Predikan 33 söndagen under året 2019
Mal 4: 1-2a; Ps 98: 5-9; 2 Thess 3: 7-12; Luk 21:5-19
Tappa inte besinningen
Det är lätt att gripas av rädsla när vi hör ett evangelium som detta. Krig och oroligheter, jordbävningar, epidemier och hungersnöd, och dessutom förföljelser. Under kyrkoårets sista veckor låter kyrkan oss lyssna till texter om den yttersta framtiden och tidens slut. Mycket i vår egen tid tycks bekräfta detta.
Reaktionerna är ofta av helt olika slag. Å ena sidan de som inte vill höra talas om prövningar och kriser. De håller det ifrån sig. Å andra sidan finns de som attraheras av katastrofscenarier. De tror sig här få enkla svar på svåra frågor. Somliga drar sig inte för att utnyttja rädslan. De eldar på stämningen och skaffar sig en plattform för politiska eller religiösa syften. Några menar sig veta exakt när den slutliga katastrofen är inne. De drar till sig anhängare och får dessa att vidta panikåtgärder som leder till dåraktiga och förödande projekt.
Från Jesu mun hör vi en annan maning: "Tappa inte besinningen". Hans kyrka och hennes vägledare har alltid varnat för överdrifter och ytterligheter.
Kyrkan vet att det hela tiden pågår en kamp mellan gott och ont, mellan sanning och lögn. Kyrkan är inte naiv och godtrogen. Hon tror inte att det automatiskt blir bättre och bättre dag för dag. Katekesen talar om en sista prövning före tidens slut, som ska få mångas tro att vackla (art. 675-677). Hon varnar för en tid när människorna inte längre vill höra sanningen, eftersom de är ockuperade av egna tankar och projekt. Katekesen säger att ondskans makt en sista gång skall släppas loss men bli besegrad av Gud.
De kriser och katastrofer som Jesus talar om är inte ”sista”, men ”näst sista” versen. ”Detta måste först hända, men det är ännu inte slutet.” Hans slutsats är att ”inte tappa besinningen”. Jesus varnar för att förväxla oroligheter med hans slutliga återkomst. Tidpunkten för hans återkomst vet inte ens änglarna. Bara Fadern i himlen. Det ingår i Guds visa och kärleksfulla rådslut att vi inte genom observationer skall kunna räkna ut när slutet är inne. Vi vet ju inte heller när vår egen dödsstund skall inträffa.
Det är de falska profeterna som utnämner sig själva till messiasgestalter, eller av andra utnämns till profeter. Sådant rymmer alltid en lockelse. Människan är osäker och vill gärna ha konkreta besked. Men Herren utnyttjar inte panik och skräck för att visa vägen. Det gäller att kunna skilja mellan gudsfruktan och uppjagade skräckkänslor. Gudsfruktan är vishetens begynnelse. Den som styrs av Gudsfruktan blir klarsynt. Den som styrs av skräck och ångest famlar i blindo. Gudsfruktan vädjar till eftertanke och har förnuftiga skäl för sina varningar. Ångesten förblindar och förlamar. Jesus säger: ”Tappa inte besinningen”. Katastrofer, krig och hungersnöd är förfärliga ting, men Herren utnyttjar inte panik och skräck för att visa vägen. Redan profeten Elia fick erfara det på berget Horeb. Herren uppenbarade sig för honom, men inte i stormvinden, elden eller jordbävningen, utan i den stilla susningen.
Andra falska profeter har en motsatt strategi. De predikar det falska lugnet, att ”allt står väl till”. De får människor att inte alls bekymra sig om varken sanning, tro, rättvisa eller vad som följer efter döden. Hedonismens ”credo” förminskas till att ”må bra”.
Jesus och hans kyrka visar en väg mellan dessa båda alternativ: den uppjagade stämningen och det falska lugnet. Kyrkan vet att Herren skall komma tillbaka till dom och för att upprätta sitt eviga rike. Därför förkunnar hon ständig vaksamhet. Var alltid beredda, be alltid, skjut inte upp till morgondagen det som måste göras idag! Kyrkan vet skillnaden mellan en hälsosam gudsfruktan och en uppjagad rädsla.
