Kortpredikan 10 december 2020
Jes 41: 13-20; Ps 145: 1,9-13b; Matt 11: 11-15
”Frukta inte du Israels lilla hop.” Det är tröstens ord till de bortförda och betryckta i Babylon.
Men också till alla i det Nya förbundet som är på väg att förlora hoppet. ”De betryckta och fattiga som förgäves söker efter vatten”, de får höra att Herren själv skall bönhöra dem.
”Jag skall göra öknen till en vattenrik sjö och torrt land till källsprång.” Själva orden väcker hopp.
Men vem, utom dåren eller bedragaren, kan uttala sådana ord? Vem, mer än Israels Helige? Hoppet bygger på tron.
Jesus talar om ”den minste i himmelriket”. Denne ”minste” är större än till och med Johannes Döparen, som i sin tur är större än någon annan av kvinna född. Talar Jesus om sig själv?
Hans väg började i krubban och slutade på korset. Han kallade lärjungar att följa samma väg.
Profeten måste ha anat både trons och ödmjukhetens mysterium när han förmedlar sina löften.
Dessa ”minsta” får höra att strömmar och källor skall rinna fram. Träd skall växa upp: cedrar och akacieträd, myrten och olivträd, cypress, alm och buxbom. Sju trädslag.
Traditionen talar om sju laster som kan förvandlas till dygder och vars nyckel är ödmjukheten. ”Med våld” måste högmodet förintas eftersom himmelriket står på spel.
Benedictus talar om den ödmjuke, den som vet sig vara ”den lägste och ringaste av alla”.
I den ”minste” går alla löften i uppfyllelse. Den ödmjuke inser att alltsammans är nåd.
pater Ingmar Svanteson