Predikan 31 söndagen under året 2019 – votivmässa om Alla Helgon
Upp 7: 2-4, 9-14; Ps 24: 1-6 ;1 Joh 3: 1-3; Matt 5: 1-12a
”Låt oss glädja oss i Herren på alla helgons högtidsdag.”[1] Alla Helgons högtid är en slags skördefest. Vetekornet som sänktes ner i jorden har burit frukt. Vår Herres Jesu Kristi död och uppståndelse bär tusenfaldig frukt i helgonen. De lyfter vår blick mot fullkomningen och slutmålet, det vi är skapade till och bestämda för. Även om vi fortfarande suckar under död och förgänglighet stärks vi i glädjen och hoppet när vi ser den stora skaran som står inför tronen. Helgonen ger nytt mod och får hela Guds folk att räta på ryggen. Att läsa om helgonen är att förstå: så är livet tänkt. - Jag läste om någon som konverterat till katolska kyrkan för några år sedan, men som nu åter blivit protestant. Bortsett från sanningen och teologin ville jag fråga honom: Min vän, hann du inte upptäcka helgonen? Hur klarar du dig utan dem? - Ofta väcker helgonen glädje långt utanför kyrkans gränser. När John Henry Newman helgonförklarades den 13 oktober spred det stolthet och glädje i hela England, trots att han under sin livstid ofta motarbetades. Saligprisningarna låter oss ana helgonens hemlighet.
“Saliga de som är fattiga i anden.” Detta är nog omöjligt att förstå utan tro. Människan föreställer sig lätt himlen som en förlängning och maximering av jordisk lycka. Dödsannonser med segelbåtar och golfklubbor vittnar om hur djupt sekulariseringen har trängt. Som om himlen inte vore mer än att få syssla med sin favorithobby i evighet. Himmelriket är något större, det är delaktighet i det gudomliga. Människan är skapad till Guds avbild och kan därför inte finna ro annat än i Gud och i hans rike. Därför måste hon bli fattig på alla jordiska begär, föreställningar och drömmar. Hon måste luttras och prövas i ödmjukhetens och lidandets skola. Jesus kallar det andlig fattigdom. Människan måste utblottas och bli “fattig” för att ge plats för den himmelska gåvan. “Saliga de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket.”
“Saliga de som sörjer, de skall bli tröstade.” Sorg kan vara av olika slag. Det finns sorg över att något går människan emot. Sorg över att de egna projekten inte lyckas. Självömkan och bitterhet. Det är en dödlig sorg. Men det finns också en hälsosam sorg. Det är sorgen över den egna självupptagenheten och över de många synderna. Den väcks av Guds ord och av hans Ande. Det känns som ett spjut i hjärtat. Den sorgen är hälsosam och salig. Människan anar att hon är skapad för något mera och större. En längtan väcks, en sorg över att inte vara där ännu. Den sorgen kallar Jesus salig. Vi hör om det målet i den tredje saligprisningen.
“Saliga de ödmjuka, de skall ärva landet.” Här kallas himlen ett “land”. Det får inte förstås bokstavlig men uttrycket var förberett genom att Israels folk hade fått löfte om ett land, som skulle flyta av mjölk och honung. Det var en profetia om det himmelska landet. Vägen dit var lång för israeliterna. De fick inte gå den kortaste vägen. Också för oss kan vägen se ut som en omväg. Ödmjukhetens väg är varken kort eller smärtfri. Det tar tid att lära sig tålamod med andra och att inse hur fast själviskheten sitter. Men det är på denna väg som människan lär känna sig själv och kan ta sitt sanna jag i besittning. Något händer med den som vågar se sig själv i det gudomliga ljuset. Sanningen gör fri, den upprättar och upphöjer. “Saliga de ödmjuka, de skall ärva landet.”
Detta gör henne inte passiv. Men hennes iver och kraft får en annan riktning. “Saliga de som hungrar och törstar efter rättfärdigheten, de skall bli mättade.” Det nya beskrivs som en hunger och en törst. Hon börjar fly och hata ljumhet och likgiltighet. Hon vill göra det rätta. Hon söker det sköna, det goda och det sanna. Hennes röst kan bli klar som kristall när hon skiljer lögn och falska läror från sanningen och ljuset. Hennes tidigare vekhet ersätts av omutlig fasthet, när hon försvarar rättvisan för de förförda och förtryckta. Den som inte hungrar och törstar håller inte ut till målet, säger Katarina av Siena.
Denna hunger och törst gör henne inte hård och kall, utan barmhärtig. “Saliga de barmhärtiga, de skall möta barmhärtighet.” Även om hon måste döma synden kan hon inte längre döma syndaren. Hur skulle hon kunna det när hon har lärt känna sig själv? Hon lever själv av Guds barmhärtighet och drivs av iver att dela med sig av den till dem som saknar den, både materiellt och andligt. På denna väg växer tålamodet med de svaga.
“Saliga de renhjärtade, de skall se Gud.” Något har vaknat i människans innersta. Ingenting kan släcka denna längtan, längtan att se Gud. Maria i Betania kunde inte låta bli att lyssna till Jesu ord. Som hjorten söker sig till vatten, så längtar själen efter sin Skapare. “När skall jag få träda fram inför ditt ansikte?” Ingenting får leda bort från den vägen. Den renhjärtade sörjer inte bara över onda ord och handlingar, utan också över varje oren tanke. Det rena hjärtat blir därför också vägvisare och kompass för att förbli på den rätta vägen.
Omvärldens reaktioner på helgonen är tvåfaldiga. Å ena sidan väcker helgonen förundran och fascination. Ingen ville höja rösten mot moder Teresa av Calcutta, trots att hennes ord om familj och abort var skarpa och avslöjande. Å andra sidan väcker helgonen motstånd och opposition. “Saliga de som förföljs för rättfärdighetens skull, dem tillhör himmelriket.” Så har det alltid varit, ty det finns en fiende som inte tål ljuset. Men det får inte slå ner modet på Jesu vänner. Den kyrka som inte väcker motstånd har förlorat sin sälta. “Saliga är ni när man skymfar och förföljer er och på allt sätt förtalar er för min skull. Gläd er och jubla, er lön blir stor i himlen.”
Martyrerna var de första helgon som kyrkan började fira. Hon varken kunde eller ville glömma dem. Alla Helgons högtid var från början en martyrfest. Men alla helgon har levt i hoppet. Paulus gav dem röst: “Våra lidanden i denna tid betyder ingenting mot den härlighet som skall uppenbaras och bli vår”. Helgonen visste att detta livet är ett fosterstadium, en förövning till det fulla livet. De sörjde över att inte likna sin Herre, men tröstades av hoppet. Aposteln Johannes säger: “Var och en som har detta hopp till Jesus renar sig, liksom han är ren”.
Helgonen blir inte bara vägvisare och föredömen. De blir också våra hjälpare, våra älskade storasyskon. De som kommit närmare Gud drar oss andra med sig. Människans stund på jorden blir inte längre en meningslös parentes mellan födelse och död, utan en vandring mot ett mål. Vi blir pilgrimer som redan här får glädja oss i gemenskapen med den triumferande skaran inför den himmelska tronen, en festförsamling som tillber Gud i en lovsång utan ände.
I den heliga eukaristin, det offrade Lammet på kyrkans altare, föregriper vi slutmålet i lovsång, tillbedjan och hopp.
”Låt oss glädja oss i Herren på alla helgons högtidsdag.”
Amen.
pater Ingmar Svanteson
[1] Introitus/ingångsantifon på Alla Helgons dag.