Det är ondskan som är nervös, ty den Onde vet att hans tid är kort. Det är ”hedningarna som larmar”. Den Onde vet att han förlorat makten. Det gjorde han när Jesus dog och uppstod från de döda. Kyrkans lugna tro irriterar otron. Därför måste kyrkan alltid räkna med förföljelse och motsägelse. Ibland görs hon till syndabock för de katastrofer som inträffar.
Vad gör vi? Aposteln talade om att ”arbeta lugnt och stilla”. En bekant klosterregel brukar sammanfattas i tumregeln: ”Bed och arbeta”.
Kyrkans lugna och vaksamma bön präglar varje mässa, särskilt i det inskott som följer efter Fader vår. När alla har bett ”fräls oss ifrån ondo”, fortsätter prästen:
Ja, fräls oss, Herre, från allt ont,
och ge oss frid i våra dagar,
så att vi genom din barmhärtighet
alltid går fria från synd
och är trygga i all oro och förvirring,
medan vi lever i hoppet om saligheten
och väntar på vår frälsares Jesu Kristi återkomst.
Ja, fräls oss, Herre, från allt ont - det onda är en verklighet, en fruktansvärd sådan, men Herren är starkare. Han frågar efter vår samverkan, att stå emot det onda och avvisa frestelsen, men fr.a. genom att åkalla hans hjälp. Den som ber är skyddad. Den som alltid ber är alltid skyddad.
och ge oss frid i våra dagar - Kyrkan försöker på olika sätt bidra till rättvisa och en god samhällsordning; fr.a. tar hon de svagas och fattigas parti. Men kyrkans viktigaste bidrag är hennes bön.
så att vi genom din barmhärtighet - Kyrkan ber inte till en nyckfull potentat. Hon vädjar inte till okända och opersonliga krafter i naturen. Hon förbjuder avguderi och varnar för att syssla med trolldom och annan vidskepelse. Hon vänder sig till den sanne och barmhärtige Guden, vår Herres Jesu Kristi Fader, från vilken all godhet och alla goda gåvor kommer.
alltid går fria från synd - synden är det enda riktigt onda. Det är genom synden som det onda får fäste i våra hjärtan och sprider sig ut i världen. Utan synd har det onda ingen makt över oss. Men inte heller i den kampen är vi ensamma. Särskilt i frestelsens stund måste vi be uthålligt, och aldrig misströsta om Guds barmhärtighet.
och är trygga i all oro och förvirring - denna trygghet är Guds barns kännetecken. Jesus säger: ”inte ett hår på ert huvud skall gå förlorat”. Aposteln frågar: ”Om Gud är för oss, vem kan då vara mot oss?” Han fortsätter: ”Varken krafter i höjden eller krafter i djupet eller något annat i skapelsen skall kunna skilja oss från Guds kärlek i Kristus Jesus, vår Herre.” Denna tro är grunden för vårt hopp.
medan vi lever i hoppet om saligheten
och väntar på vår frälsares Jesu Kristi återkomst.
Profeten Malaki lovade att för dem ”som fruktar Guds namn, skall rättfärdighetens sol gå upp, med läkedom under sina vingar”. Solens strålar liknas vid en fågels vingar, som ger ifrån sig läkedom. I mässan går vi in under de vingarna.
Kyrkan, vår moder, visar vägen mellan de falska alternativen. Hon ger oss den nyktra realismen. Hon varnar och förmanar, men gör det i trons ljus och ger oss därmed det hopp och den trygghet vi behöver.
Församlingen avslutar bönen och bekräftar både tron och hoppet. Hennes ord påminner om hur den verkliga maktbalansen i tillvaron ser ut:
Ty riket är ditt och makten och härligheten i evighet.
Amen.
pater Ingmar Svanteson