Kortpredikan 7 september 2019
Kol 1:21-23; Ps 54:3-4,6,8; Luk 6:1-5
Enligt Mose lag var det tillåtet att rycka av ax och äta, när man passerade en annans åker. Men de skriftlärda såg det som ett arbete, och därmed fick det inte utföras på sabbaten. Av en barmhärtig lag hade blivit en obarmhärtig föreskrift.
Jesus tillåter sina lärjungar att göra det, av barmhärtighet. De var helt enkelt hungriga. Men hans ord rymmer mera.
Jesus är inte främst "liberalare" än de skriftlärda, han är "herre över sabbaten". Han representerar "den åttonde dagen", den nya skapelse som fullbordar sabbaten.
Han vill befria människan. Ge henne den förlorade friheten tillbaka. Det som sägs på sädesåkern är mera än en moralteologisk debattfråga om förhållandet mellan liberalitet och lagtrohet.
Kristus har lidit för och försonat alla människor, också dem som, enligt första läsningen, ”stod utanför och visade sitt fientliga sinnelag genom onda gärningar”. Men Kristi försoning har en fortsättning och vill fullbordas.
Paulus uppmanar dem som bejakat Kristi verk att ”hålla fast” vid denna tro och inte ”vika” från hoppet. Med ett annat språkbruk - att ta sin fulla frihet i besittning.
Vi ser denna frihet hos de heliga. Friheten är att göra det goda med lust och glädje.
Det är därför Benedictus varnar för knotande och sur självömkan. Den frivilliga lydnaden sprider en angenäm doft.
Paulus talar om Guds barns frihet. "Där Herrens ande är, där är frihet."
Jungfru Maria hade fått denna frihet, genom att utan förbehåll ta emot den och leva i den.
Vi firar den heliga eukaristin för att ta vår frihet allt djupare i besittning.
pater Ingmar Svanteson