Änglar

Änglar

Det var länge sedan när jag har skrivit här. Det händer mycket i mitt liv just nu men tack och lov har jag lite tid för att dela med Er mina tanka kring Änglar. Den 2 oktober firar vi de helga Skyddsänglar fest. Låt oss fokusera oss lite på dem eftersom vi ofta glömmer om dem...

Det är många böcker, berättelser, legender, sagor om änglar och ibland är dem så sagolika...

I hela bibeln möter vi änglarna. I varje mässa påminns vi oss om dem. I syndabekännelsen ber vi "Guds änglar och helgon" att be för oss. De bär fram våra böner inför Guds tron i himlen. I varje högmässa hör vi änglarnas lovsång Gloria - Ära vare Gud i höjden. Rökelse påminner om änglarnas roll och deras närvaro. I trosbekännelsen påminns vi om att Gud har skapat "allt vad är synligt och osynligt ". Till den osynliga världen hör änglarna, andliga väsen med förnuft och fri vilja. Oräkneliga skaror till Guds och Kristi tjänst, för att medverka i kampen mot det onda och visa oss vägen till livet. Hebreerbrevet kallar dem "andar i Guds tjänst, sända att tjäna dem som skall få sin del av frälsningen." (Hebr 1:14). När mässan når sin höjdpunkt är änglarna samlade kring altaret, både i tillbedjan och som försångare. Prefationen, den Eukaristiska Bönens inledning, avslutas med en påminnelse om änglarnas tillbedjan inför den himmelska tronen. Den tillbedjan som våra mänskliga röster instämmer i med det trefaldiga Helig.

Änglar, vem är dem? Vilka är änglarna?  Ibland hör jag att det är bara bra för små barn och inte för vuxna att tro på dem, därför många förnekar  existensen av dessa himmelska varelser och pratar om ”energi”, ”öde”, ”de kosmiska makter” istället. 

Till nästa alla ordet ”ängel” verkar så självklar att de inte reflekterar över innebörd och etymologi.

En av de äldsta uttrycken för ”en ängel” är ett begrepp som kommer från staropersiska Angaros - budbärare eller Angiras - Guds ande. Därför den grekiska termen άggelos översättar hebreiska םלאןְ (mal`ak) -  gudomlig budbärare eller sändebud (även för människor) som skickades att förmedla budskapet eller uppfyllandet av uppgiften. Motsvarar det hebreiska eller grekiska ordet är det latinska angelus.

Så, ängel  är en Guds budbärare, sändebud. Dem är personliga varelse skapade av Gud, immateriellt, som medlar mellan Gud och människan. Dem är rationella och fria, mer perfekt än en vi, människor. De bedriver eller domar och förklarar Guds vilja (se KKK 330-332).

Änglarnas antal, funktion och ordning

Det är svårt att säga hur stor är änglars antal, Bibeln säger om detta ganska vaga. Det är säkert att antalet änglar, även om det är mycket stor, ett ändligt antal. ”Tusen och åter tusen betjänade honom, tiotusen och åter tiotusen stod där inför honom.” (Dan 7:10). Det totala antalet änglar överskrider tydligtvis det totala antalet människor som levat och någonsin kommer att leva.

När läser vi Bibeln, ser vi änglarna som alltid agerar enligt Guds ordning (Tb 12,17-22; Ps 103,20-21), dem hjäper (1Mos 32,34; 33,2; 2 Mach 11,6-10; Ba 6,6; Dan 10,9-21), härold och förebådar födelsen av viktiga personer (1 Mos 16,7-11; 18,2; 3 Mos 13,3-21). Genom Guds beslut finns dem vid porten till Paradiset (1 Mos 3,24). Med detta innebär också deras funktion att förmedla, förstärka mänskliga böner till Gud (Dom 6,11-23, 5,1 Hi, 33,23-24). Den viktigaste funktionen som änglar görs i Nya testamentet är deras uppdrag för Kristus i de viktiga ögonblicken i hans jordiska liv. Vi ser dem vid Bebådelsen (Luk 2:14). Vi ser änglarna vid Jesu barndom, när ängeln hjälper till Josef att förstå vad är hans roll och varför skulle ett barn  kallas Jesus (Matt 1:20).

