förändringar som diskuteras

Ärkebiskop Fisher sa att en av de viktiga frågorna som synoden debatterar denna vecka är vad som är "omfattningen och gränserna för det lokala och det kulturella" i den universella katolska kyrkan.

Synoden om synodalitet diskuterar den tredje och sista delen av Instrumentum Laboris, eller arbetsdokumentet, den 15–18 oktober. Den sista veckan av sammankomsten, som avslutas den 27 oktober, kommer att ägnas åt att utarbeta och revidera slutdokumentet.

I paragraf 91 i den tredje delen konstaterar dokumentet att det finns strukturer som församlingsråd, diakonat och stift som redan regleras i kanonisk rätt och som "skulle kunna visa sig vara ännu mer lämpade för att ge ett synodalt tillvägagångssätt en konkret form".

"Dessa koncilier kan bli föremål för kyrklig urskiljning och synodalt beslutsfattande ...", fortsätter dokumentet. "Därför är detta ett av de mest lovande områdena att agera på för ett snabbt genomförande av de synodala förslagen och inriktningarna, vilket leder till förändringar med effektiv och snabb effekt."

Lite längre fram i samma del av arbetsdokumentet står det också: "Biskopskonferenser är grundläggande instrument för att skapa kontakter och dela erfarenheter mellan kyrkorna och för att decentralisera styrning och pastoral planering."

"Av allt som hittills har samlats in under denna synodala process framträder följande förslag: (a) erkännande av biskopskonferenser som kyrkliga subjekt utrustade med doktrinär auktoritet, som förutsätter sociokulturell mångfald inom ramen för en mångfacetterad kyrka och som gynnar uppskattningen av liturgiska, disciplinära, teologiska och andliga uttryck som är lämpliga för olika sociokulturella sammanhang", står det i texten i paragraf 97.

Interkulturalitet i kyrkan

I samband med dessa idéer sa ärkebiskop Fisher att han tror att "vi behöver ha samma tro, samma moral, samma kyrkliga ordning och i grund och botten samma liturgi".

"Men vi ger utrymme för de olika rituella traditionerna i kyrkan och för olika kulturella anpassningar och för olika sätt att evangelisera på olika platser", tillade han.

Ärkebiskopen noterade att i hans ärkestift Sydney, till exempel, har de många olika katolska rituella traditioner, såsom maroniterna, melkiterna, kaldéerna, ukrainarna och syro-malabarerna.

"Vi vet att de för med sig olika andligheter ... en annan mässa och olika böneformer, men också ofta en annan förståelse av synodalitet, av biskoparnas roller, av hur man väljer biskopar, de har en annan kanonisk lag och en annan kyrklig ordning samtidigt som de fortfarande är en del av den enda katolska kyrkan", underströk han.

"Och jag tror att det är en del av kyrkans spänning att man kan gå till en maronitisk mässa och den är väldigt annorlunda, och ändå vet man också att det är samma sak: Det är Herren som kommer till oss under brödets och vinets element, men han är verkligen närvarande, sin mänsklighet och gudomlighet, för oss."

Hannah Brockhaus

 

Hannah Brockhaus

Hannah Brockhaus är Catholic News Agencys korrespondent i Rom. Hon växte upp i Omaha, Nebraska, och har en examen i engelska från Truman State University i Missouri.

Bénédicte Cedergren, associerad producent för EWTN News Nightly, bidrog till denna rapport.

Video: Synod in Rome Focuses on Governance & Delegation of Authority in the Church | EWTN News Nightly

 

Till svenska, oktober 2024, Eva-Lotta Svensson

Inlägget kommer från sidan www.ncregister.com

Direktlänk till inlägget klicka här

Läs också: Holländsk kardinal förespråkar Kristus-centrerad reform över kontroversiella frågor

Holländsk kardinal förespråkar Kristus-centrerad reform över kontroversiella frågor

 

Läs också: Är katolicismen en religion i utveckling eller håller den fast vid Kristi lära?

Är katolicismen en religion i utveckling eller håller den fast vid Kristi lära?

 

Läs också: Kommentar av Roland Noé: "Synoden i Rom och kyrkfolket – ett klumpigt etikettbedrägeri"

Kommentar av Roland Noé: "Synoden i Rom och kyrkfolket – ett klumpigt etikettbedrägeri"

 

Läs också: Synoden prioriterar trendiga trender framför evangelisation

Synoden prioriterar trendiga trender framför evangelisation

 

Läs också: Hur "Special Interest Advocacy" fungerar vid synoden om synodalitet

Hur "Special Interest Advocacy" fungerar vid synoden om synodalitet

 

Gråbröderna

De senaste artiklarna

Katolsk Horisont
2/12/2024
Katolsk Horisont
24/11/2024
Katolsk Horisont
7/11/2024
Katolsk Horisont
30/10/2024