Predikan 5 Påsksöndagen 2022
Apg 14: 21b-27; Ps 145: 8-13b; Upp 21: 1-5a; Joh 13: 31-35
Det verkligt nya
Ett litet ord möter flera gånger i dagens läsningar och liturgi, ordet ny eller nytt. Ingångsantifonen sjöng om den nya sången (canticum novum). I andra läsningen hörde vi om en ny himmel och en ny jord och om det nya Jerusalem. I evangeliet hör vi Jesus tala om ett nytt bud. Den som sitter på den himmelska tronen hör vi säga: ”Se, jag gör allting nytt”.
För många är själva ordet lockande. Reklamen utnyttjar det skoningslöst. Andra är trötta på det myckna nya och söker hellre något stabilt och rentav gammalt. En första slutsats är enkel. För att det nya skall vara bra måste det ha kvalitet. Något nytt med livslängd. Något både nytt och gammalt. Det är detta som varje människa i sitt innersta längtar efter. Även om hoppet är övertäckt av tjocka lager med förgänglig bråte. En längtan efter det förlorade paradiset, efter det verkligt nya, som aldrig förgår eller blir gammalt.
Det är detta nya som påsken förkunnar, Kristi uppståndelse från de döda. Han nöjde sig inte med att förkunna en ny lära eller en ny lag. Han dog och uppstod från de döda för att återge människan det nya livet. Slutbönen i dagens mässa talar om ”det folk som Gud har låtit uppstå till det nya livet”. Det är detta folk som skrifterna syftar på när de talar om den nya människan som sjunger den nya sången. De sjunger för att de följer det nya budet, kärlekens bud. Rent bokstavligt är budet inte något nytt. Redan Mose lag förkunnar det. Det nya är att den uppståndne Kristus befriat människan från syndens skuld och ingjuter sin Ande i henne och ger henne kraft att följa budet. Därför är hans bud lätta att bära.
Men här glesnar skarorna av dem som gärna vill få del av det nya. Många vill ha det nya, men i måttliga doser. De stora gåvorna får gärna vänta, åtminstone ett tag. Det räcker med lite lagom. En ”lätt-version” som inte kräver för mycket. Då blir tron
”civil-religion”, en anpassad och korrekt kristendom som inte förargar någon, men heller inte ger nytt liv åt någon. Inte ens när hon påminns om den dag, då allt är borta.
Det kommer en dag då jag är borta. Vi hörde det i andra läsningen, där Johannes ser in i det yttersta och slutliga. ”Det som en gång var är borta.” Löftet om att tårar, sorg, klagan och smärta är borta, det kan alla hoppas på. Men att jag själv skulle vara borta, vara bortglömd, det skjuter man helst ifrån sig. Det sekulära alternativet är att själv avsluta sitt liv, ett liv utan hopp. Det är många som använder den kristna tron för att få bättre livskvalitet, kanske ett lagom andligt liv. Gärna med stöd av ordning och kloka normer. Men då använder man den kristna tron som ett medel för att i övrigt fortsätta som förut. De vill gärna tjäna Gud, bara de får ha kvar Mammon också. Hur reagerar jag själv när jag hör honom som sitter på tronen och säger: ”Se, jag gör allting nytt”? Vill jag det? Är jag beredd att låta honom göra hela mitt liv nytt?
Det betyder inte att den här jorden eller Guds skapade värld skulle vara något ont. Men allt måste förvandlas och förnyas. Ty allt är skadat av synden och står under förgängelsen. Det har inte bara en Gud, utan många. Paulus talar om att bryta mot första budet, ”Du skall inga andra gudar ha…”. Det sker när man har själviskheten som en avgud. Det är sådant avguderi som bibeln kallar ”det gamla”. Kristus säger:
”Se, jag gör allting nytt”. Denna oerhörda gåva kan han ge oss eftersom han för vår skull har dödat det gamla genom sin död och uppstått till ett nytt och förvandlat liv.