De olika bibliska namnen tyder på existensen av en differentiering och ordning bland änglarna. En närmare okänd munk, Pseudo-Dionysios (4-500-talen), baserades på neo-platonismen och de bibliska källor, skrev att änglarnas skara har sin egen ordning: det högsta, mellersta och lägsta. Enligt Pseudo-Dionysius Areopagiten änglarnasvärlden består av tre triader med tre körer vardera. Och så:

• I triaden: Seraphim (Jes 6, 2), Kerubim (1 Mos 3, 24, Jes 37, 16, Hes 10, 3), Tronänglar (Kol  1, 16); kontemplerar  Guds härlighet.

• II triaden: Herrar (Kol 1, 16) - utförar Guds order; Krafter (Ef 1: 20-21) - förstår vad som händer mellan väsen och handling i varje varelse; Makter (Kol 1, 16) - alla mänskliga handlingar styrs till Gud.

• III triaden: Andar (Kol 1, 16) som hjälp i förvaltningen; Ärkeänglarna (2 Tess 4, 15); Änglarna (Rom 8, 38) – hjälper människor

Påven Gregorius den store efter små ändringar har accepterat hierarkisk fördelning Pseudo-Dionysius.

Tack vare påve Gregorius kan vi säga att: Änglar - är föregångare, Ärke - förebådar människor viktigaste händelser, Krafter - gör mirakel, Väldigheter - har makt över dina motståndare, Makter – ordnar dem som vårdar människor, Herrar- dem tillber Gud; Tronänglar - är ett slags Guds armé, Kerubin - har fulla av kunskap, Seraphim – brinner av kärlek inför Guds ansikte.

Av de sju ärkeänglar som nämns i Tobit 12:15 finns endast tre namn omnämnda i Bibeln: Mikael, Gabriel och Rafael. Kyrkan har genom tiderna varit återhållsam med att namnge andra änglar.

Den 2 oktober har vi skyddsänglar minnesdag. Kom ihåg om dem, som hjälper oss varje stund, som skyddar oss från djävulens snaror och allt ont. Tacka din skyddsängel på den dagen, kom ihåg om honom. Han behöver det.

Witold ofm

Pater Witold Mlotkowski

Pater WitoldPater Witold Mlotkowski Lorem ipsum dolor sit amet enim. Etiam ullamcorper. Suspendisse a pellentesque dui, non felis. Maecenas malesuada elit lectus felis, malesuada ultricies. Curabitur et ligula. Ut molestie a, ultricies porta urna. Vestibulum commodo volutpat a, convallis ac, laoreet enim. Phasellus fermentum in, dolor. Pellentesque facilisis. Nulla imperdiet sit amet magna. Vestibulum dapibus, mauris nec malesuada fames ac turpis velit, rhoncus eu, luctus et interdum adipiscing wisi. Aliquam erat ac ipsum. Integer aliquam purus. Quisque lorem tortor fringilla sed, vestibulum id, eleifend justo vel bibendum sapien massa ac turpis faucibus orci luctus non, consectetuer lobortis quis, varius in, purus. Integer ultrices posuere cubilia Curae, Nulla ipsum dolor lacus, suscipit adipiscing. Cum sociis natoque penatibus et ultrices volutpat. Nullam wisi ultricies a, gravida vitae, dapibus risus ante sodales lectus blandit eu, tempor diam pede cursus vitae, ultricies eu, faucibus quis, porttitor eros cursus lectus, pellentesque eget, bibendum a, gravida ullamcorper quam. Nullam viverra consectetuer. Quisque cursus et, porttitor risus. Aliquam sem. In hendrerit nulla quam nunc, accumsan congue. Lorem ipsum primis in nibh vel risus. Sed vel lectus. Ut sagittis, ipsum dolor quam.