Predikan 18 söndagen under året 2019
Pred 1:2; 2:21-23; Ps 90:3-6,12-14,17; Kol 3:1-5,9-11; Luk 12:13-21
Den sanna rikedomen
Många av Jesu liknelser är svåra att förstå, men knappast denna. Den rike bonden får god skörd och bygger större lador för att bli ännu rikare. Det behöver inte handla om lador i bokstavlig mening. Det kan handla om alla slags ägodelar. Det kan till oh med, om man lever i kloster och har frånsagt sig mycket, handla om småsaker, som betraktas som privata och som bevakas med stor noggrannhet. Ägodelarna får makt över ägaren. I extrema fall kan han bli som besatt. Aposteln Paulus kallar kärleken till pengar för ”roten till allt ont; genom den har många förts bort från tron och vållat sig själva mycket lidande”. Jesus säger: ”Akta er för allt habegär”. Cassianus säger att själva begäret måste ryckas upp med roten: ”Det är nämligen ingen som helst nytta med att inte ha några pengar, om man trots de gärna skulle vilja ha dem.”
Omgivningen märker det, men inte den girige själv. Han gör som bonden i liknelsen, han överlägger uteslutande med sig själv. Både när han planerar för större lador och när han lyckönskar sig själv: ”Nu, min vän, är du försörjd för många år framåt. Du kan vila ut. Ät, drick och roa dig.” Aposteln kallar det ”avguderi”. Människan gör sig själv och sina ägodelar till gud.
Nästan finns inte alls med i kalkylen. Redan på 300-talet talade kyrkofadern Basileios den store om ekonomiskt överflöd som stöld från de fattiga. Kyrkans sociallära, och inte minst vår nuvarande påve Franciskus, bekräftar det. Jordens tillgångar är till för hela den mänskliga familjen.
Det är inte svårt att förstå denna liknelses budskap. En drastisk varning för habegäret. Men det kan vara svårt att se det hos sig själv. Andra märker det. Men den girige är övertygad om att det är det enda kloka sättet att leva på. Det finns alltid skäl att anföra. Risken för sjukdom och sämre tider. Allt verkar så förnuftigt. Men Gud kallar det dårskap. ”Du dåre” säger Gud till den arme bonden, ”i natt skall ditt liv tas ifrån dig”.
Det handlar om att få sina ögon öppnade medan tid är, om att vakna upp ur sömnen. Den sovande kan inte väcka sig själv. Han kanske inte ens vill bli väckt. Därför är språket drastiskt, ”du dåre”. Den som sover måste be om Andens hjälp för att våga se och om kraft att befrias från habegärets last.
Med vårt förstånd kan vi förstå denna liknelse. Det är betydligt svårare att förstå Predikaren i första läsningen, som talar om tomheten i all mänsklig strävan. Det äldre uttrycket var kanske mer talande: ”fåfängligheters fåfänglighet, allt är fåfängligt”. Också den som strävar med klokhet och insikt måste en dag lämna allt han äger. Han suckar: ”Vad får människan ut av all sin möda och all sin strävan under solen?” Allt tas ju ändå ifrån henne. Här drabbas inte bara den girige materialisten och den lättsinnige livsnjutaren. Här drabbas också den ambitiöse farisén, som finns i varje människa. Också om han är from och både fastar och ger stora gåvor. Den högmodige farisén ser himlen som belöning för egna insatser. Också det är tomhet. Bibeln och den katolska traditionen talar förvisso om belöning, och evangeliet uppmanar lärjungen att samla skatter i himlen. Men det är inte belöning i vanlig mening. Det var de ambitiösa och laglydiga fariséerna som blev Jesu svåraste fiender. Om också det är tomhet, var är då skälen till den drivkraft som människan behöver och som är nödvändig i det kristna livet? Vari består då den rikedom som evangeliet utlovar?
Evangeliet om Jesus Kristus är till slut det enda svaret. Han är själv den skatt som gör människan rik, både här i tiden och i evigheten. Helgonen vittnar om det. De strävade mer än de andra, men var samtidigt de ödmjukaste av alla. Paulus förklarar hemligheten i andra läsningen: ”De levde ett osynligt tillsammans med Kristus hos Gud”. Gemenskapen med Kristus gjorde dem rika inför Gud. De hade funnit skatten, Guds rikes skatt, som är Kristus själv. Därför bekämpade de ondska, orenhet, onda lidelser och själviskhetens avguderi. Sådant skilde dem från Kristus. Många blev hårt prövade genom lidande och motgångar. När de prövades andligt, kände de igen sig i Predikarens tal om alltings tomhet. Paulus kallar det att klä av sig den gamla människan. Hemligheten, deras hjärtas glädje, var att de hade iklätt sig ”den nya människan”, de levde ”tillsammans med Kristus”. Därför lät de sig inte slås ner varken av motgångar eller av återkommande syndafall. De skyndade sig alltid tillbaka till Herren och blev upprättade av hans outtömliga förråd av förlåtelse och nåd. Tomheten var den luttring som drev dem ännu närmare Kristus och deras inre rikedom och glädje växte och fördjupades.
Den själviska dialog som vår arme bonde förde med sig själv ersattes av den dialog som vi kallar bön. Så fick de både kraft och vägledning. Kristus blev allt för dem. De fick ”verklig kunskap”, de lärde sig att ”ingenting föredra framför kärleken till Kristus”. Paulus säger: ”Jag är fattig men gör många rika, jag har ingenting men äger allt”.
De började också se på sina medmänniskor med nya ögon. Antingen det var greker eller judar, slavar eller fria, svenskfödda eller från andra länder. En ny gemenskap skymtade fram. Denna nya gemenskap har sin källa i Jesus Kristus. I samma Kolosserbrev kallar Paulus Jesus: ”den förstfödde bland många bröder”.
Han är ”den osynliga Gudens avbild”, som låter sin bild växa fram i den människa som lever i gemenskap med honom. Så är människan tänkt från första början, skapad till Guds avbild och likhet.
Lovad vare vår Herre Jesus Kristus, som blev fattig för att göra oss rika. Vi bekänner det i vår trosbekännelse och firar det i den heliga eukaristin.
Amen.
pater Ingmar Svanteson