Kortpredikan 31 mars 2020
4 Mos 21: 4-9; Ps 102: 2-3, 16-21; Joh 8: 21-30
”När någon hade blivit biten av en orm, såg han upp på kopparormen och blev så vid liv.”
Vi hör om det som hände Israels folk när de knotar mot Herren och Mose på vandringen genom öknen.
För det moderna sinnet uppfattas det som vidskepelse. Samtidigt återger Skriften det som en profetia om vår tros centrum.
Den 27 mars delade Påven Franciskus ut välsignelsen urbi et orbi, över staden och världen. Påven stod framför Peterskyrkan inför en tom Petersplats. Bakom påven fanns ett krucifix som förts genom staden vid medeltida farsoter. Påven såg upp mot den korsfäste och välsignade sedan staden och världen med den heliga monstransen.
Gör det någon skillnad? Vet vi inte idag så mycket mera om virus och om hur man skyddas?
Folkets knotande i öknen är en bild för en djupare skada. Folket hade talat ”mot Gud och mot Mose”.
I Johannesevangeliet intensifieras ”knotandet” till det yttersta. Motståndet mot Jesus blir en bild för människans djupare blindhet, otron. Jesus säger: ”Om ni inte tror att jag är den jag är, skall ni dö i era synder”.
Men det är inte hans sista ord. Han är på väg mot sin påsk och förutsäger vad som skall ske, det som den upphöjda kopparormen pekar fram mot. ”När ni har upphöjt Människosonen, skall ni förstå att jag är den jag är”.
Vägen till denna tro och till den avgörande hälsan är densamma som för folket i öknen, den hälsosamma ångern och den helande tron.
I varje eukaristi upphöjs det tecken som kopparormen pekar fram mot. ”Se Guds Lamm som borttager världens synder.”
Själv säger Jesus: ”När jag har blivit upphöjd från jorden skall jag dra alla till mig.”
pater Ingmar Svanteson