Samma lag gäller för den som tror på och följer honom. Vi hörde det i första läsningen när Paulus och Barnabas manade de nykristna att behålla sin tro: ”Vi måste gå igenom många lidanden för att komma in i Guds rike”. Det var inget påhitt av Paulus. Jesus hade grundligt undervisat sina lärjungar om att de måste bära sitt kors, ta upp kampen mot synden och räkna med motgångar och förföljelse. ”Det är lärjungen nog, om det går honom som hans Mästare”. Paulus talar om den ”gamla människan”, som måste dö för att ge plats för den nya. Men den kampen är inte längre en hopplös kamp för att med egna krafter bli en bättre människa. Kampen har andra förtecken, en annan färg och grundton. Den sker i kraft av Kristi seger över döden. Den tron håller ut i kärleken, därför att Kristus har älskat människan till priset av sitt eget blod och han fortsätter att göra det varje gång människan ödmjukar sig och ber om hans barmhärtighet.
Det märkliga med dem som följer denna väg är att de vittnar om glädjen av att få bära dessa lidanden. De offrar allt för att förhärliga Gud. Mitt i mörkret lyser det fram ett ljus och smärtan förvandlas. Hemligheten består i att de förenar sina lidanden med Kristi lidande. Då händer något. På något sätt får de del av påskens nya liv redan nu. Det kan handla om livets många förtretligheter, om att livet inte utvecklas som de har väntat eller tänkt sig. I stället för att fastna i mörkret och dras ner i djupet följer de Jesus. De ber för den som gör livet svårt för dem. De lönar ont med gott. De ”håller ut till slutet.”
Ofta avgörs det i bönen, i hur vi tänker. Att våga säga, ”ske din vilja”, i stället för att älta det svåra, öppnar ögonen för Guds hemliga kraft från Kristi kors. Där sker något nytt. En ny kraft rinner till i den egna svagheten. Lidandet bereder väg för en större nåd än om jag sluppit lidandet. De människor eller händelser som vi trodde var fiender blir Guds medarbetare. De öppnar ögonen för det nya som är större. Överlåtelsen åt Guds vilja ger Kristus möjlighet att ingjuta den nåd i oss som vi annars inte hade upptäckt. Det blir påsk i hjärtat. Rättfärdighet, frid och glädje genom den helige Ande. Den som fått smaka den nåden vet att det stämmer. Därför kunde martyrerna med glädje ge sina liv för det nya: ”Din nåd är mer värd än livet”.
Det nya kallar Johannes i andra läsningen för ”det nya Jerusalem”. Det kommer ner från himlen. Han kallar det också ett tält, Guds tält, som står bland människorna. Det tältet syftar på Kristus som blev människa och som enligt Johannesevangeliet
”tältade”, bodde, ibland oss. Han fortsätter att göra det. ”De skall vara hans folk och Gud själv skall vara hos dem.” En skymt av hans heliga kyrka. Han skall torka alla tårar från deras ögon. Det är därför martyrerna härdar ut. Men i varje omvändelse skymtar samma mysterium. Ångerns saliga tårar leder syndaren ända in i Guds rike. ”Döden skall inte finnas mer, och ingen klagan och ingen smärta”.
Var befinner vi oss, vi som hör dessa ord? Tänker vi efter så beskriver Johannes inte bara himmelriket, utan också kyrkans heliga eukaristi. På ett föregripande men verkligt sätt föregriper eukaristin den yttersta verkligheten, Guds rike. Johannes ser honom som sitter på tronen och hör honom säga: ”Se, jag gör allting nytt”. Johannes har sett honom förut. Han såg honom när han stod vid korset tillsammans med Maria. Men först i påskens ljus förstår han och kan inspirera kyrkan att sjunga: ”Från korsets träd regerar Gud”. Han ser inte bara in i det yttersta och slutliga. Han beskriver och skriver för dem som plågas och lider, han tröstar de ödmjuka och säger: ”De skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem.” Han beskriver det kyrkan firar i den heliga eukaristin och i det hjärta som renats genom hans död och uppståndelse, det nya och eviga förbundet, förgården till en ny skapelse.
Det är denne vår Herre som i varje eukaristi i ord och handling säger: ”Se, jag gör allting nytt!”
Må hans heliga folk och varje efterföljare i ord och handling ge sitt svar:
Amen.
pater Ingmar Svanteson