Predikan Palmsöndagen 2022
Jes 50: 4-7; Ps 22: 8-9, 17-20, 23-24; Fil 2: 6-11; Luk 22: 14-23: 56
Inledningsord när kvistarna välsignas
Vi går in i stilla veckan. Den kallas också stora veckan. Den innehåller allt, både det lägsta och det högsta i människans liv. Jesus rider in till sitt lidande. Ändå blir det ett triumferande intåg. Folket stämmer upp den messianska kungssången ur Psaltaren 118. Intåget föregriper hans seger och påskens triumf. I mässan skall vi höra hur intåget blev en väg till lidande och kors. Låt oss be om öppnade ögon så att vi ser hans seger över mörkret.
De välsignade kvistarna tas med hem och placeras vid ett kors eller en ikon.
Efter evangeliet (Luk 19:29-40)
Jesus skickar två av sina lärjungar för att förbereda påskmåltiden. Allt verkar redan planerat. Till och med åsnan står beredd. Detaljerna signalerar en större plan. Guds barmhärtiga och vidunderliga plan för att rädda oss människor. När fariséerna vill hindra sången säger Jesus: ”Om de tiger, kommer stenarna att ropa”. Också stenarna vet vad påsken handlar om. Fråga stenen som skulle rullas för graven! Hur mycket mer då blommorna och träden, fåglarna och djuren, stjärnorna och galaxerna? Men endast människan, skapelsens krona, kan ge ord åt jubelrop och tillbedjan, hon som är skapad att med insikt och vilja tillbe och lovsjunga sin Skapare, Räddare och Konung.
Låt oss som folket i Jerusalem jubla mot Kristus, vår Herre, och följa honom på hans väg.
Efter Lukaspassionen (Luk 22:14-23:56)
Intågets triumf tycks försvunnen när lidandet beskrivs, men det skymtar fram ett ljus när Lukas berättar. Jesu smärta och lidande är verkligt. Hans svett droppade som blod ner på marken. Han vände inte bort sitt ansikte mot smädelse och spott. Spikarna genom hans kropp var vassa och långa. Ändå skymtar det fram strålar av något mera, en barmhärtig plan.
Jesus ber för sina bödlar. ”Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör.” Tortyren och det brutala våldet får inte sista ordet. Det får inte makt över Jesus. Här skymtar något som är starkare. Det förlåtande och helande lidandets makt. Må vi be för Ukraina, att de övergrepp som folket utsätts för inte leder till hat och hämndlystnad. Må vi be för Ryssland och deras ledare. I en hymn sjunger kyrkan: ”Från korsets träd regerar Gud”. Konungen i Guds rike regerar med en makt som är starkare än hat och hämndlystnad. Må vi själva, som genom dopet har iklätt oss Kristus, be för ovänner och fiender.
Det är endast Lukas som berättar om den botfärdige rövaren. Han förmanar sin obotfärdige medbrottsling som hånfullt ber Jesus: ”Är inte du Messias? Hjälp då dig själv och oss.” Hur många tänker inte på ett liknande sätt? Varför griper inte Gud in? Den botfärdige vet bättre. Hans bön är både sann och ödmjuk: ”Är du inte ens rädd för Gud, du som har fått samma straff? Vi har dömts med rätta, vi får vad vi har förtjänat. Men han har inte gjort något ont”. Så vänder han sig till Jesus och ber: ”Jesus, tänk på mig när du kommer med ditt rike.” Han får det förunderliga och skimrande löftet: ”Sannerligen, redan i dag skall du vara med mig i paradiset.” Ljuset lyser redan från korset. Barmhärtighetens ljus. Från korsets träd regerar Gud. Folket som jublade vid intåget hade rätt. De sjöng ut sanningen, även om de inte förstod hela dess innebörd. Vi sjunger ur samma psalm i varje eukaristi: ”Välsignad vare han som kommer i Herrens namn. Hosianna i höjden”.
Låt oss fira den stilla veckan så att Kristi ljus tänds i våra hjärtan, får prägla våra liv och spridas i världen.
Amen.
pater Ingmar Svanteson