Predikan 8 april 2024, Jungfru Marie Bebådelsedag – Herrens Bebådelse
Jes 7: 10-14; Ps 40; Heb 10: 4-10; Luk 1: 26-38
Kära bröder och systrar,
Idag får vi fira det enastående ögonblicket då Ängeln Gabriel sänds av Gud att ställa sig inför den utvalda kvinnan och säga till henne att hon ska föda en son och att hon ska ge honom namnet Jesus. ”Var hälsad, du högt benådade! Herren är med dig!” (1:28).
Den utvalda kvinnan är jungfru Maria. Allt som sker efter denna bebådelse förändrar människosläktets hela framtid och eviga frälsning. Vårt liv som kristna och troende är uppfyllt av denna hälsning och av det som sedan sker. Vi kan alla säga att hela vårt liv hänger på detta ängelns budskap, Marias bebådelse och hennes svar.
Kära bröder och systrar, även om Jungfru Marias bebådelse kommer till oss som en helt oväntad händelse, som vi inte är förberedda på, är Marias bebådelse förutsedd och väntad i den Heliga Skrift. I Första Mosebok 3:15 säger Gud till ormen: ”Jag skall sätta fiendskap mellan dig och kvinnan, mellan din avkomma och hennes”.
”Kvinnan” är jungfru Maria. Hos profeten Jesaja hörde vi idag, ”Då skall Herren själv ge er ett tecken: den unga kvinnan är havande och skall föda en son, och hon skall ge honom namnet ’El’, Gud med oss” (7:14). Kvinnan som är nämnd två gånger är densamma, jungfrun Maria.
En annan tradition som länge hållits levande både i den Katolska kyrkan och i ortodoxa kyrkor berättar att jungfru Maria blev ”konsekrerad”, alltså invigd till Gud som barn genom sina åldrade föräldrar Joachim och Anna. Marias unika värdighet högtidlighålls under Adventstiden med titeln Jungfru Marias Utkorelse och fullkomliga renhet.
Hon fördes till templet som ung och var i dess närhet fram till trolovningen med Josef, säger alltså traditionen.
Dagen då hon av föräldrarna fördes till templet i Jerusalem kallas Jungfru Maria tempelgång, som alltså inte får förväxlas med Marias kyrkogångsdag, den som Kyrkan i dag kallar Kyndelsmässodagen, Herrens frambärande i templet.
För oss kan ängeln Gabriels bebådelse till jungfru Maria se ut som det första tecknet Gud ger att en kvinna skall bli den nya Eva. Skriften säger oss alltså att det inte är det enda och inte det första tecknet. Det nya tecknet är det barn Maria ska föda. Det tecknet är uppfyllelsen av de första. Hennes son skall vara den nye Adam, som hon skulle ge namnet Jesus. De två tillsammans är Guds slutliga tecken på kärlek till oss människor. Maria, själv utan synd, skall föda Honom i vilken allt som finns till ”blivit till” (Joh 1:3). Han är Ordet som fanns hos Gud och som var Gud. ”Allt blev till genom det, och utan det blev ingenting till av allt som finns till” (Joh 1:3), hör vi Gud säga i Johannesevangeliet. Idag får vi meditera särskilt över bebådelsen till Jungfru Maria. Låt oss en liten stund efter denna korta predikan åter lyssna till dessa frälsningens ord: ”Var hälsad, du högt benådade! Herren är med dig!” (Luk 1:28) och jungfru Marias svar ”Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt” (Luk 1:38).
Vad betyder dessa bebådelsens ord för oss, och vad betyder Marias svar till Gud? När vi inte själva kan göra klart för oss hela betydelsen, får vi stor hjälp från Hebreerbrevet, där Kristus säger ”när han inträder i världen”:
”Offer och gåvor begärde du inte, men en kropp har du danat åt mig. Brännoffer och syndoffer gladde dig inte. Då sade jag: Se, här är jag. Som det står skrivet om mig i bokrullen har jag kommit, Gud, för att göra din vilja” (Heb 10:5-7). Amen.
diakon Göran Fäldt