Predikan, Juldagen 2019
Jes 52: 7-10; Ps 98: 1-6; Heb 1: 1-6; Joh 1: 1-18
Vi har en frälsare och hans ljus kan inte övervinnas av mörkret
Vi har en frälsare. Det var julnattens budskap. Evangelisten Lukas berättade om det. Änglar förkunnade det och det bekräftades av profeter, apostlar och evangelister. Johannes, den fjärde evangelisten, talar ett helt annat språk än Lukas, men budskapet är detsamma. Han kallar frälsaren för tillvarons ljus och säger: ”Ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.”
Vi förstod det redan i Lukas berättelse. Herdarna var analfabeter och stod längst ner på den sociala rangskalan. De fick inte ens vittna i domstol. För dem lät Gud ljuset gå upp. Gud lät dem vittna om vad de sett och hört och alla som hörde det häpnade över vad herdarna sade. Ljuset lyste i mörkret. Herdarna ”vände tillbaka och prisade och lovade Gud för vad de hade fått höra och se”. Frälsarens villkor var från början hotat av mörka makter. Hans föräldrar fick fly från Herodes knektar. Han växte upp i en del av landet som låg avsides och betraktades som en avkrok.
En första innebörd är tydlig. Ingen är utesluten. Om Frälsaren hade fötts bland de rika, hade de fattiga aldrig vågat sig fram. Hade han levt bland de mäktiga, hade de svaga inte vågat tro att det gällde dem. Hade han varit lärd professor, hade de okunniga trott sig uteslutna. Hade han inte korsfästs mellan två förbrytare, hade ingen våldsverkare vågat tro på förlåtelsen. Leo den Store sade det i sin julpredikan: ”Ingen blir förvisad från deltagandet i denna lycka. För oss alla finns ett och samma skäl till denna gemensamma glädje: eftersom vår Herre inte fann någon enda fri från skuld, kom han för att befria alla.” De kloka och mäktiga, de som redan menar sig kunna och veta, har det svårast. Jesus skall säga att han dolt sitt budskap för dem, men uppenbarat det för dem som är som barn. Det var ingen tillfällighet att det var de minsta och lägsta som förstod och vågade sig fram till Jesus. Under de första århundradena spred sig tron framför allt bland de lägsta och ringaste i samhället.
Några vill gärna ha tron som ett extra ljus i livet, utöver vad de redan har. En extra ljuskälla i ett redan upplyst rum. Då blir tron reducerad till en andlig dimension, en guldkant på tillvaron, ett extra ljus - men det står att ljuset lyser i mörkret.
Kyrkan har förvisso själv tagit stora risker genom att så nära liera sig med kultur och folkliga traditioner. Många gläder sig fortfarande åt trons frukter i konst och kultur, men tror inte längre, inte på att det är sant. Risken är att människan lämnas ensam när hon verkligen hamnar i mörker. När hon konfronteras med den bistra verkligheten. Det är då hon behöver en frälsare, ett ljus som är starkare än mörkret, ett ljus som mörkret inte får makt över det.
Hela evangeliet är samlat i denna mening hos Johannes. Från krubban i Betlehem till korset på Golgota. Vår vers från Johannesprologen kunde också gälla påsknatten, när kyrkan vid påskljuset sjunger: ”Detta är den natt om vilken det står skrivet: Natten skall lysa som dagen, ja, mörkret skall vara såsom ljuset.” Det eviga ljuset steg ner i den mänskliga tillvarons mörker. Det började den första julnatten och fullbordades den natt då han steg ner i och upp ur dödsriket. Där utkämpade ljuset sin avgörande kamp. Mörkret fick inte makt över ljuset.
Så ljuder evangeliet, julens och påskens evangelium. Människans tragik och verkliga elände är att hon hellre söker behagligare ljuskällor, som lämnar henne i sticket när mörkret verkligen slår till. Hon söker sig till källor som inte kan släcka törsten, ”usla brunnar” säger profeten. Hon lyssnar hellre till förkunnare som bara talar om andlighet, men inte om synd och evig död, där urvattnar löftet om förlåtelse och evigt liv. Människan invaggas i illusionen att hon inte behöver en frälsare. Hon förtränger det faktum att hon snart skall dö och behöver någon vars ljus är starkare än dödens mörker.
Det svårfattliga och bistra i tron, som det är frestande att omtolka och göra begripligare (=möjligt att fatta och gripa), är det som rymmer den verkliga hjälpen. Jungfrufödelse och uppståndelse gör man sig lustig över. Det man inte kan begripa med förnuftet avvisas som religiös vidskepelse. Vår mening hos Johannes kan också betyda: ”ljuset lyser i mörkret och mörkret kan inte fatta och begripa det”. Den stolta och högmodiga människan förstår inte det viktigaste. Hon måste böja sig i ödmjuk tro och lydnad. Hon kan inte få grepp om detta, men det betyder inte att det är oförnuftigt. Däremot övergår det förnuftet. Stannar människan utanför den avgörande tron, berövar hon sig det hon mer än något annat behöver. Hon avskärmar sig för det ljus hon behöver när mörkret slår till. Det är denna tro på vem Jesus är, ”utstrålningen av Guds härlighet och en avbild av hans väsen”, det är denna tro som rymmer det gudomliga ljuset. Leo säger i sin julpredikan: ”Vore han inte sann Gud, kunde han inte bringa läkedom”. Paulus säger om uppståndelsen: ”Om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös”.
Också den troende prövas i nattens mörker, där inget ljus finns i sikte. Det är i detta mörker som människan prövas, i bön, vaka och ödmjuk tro. När tiden är inne går ett ljus upp i den ödmjukes hjärta - som när barnet föddes i krubban.
”Ljuset lyser i mörkret och mörkret har inte övervunnit det”.
Amen.
pater Ingmar Svanteson