Kortpredikan 22 oktober 2019
Rom 5: 12,15b,17-19 20b-21; Ps 40: 7-10,17 Luk 12: 35-38
Aposteln Paulus sammanfattar trons centrum och uttrycker därmed alla människors gemensamma villkor. Av naturen har vi ett gemensamt ursprung. Paulus kallar oss Adams barn. Det motsvaras av den nye Adam, Kristus, som nyskapat alla.
Adams överträdelse ledde till ”en fällande dom för alla människor”. Den juridiska bilden kompletteras med andra. Origenes liknar Adam vid en dörrvaktare som släppte in djävulen i människans värld. Djävulens herravälde är ett tyranni som förslavar och leder till död.
Den nye Adams rättfärdiga gärning ”ledde till en frikännande dom för alla människor”. Kristi gärning befriar från djävulens herravälde och ger Adams barn livet tillbaka. Ett nytt herravälde skapas, Jesus kallar det ’Guds rike’, där ”nåden härskar genom rättfärdighet och för till evigt liv”.
Allting tycks redan fullbordat. Ändå antyds en process. Liksom Adams olydnad öppnade dörren för djävul, synd och död, "skall en endas lydnad göra alla rättfärdiga."
Aposteln beskriver inte något som bara har skett, trots att det i princip är fullbordat. Människans frihet elimineras inte. Det står att "de alla syndade".
Likaså med ”nådens överflödande rika gåva”. Den måste tas emot i tro och lydnad, och hela tiden hållas vid liv. "Fäst upp era kläder och håll lamporna brinnande."
När nåden tas emot fullbordas i människan det som en gång har skett.
Kristus själv passar upp vid bordet. Han gör det i varje eukaristi genom att ge sig själv. I förra veckans bön efter kommunionen bad vi om delaktighet i "hans gudomliga natur".
"Där synden överflödade, där överflödade nåden än mer. Nåden skall härska genom rättfärdighet och föra till evigt liv genom Jesus Kristus, vår Herre.”
pater Ingmar Svanteson