Predikan Heliga Trefaldighetens Dag 2023
2 Mos 34: 4b-6, 8-9; Till Dan B: 29. 33; 2 Kor 13: 11-13; Joh 3: 16-18
I Faderns och Sonens och den helige Andes namn
Dagens högtid, Heliga Trefaldighets Dag, började firas av benediktiner för ca tusen år sedan. Men vad vi firar, Fadern och Sonen och den helige Ande, har funnits i all evighet. Katekesen säger att mysteriet är otillgängligt för det mänskliga förnuftet. Vi skulle inte känna det om inte Gud själv hade uppenbarat det.
Redan i begynnelsen skapar Fadern med sitt Ord, medan Anden svävar över vattnen. Men det hade varit mot klokhetens bud, säger en av kyrkans teologer, att redan från början avslöja hela det gudomliga mysteriet. I Gamla Förbundet förkunnas Fadern öppet, medan Sonen antyds mera dunkelt. Nya Testamentet uppenbarar den gudomlige Sonen och låter Andens gudom skymta fram. Först i Kyrkans tid, och för att avvisa falska läror om Gud, tvingas kyrkan formulera mysteriet.
Vi firar denna trossanning som en särskild högtid denna dag under kyrkoåret, som en avslutning och sammanfattning, men den heliga Trefaldigheten fanns och finns med hela tiden under de stora högtider vi nu har bakom oss, jul, påsk och pingst. Innan Maria födde sin son hade ängeln förkunnat: ”Helig Ande skall komma över dig, och den Högstes kraft skall vila över dig. Därför skall barnet kallas heligt och Guds son.” När Sonen trädde fram offentligt och döptes av Johannes svävade Anden över Jordans vatten, som en gång i skapelsens begynnelse. Lukas berättar i Apostlagärningarna att Jesus var smord med helig Ande. När Jesus efter sitt dop frestades av djävulen, var det Anden som förde honom ut i öknen. När Jesus utförde sina befriande gärningar var det med Guds Ande han drev ut demonerna. Hans mat var att göra Faderns vilja. De två, Fadern och Sonen, är fullkomligt förenade till ett genom Andens sammanhållande band. Jesu ord var fyllda av Ande och liv. När han samtalade med den samariska kvinnan vid Sykars brunn talade han om tillbedjan av Fadern i ande och sanning. Han som är Sanningen leder oss genom sin Ande fram till den sanna tillbedjan. I evangeliet om Jesus från Nasaret skymtar hela tiden Treenigheten fram. När han dör på korset säger han: ”Fader, i dina händer lämnar jag min ande.” Enligt aposteln är det Anden som uppväckte Sonen från de döda.
Hela frälsningen är ett utflöde av Fadern, Sonen och Anden. Ur källan väller det fram vatten som ger liv och bär frukt. De troende får dricka av Anden. En sång ljuder genom universum, den utgår från Fadern, dess ord är Sonen, dess melodi är Anden.
På samma sätt fortsätter det. Sonen, som är sänd av Fadern, sänder sina apostlar genom att andas in sin Ande i dem. Jesus befaller dem att döpa i Faderns och Sonens och den helige Andes namn. För den döpte är hela livet ett liv i den Treenige Guden. ”I honom är det vi lever, rör oss och är till”. Ändå handlar det inte om ett opersonligt kraftflöde. I den Treenige finns inget opersonligt. Vi märker det när Jesus talar om sitt intima förhållande till Fadern. Det fortsätter i vårt barnaskap som söner och döttrar i Sonen. Det drar in människan i tillvarons innersta mysterium. Människan, skapad till Guds avbild, görs till ett tempel för den helige Ande. Djupen i människan ropar till djupen hos Gud. Genom Anden kan hon ropa: Abba! Fader! Själv vet hon inte hur hennes bön bör vara, men Anden vädjar för henne med rop utan ord. Hjärtat blir ett ekotempel för den heliga Treenigheten.
Hela kyrkans liv är trinitariskt, framsprunget ur Faderns och Sonens och Andens eviga och ömsesidiga enhet. Hon är byggd av Sonen och levandegjord i Anden. Ordet, logos, ger henne ordning och struktur. Anden, pneuma, ger henne dynamik och liv. Det som i världen väcker konkurrens och skapar motsättningar, är i Kyrkan en källa till liv och mångfaldig enhet. Kyrkan framträder som ett folk, ”förenat genom Faderns, Sonens och den helige Andens enhet”.
Vi kan aldrig förstå den helige Treenigheten utifrån. Men vi kan leva Faderns och Sonens och Andens liv så att våra hjärtan vidgar sig och vi löper Guds buds väg i kärlekens outsägliga sötma. Domen fäller människan själv genom att avvisa den öppnade famnen.
”Beviset” för vår tro finns i människan själv, i hennes djupaste längtan, i hennes oändliga behov av kärlek och delaktighet, en kärlek som ges av nåd och som efterfrågar hennes gensvar i tro och lydnad; den ges för att förlåta och förnya, förvandla och gudomliggöra henne. ”Så älskade Gud världen.”
Därför bekänner vi vår allraheligaste tro och ber att våra liv skall fullkomnas till en evig gåva åt Gud – i Faderns och Sonens och den helige Andes namn.
Amen.
pater Ingmar Svanteson