Kortpredikan 6 september 2019
Kol 1:15-20; Ps 100:2-5; Luk 5:33-39
Allt i himlen och på jorden, synligt och osynligt, allt är skapat genom Kristus och i Kristus. Allting hålls samman i honom.
Paulus summerar hela sin hisnande teologi.
Det skedde inte i idéernas eller teologernas värld, utan genom "hans blod på korset". Därigenom stiftades fred och försonades allt, allt på jorden och allt i himlen.
Men Paulus använder ännu en preposition, som anger målet för alltsammans. Allt är också skapat till Kristus.
Detta till sker i och genom Kyrkan, som Kristus gjort till sin egen kropp. Genom kyrkan skall försoningen fullbordas.
Bröllopsgästerna kan inte fasta när brudgummen är hos dem. Men när brudgummen tas ifrån dem, då kommer de att fasta. Kyrkan lever därför i en ständig växling mellan fasta och fest. I Benedictus´ regel befinner vi oss antingen före påsk eller efter påsk, alltid i relation till påsken.
Kyrkan vet att den heliga eukaristin är platsen och tiden för brudgummens närvaro. Eukaristin är den försonade väldens liturgi, början till en ny skapelse.
De paulinska prepositionerna möter i den eukaristiska bönens kulmen: "Genom honom och med och i honom tillkommer dig, Gud Fader allsmäktig, i den helige Ands enhet, all ära och härlighet i alla evigheters evighet".
Det enda som återstår är församlingens och Kyrkans svar, hennes AMEN, liturgins och tillvarons viktigaste Amen. Kyrkans och varje kommunikants viktigaste ord.
Vi hör det i Marias mun: ”Må det ske med mig efter ditt ord”.
pater Ingmar Svanteson