Kortpredikan 17 december 2021
1 Mos 49: 2, 8-10; Ps 72: 2-4b, 7, 8, 17; Matt 1: 1-17
Under de sju sista dagarna fram till jul låter kyrkan oss höra allt vad evangelisterna berättar om tiden närmast Jesu födelse. Idag och i morgon ur Matteus. Resten av dagarna ur Lukas evangelium.
Matteus vänder sig först till en judisk läsekrets. I sin släkttavla börjar han med Abraham, trons fader för det utvalda folket. Han var välsignad, för att välsignelsen i sin tur skulle nå alla folk. Det skymtar fram när Rut och Rachav nämns, vilka inte var av israelitisk släkt.
När Matteus kommer till Jakobs söner är det Juda som får föra löftet vidare. Från 500-talet f. Kr. kallas folket helt enkelt för ”judarna”.
Varför just Juda? Beror det på att Juda erbjöd sig som fånge i Benjamins ställe när Josef prövade sina bröder i Egypten? Juda gjorde bot för att ha sålt sin broder och erbjöd nu sitt liv för sina bröder (1 Mos 44).
Juda beskrivs som ett lejon. Spiran skall inte vika från honom. I versen efter står det: ”Han tvättar sin klädnad i druvornas blod”.
Vem kunde bättre än Juda vara en profetisk förebild för den som skulle komma?
Planens judiska rötter når fram till ”Josef, Marias man”. Det står inte att Jesus var Josefs son. I stället säger Matteus: ”av henne föddes Jesus som kallas Kristus”. Något nytt bryter in i människans historia.
Släktforskning kan fascinera. Människan lär känna sina rötter. Ännu mera fascinerande är det att forska i den historia som vill frälsa och helga oss. Vi både känner igen våra judiska rötter och anar det nya.
Det som slog rot i judafolket fullbordas och bär frukt i Jesus och i dem som följer honom. Judas ”hand skall vara på hans fienders nacke”. Jesus skall lägga alla fiender under sina fötter.
Våra fiender är lasterna, begär, avund, missmod, upprördhet etcetera.
I den heliga eukaristin, där Marias son, lejonet av Juda, ger sitt liv för och till sina bröder, ges kraft att besegra de andliga fienderna.
Aposteln säger: ”Allt förmår jag genom honom som ger mig kraft”.
pater Ingmar Svanteson