Kortpredikan 3 juli 2024, Aposteln Tomas
Ef 2: 19-22; Ps 117; Joh 20: 24-29
Vad är det som får Tomas att tro? Vad får honom att bekänna Jesus som Herre och Gud?
Han ville tro, personligen, med hela sin varelse, inklusive förståndet. Men inte ens vilja och förstånd räcker ända fram.
Tron är en gåva. Något som ges människan, gratis. Teologin kallar det nåd.
Nåden skymtar fram i Jesu ömsinta och personliga omsorg om Tomas. Han vänder sig direkt till honom, som om han kommit enbart för Tomas´ skull. Han visar honom sina händer och sin sida. Herden söker det vilsegångna fåret.
Evangelisten Johannes som berättar detta, skall senare skriva: ”Vi har lärt känna den kärlek som Gud har till oss och tror på den”.
Tron är inte en känsla. Den är ett villigt och intellektuellt samtycke, men övergår samtidigt både vilja och förstånd. Tomas tycks ha övertygats lika mycket av den kärlek han ser och erfar.
Redan profeten hade anat det när han säger: ”I hans sår blir vi helade”. När otron hotar att ta makten över oss får vi ta vår tillflykt till Jesu uppstungna sida. I den botas vi från otron. I den är vi skyddade.
Tron är djupt personlig, men inte privat. Det mest personliga förenar oss samtidigt med alla andra och med vårt sanna jag.
Paulus uttrycker det så. ”Ni är inte längre gäster och främlingar… ni har ert hem hos Gud.”
”Hemmet”, Kyrkan, är en stadig byggnad, med apostlar och profeter som grund och Kristus som hörnsten. Genom apostolisk tro och succession blir hemmet stort nog för att rymma alla. Kyrkan är ett tecken på ”hela mänsklighetens enhet”.
Den personliga bekännelsen öppnar sig för tron på honom som inkluderar och bygger ett hem för allt och alla.
”Ni är inte längre gäster och främlingar… ni har ert hem hos Gud.”
I varje eukaristi avlägger vi Tomas´ bekännelse. Kommunikantens
”Amen” motsvarar Tomas ord: ”Min Herre och min Gud”.
pater Ingmar Svanteson