Predikan 14 söndagen under året 2024
Hes 2: 2-5; Ps 123; 2 Kor 12: 7-10; Mark 6: 1-6
Hinder kan röjas undan på vägen till en allt större glädje
Människan kan vara allt från en förhärdad syndare till ett helgon med glädje i hjärtat. Dagens läsningar uppvisar hela spännvidden. Profeten Hesekiel skickas till Israels barn som har trotsiga hjärtan och hårda pannor. Jesus själv avvisas och blir en stötesten för sina tidigare grannar i Nasaret. I andra läsningen hör vi om glädjen. Paulus gläder sig till och med åt svaghet, svårigheter och nöd. – Kanske suckar vi när vi hör om sådant, men låt oss i stället bli nyfikna på hur en sådan glädje kan upplivas, ty den finns i den döptes hjärta under lager av synd och annat skräp. Hinder kan röjas undan på vägen till en allt större glädje.
Det första hindret möter profeten Hesekiel hos det folk Gud har sänt honom till. Tiden är strax före Jerusalems fall på 500-talet f.Kr. Hans budskap möter ett motsträvigt folk med hårda pannor och trotsiga hjärtan. Det profeten varnat för händer. Staden och templet rivs ner och folket förs bort i främmande land. De bibliska författarna tvekar inte om orsaken. Folket ville inte lyssna. Deras ohörsamhet berövar dem både stolthet och glädje. De förs bort i främmande land och får tjäna andra gudar.
Situationen då har många likheter med Västerlandet idag. Den moraliska kris som alla plågas av har sin grund i en troskris. Som i sin tur beror på ohörsamhet mot Gud och hans heliga ordningar. Andra makter tar över och de makterna är inte nådiga. Efter ett tag visar det sig att avgudar är grymma, omänskliga och obarmhärtiga. Herren, däremot, är i grunden barmhärtig. Han vill, ibland med stränga bud, föra sina barn in i den hållbara och eviga glädjen. Han har genom sin älskade Sons död och uppståndelse upprättat den fallna världen. I kollektbönen bad vi: ”låt vår befrielse från syndens makt glädja oss nu och för evigt”.
Ett första steg på vägen till glädje är att våga se om jag själv har påverkats av ohörsamheten mot Guds ord och hans kyrkas heliga bud. Så länge jag inte ser det hos mig själv kan fienden smitta ner mig utan att jag ens märker det. Hur lyssnar jag till Guds ord och till kyrkans undervisning? Har jag anpassat mig till den värld som tror sig veta bättre än Gud? Det betyder inte att Herren vill ha en slavisk lydnad. Herren vill förvandla våra tankar så att vi själva kan se och bedöma.
Också Jesus möter motstånd när han förkunnar i sin hemstad Nasaret. Först blir människorna häpna och frågar: ”Var har han detta ifrån?” I Nasaret där Jesus vuxit upp blir han en stötesten. De känner hans familj och de som kallas Jesu bröder och systrar. (I bibeln kan också kusiner och andra släktingar kallas bröder och systrar. Sannolikt var det Josefs barn i ett tidigare gifte. Kyrkan vet att Jesus var Marias enda barn.) Invånarna i Nasaret kan inte tänka sig att Jesus är något mera än den pojke de sett växa upp ibland dem.
Idag kan det handla om att man förlorat tron på Bibeln som Helig skrift. Den har ju länge funnits i våra bibliotek eller i den egna bokhyllan. Skulle den boken skilja sig från andra böcker? Eller att det är något särskilt med den gamla medeltidskyrkan som man kanske ser varje dag. Eller brödet och vinet i den heliga eukaristin – är det något mera än bröd och vin? Otron har sipprat in i kyrkan. Hur skall kyrkan kunna fullgöra sitt uppdrag om hon inte själv tror på sin tro?
Ytterst handlar det inte om idéer, utan om kyrkans allraheligaste tro, förmedlad till oss av profeter och apostlar, av martyrer och helgon som har vittnat om att denna tro är det enda som håller att leva på och dö för. Och som är vägen till den glädje som Paulus vittnade om.
Paulus var ivrig och orädd. Han hade arbetat ”mer än de flesta”. Ingenting tycktes hindra honom. Men nu har han fått en inre fiende som håller på att knäcka honom. Han kallar det en ”tagg som sticker honom”, en ”ängel från Satan som misshandlar honom”. Men vet inte vad det var – kanske en sjukdom, ett handikapp, sviterna av att han gisslats, en tanke eller en besvärlig motståndare som inte lämnade honom i fred. Tre gånger har den väldige aposteln bett Herren att ”taggen” skall lämna honom i fred. Det är lätt att förstå. Också en liten sten i skon kan göra det nästan omöjligt att röra sig. Spontant tänker människan: om jag bara befrias från mitt handikapp, så kan mitt liv bli mera fruktbärande. Paulus ser själv en tänkbar förklaring till att Gud har tillåtit denna ”tagg” hos honom. Han får inte ”bli högfärdig”. Andligt högmod kan sabotera också de ädlaste och största insatser.
Paulus blev inte bönhörd. I stället fick han detta svar från Herren: ”Min nåd är allt du behöver”. Det märkliga är att när han bejakar detta, då händer något med honom, något befriande och förlösande. Själv säger han: ”I svagheten blir kraften störst”. En svaghet, ett handikapp som först uppfattas som ett hinder, blir ett hjälpmedel och en välsignelse. Paulus vill t.o.m. skryta med sin svaghet. Han har fått något som till och med övergår hans obändiga vilja. Han har fått det som en gåva. Nu ”gläds han åt förolämpningar, svårigheter, förföljelser och nöd”. Till slut säger han: ”När jag är svag, då är jag stark”. Herren tycks tilllåta svaghet för att ge oss del av en annan styrka än den vi har tänkt och förväntat oss. Den gåvan förenade Paulus ännu mera med Kristus. I ett annat brev säger han: ”Nu gläder jag mig över att få lida för er”. Han offrar sitt lidande ”för Kristi kropp, som är kyrkan”. Han dras in i Kristi lidande, som på något sätt blir hans. Och den närheten ger honom glädje. Svagheten förlorar sin deprimerande förmåga och blir i stället ett tillflöde för större glädje.
Låt oss be om öppnade ögon för det som saboterar vår glädje.
Bed om ödmjukhet. Eller var åtminstone lite nyfiken på vad den innehåller.
Tveka inte att gå till bikt. Synder som inte biktas och botas leder till infektioner och till sår som varar sig.
Har du bett om befrielse från dina törntaggar och handikapp och bönen tycks förbli obesvarad – förtrösta på Gud. När vi minst anar det går solen upp. Gud verkar medan vi sover. Han överger inte sina barn, men hans vägar är annorlunda och större än vi har tänkt. Gläd dig över att ditt namn är skrivet i himlen. Eller som vi bad i kollektbönen: ”låt vår befrielse från syndens makt glädja oss nu och för evigt”. Överlåt dig åt hans goda vilja och plan varje dag.
Tacka för det ord som aposteln fick höra och som gäller för alla: ”Min nåd är allt du behöver.” Man kan tacka redan innan man förstår budskapets fulla innebörd.
”Min nåd är allt du behöver.”
Amen.
pater Ingmar Svanteson