Predikan 31 söndagen under året 2022

Predikan 31 söndagen under året 2022

Vish 11:22 – 12:2; Ps 145:1–2, 8–11, 13b–14 (R. jfr 1); 2 Thess 1:11 – 2:2; Luk 19:1–10

Kära Bröder och systrar!

Barmhärtighet och nåd! I dag vill Jesus gästa vårt hem!

I dagens evangelium möter vi den nyfikne, och – ödmjuke – Sackaios. Han vill se Jesus, den berömde rabbinen från Nasaret. Men Sackaios är kort i växten. Detta hindrar honom från att se över och förbi. För att kunna se Jesus klättrar han högt upp i ett sykomorträd.

Av Lukas´ text får vi veta lite mera om Sackaios: ”han hade hand om tullen och han var rik.” Ja, tulltjänstemän var på den tiden inte alls de fattigaste. De hade ju sett till att få sina ”extrainkomster.” De hade stor makt över de som var tvungna att passera tullen när de vandrade mellan städer för att uträtta sina ärenden. Dessa ämbetsmän krävde pengar och olika varor av de som ville passera. De hade makt både över vanliga vandrande människor och över de rikare köpmännen. Dessutom var de i tjänst av Rom, som hade ockuperat judarnas land. Tulltjänstemännen var skyddade av fiendens myndigheter. De gladde sig över sin makt. De kunde ganska enkelt bli rika på sina extrainkomster och sitt lurendrejeri. Men de saknade respekt hos människor, bland folket. I judarnas ögon var de svikare, bedragare och tjuvar. De samarbetade ju med fienden. Så var det också med en av dem, med Sackaios. Även han var illa sedd.

Sackaios fick syn på Jesus. Han hade ju till och med sprungit i förväg och klättrat upp i trädet! Å, vad han måste ha varit ivrig, och längtat! Springer vi också gärna med snabba steg till kyrkan för att möta HERREN?

Jesus märkte också Sackaios där han satt uppe i trädet, på första parkett. ”Skynda dig ner, Sackaios, i dag skall jag gästa ditt hem.” Är det inte konstigt? Jesus märkte Sackaios bland alla de andra i folkmassan. Sackaios, som inte var något uppbyggande exempel för judarna. Jesus såg honom där han hade klättrat upp, ivrig att få se Jesus, ivrig att få bli sedd av Honom – och Jesus såg!

Jesus plötsliga förslag att besöka Sackaios i hans hem måste ha varit en stor överraskning för tulltjänstemannen. För de övriga var det… en skandal! Lukas skrev ju: ”Sackaios skyndade sig ner och tog emot honom med glädje. Alla som såg det mumlade förargat: »Han har tagit in hos en syndare.«”

Varför ville Jesus besöka en syndare? Av samma anledning som han vill besöka oss! I dag vill han gästa vårt hem!

Eftersom Sackaios var liten till växten, ja kort helt enkelt, så var det svårt för honom att se Jesus, det var så många som stod i vägen och som skymde sikten. Det fanns höga hinder mellan honom och Jesus… Vad är det som hindrar dig, i ditt liv, från att se Jesus, från att så att säga, få kontakt med honom? Vilka hinder ser du? Och hur ser ditt sykomorträd ut? Vad behöver du göra för att möta Jesus?

Jesus är Gud, Guds Son. Vishetens bok som vi hörde inledningsvis, uppenbarar Gud för oss. Gud är ”barmhärtig mot alla.”

Likadant betonas i kung Davids Psaltarpsalm: ”Nådig och barmhärtig är Herren, sen till vrede och rik på kärlek. Herren är god mot alla, barmhärtig mot allt han har skapat.”

I Vishetens bok lovprisas Gud för hans barmhärtighet: ”Du överser med människornas synder” (…) ”Du älskar allt som finns till och avskyr ingenting av det du skapat, ty du skulle aldrig ha gett gestalt åt något du hatade.”

Även det allra minsta är uppmärksammat och viktigt inför Gud: ”Som vågens minsta vikt är hela världen för dig, som en droppe av morgonens dagg, där den faller ner på jorden.”

Sackaios ville se Jesus, han ville möta honom, och han blev hedrad av Herrens närvaro. Detta möte med Jesus hade en helgande verkan. Jesu godhet inspirerade Sackaios till omvändelse. Jesus framkallade generositet hos honom: ”Hälften av vad jag äger, herre, skall jag ge åt de fattiga.” Och Herrens godhet väckte hans samvete: ”Och har jag pressat ut pengar av någon skall jag betala igen det fyrdubbelt.”

Tänk, vi möter också Jesus. Han är med oss här och nu, i denna Eukaristi. Vad väcks i oss tack vare Hans närvaro? Jesus rör även vid våra hjärtan och våra samveten. Trots att han ser allt, väjer han inte för våra synder eller svagheter, eller av det som kanske andra tänker, tror eller säger om oss.

” (…) du varnar dem genom påminnelser om hur de syndar, för att de skall befria sig från ondskan och tro på dig, Herre.” – står det i Vishetsboken.

Jesus ser dessutom i oss det goda som han förväntar sig växa i oss och bära god frukt. Ja, Gud ser på oss med barmhärtiga och optimistiska ögon. Han tror på oss! Vi kan känna oss trygga. Vi får också stöd av våra heliga vänner i himlen. De ber för oss så att vi kan omvända oss och göra det goda. Detta bekräftar aposteln Paulus: ”Vi ber alltid för er att vår Gud skall finna er värdiga hans kallelse och ge framgång åt varje gott uppsåt och varje handling, gjord i tro och med hans kraft, så att vår herre Jesu namn förhärligas genom er och ni genom honom, tack vare nåden från vår gud och herre Jesus Kristus.”

Tack Herre, för att Du i dag vill och skall gästa vårt hem!

Amen.

pater Rafał Zarzycki, gråbroder (OFMConv)