Predikan. 30 söndagen under året 2020
2 Mos 22: 21-27; Ps 18: 2-4,47,51ab; 1 Thess 1: 5-10; Matt 22: 34-40
Älska och gör det du vill
Så lyder titeln på en bok som kom ut för några år sedan.[1] Den handlar om den så kallade kroppens teologi, om förhållandet mellan man och kvinna. Men bokens titel kan också vara en ingång till det evangelium vi nyss har hört. När människan älskar gör hon det hon egentligen vill och är skapad att göra. Kärleken är den luft där hon kan andas. Kärleken gör henne levande, medan bristande kärlek kväver och hatet dödar henne. Detta har sin grund i att Gud har skapat människan av för att han ville det, av kärlek. Han ’ville’ henne. Hon är skapad till Guds avbild, till att besvara och återspegla hans kärlek. Vi märker det genom den angenäma doft som omger kärleken. De vackraste sångerna, dikterna, böckerna och konstverken handlar om kärleken. Människan kan ha invändningar mot tron, men knappast mot kärleken.
Samtidigt är ordet kärlek förmodligen det mest missbrukade av alla ord. Kärleken reduceras till en känsla, i värsta fall ett begär. Om kärleken bara är en känsla blir ju Jesu ord obegripliga. Han säger: ”Du skall älska Herren, din Gud; du skall älska din nästa”. Men känslan kan man inte befalla. Alltså måste kärleken vara något annat. Men en befallning? Vart tar då friheten vägen? Gud tvingar ingen att lyda hans bud. Den som däremot lyder, och fortsätter att göra det, skall upptäcka att denna lydnad är vägen till befrielse och glädje. Den som älskar lyder budet av glädje och av egen vilja. Hon älskar och gör det hon vill. Hon upptäcker att kärlekens börda är lätt, som Jesus säger på ett annat ställe.
Varför känns det då ofta så svårt och mödosamt att älska och leva i kärleken? Hindren ligger hos människan, säger fäderna.
Det första hindret är okunnighet om vad kärlek är. Att älska någon är att vilja det som är bra för den andre, och att praktisera denna välvilja. Drivkraften är inte känslan utan viljan, som i sin tur är styrd av kunskap och insikt om vad som är bra för den andre. Också den som förmanar en syndare, måste göra det av kärlek. En klassisk definition på kärlek är en rätt inriktad och kraftfull vilja. Rätt inriktning får denna vilja genom att lyda Guds bud. ”Den som älskar mig”, säger Jesus, ”håller mina bud”.
Budet att älska är det första och viktigaste budet. På det hänger hela lagen. Alla bud måste styras och formas av kärleken. ”Låt oss i kärlek hålla fast vid sanningen”, säger aposteln. Utan kärlek blir allting skevt och snett och utan värde.
Kärleken är en gudomlig befallning, riktad till den människa som låst in sig i egoismens fängelse. Av kärlek befaller han oss att återvända till kärleken. Människan kan vägra att lyssna. Välja att vara suveränt oberoende, till priset att förbli inlåst i sig själv. Budet öppnar dörren för att befria henne, men hon måste själva stiga ut ur fängelset. Den som älskar Gud och sin nästa blir rättvänd, befriad från inkröktheten i det egna, trånga jaget. Kärleken kallar henne ut i verkligheten, storsintheten och friheten. Kärleken vidgar hennes hjärta. Lilla Theresa skriver: ”Jag har lärt mig att glömma mig själv för att glädja andra, och från den dagen har jag varit lycklig.” Varje gång vi glömmer oss själva för att hjälpa och glädja en medmänniska, ger vi något av vårt liv, dör vi lite grand bort från oss själva, men varje gång leder det också till större frihet och större glädje. Den som älskar lider med den som lider. Kärleken gläder sig över den andres gåvor. Och upptäcker att det egna hjärtat vidgar sig. Det som först var en plikt förvandlas till en vana och en lust. Cassianus säger att all disciplin och all möda sker för kärlekens skull. Vi är på jorden för att lära oss att älska. Det är den nödvändiga förberedelsen för det eviga livet, där det bara finns plats för dem som älskar. Den som inte älskar kommer inte att stå ut i himlen. Den som avvisar kärleken öppnar dörren till den eviga döden.
Då anar hon också varför kärleken till nästan inte är det första budet, utan behöver kärleken till Gud. Kärlekens källa är inte människan - den sekulära människans illusion - utan Gud. Det är Gud som av kärlek givit människan livet. Det är hans Son som av kärlek återupprättar henne och förlåter hennes synder. Det är Guds Ande som ingjuter kärleken i hennes hjärta för att hon skall leva i kärleken.
Hon lär sig också skilja mellan det destruktiva självföraktet och den sunda ångern över själviskhet och verklig synd. Hon kan vila och vara trygg i Guds kärlek till henne själv. Hon kan älska sin nästa som sig själv, men nu inte av egoistiska skäl, utan för att Gud älskar henne.
På denna kärleks väg utspelas den avgörande och slutliga kampen. Ju mer människan erfar och upptäcker sin oförmåga att leva i kärlek, desto mer frågar hon efter den. Hon föredrar ingenting före kärleken till Kristus.
Kärlekens yttersta hemlighet är att förenas med den man älskar, att bli ett med den älskade. Därför är den äktenskapliga föreningen en bild för all kärleks mål. Därför finns det en linje från det enkla leendet och den vardagliga kärleken till mystikerns erfarenhet av kärlekens förening med Gud.
Därför bad vi i kollektbönen om att kärleken skall växa i oss. Aposteln säger: ”Nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig,”. Bruden i Höga Visan sjunger: ”Min vän är min och jag är hans.” Varje eukaristi föregriper det, när vi får del av hans kropp och blod. Han i oss, vi i honom. ”Av hjärtat har jag dig kär, Herre, min starkhet.”
På den vägen växer människan till allt större insikt om det vår boktitel uttryckte:
”Älska och gör det du vill”.
Amen.
pater Ingmar Svanteson
[1] Syster Sofie OP: Älska och gör det du vill. Kroppens teologi för unga. Catholica 2017.