Predikan 32 söndagen under året 2019
2 Mack 7: 1-2, 9-14; Ps 17: 1, 5-68,15; 2 Thess 2: 16-3: 5; Luk 20: 27-38
Martyrernas tro och saddukeernas vantro
Två grupper i dagens läsningar möter vi också i vår egen tid, martyrer och saddukeer, de senare i överförd mening. Båda grupperna växer i antal. Aldrig har Kyrkan haft så många martyrer som idag. Saddukeerna trodde inte på uppståndelse och evigt liv. De har ett växande antal meningsfränder idag, åtminstone i västerlandet.
Martyrerna hör vi om i första läsningen ur Andra Mackabeererboken från andra århundradet f. Kr. Judarna hotades av den grekiska stormakten som ville införa grekiska seder och bruk. De flesta judar anpassade sig men några vägrade när det stred mot Mose lag. Vår läsning berättar om sju bröder, som alla gav livet för sin trohet mot fädernas lag. Tydligare än på andra ställen i Gamla Testamentet vittnar dessa bröder om tron på uppståndelsen från de döda. “Världens konung skall låta oss uppstå igen till evigt liv”, säger en av dem. När de hotas med stympning sträcker en av dem frivilligt fram sin tunga och sina händer och säger: “Detta har jag fått som gåva av himlen och av honom hoppas jag få det tillbaka igen”.
I den tidiga kyrkan var denna tro avgörande och de som tydligast vittnade om den var martyrerna. Martyriet var det högsta som kunde vederfaras en människa. Martyrerna var de första som började firas som helgon. Man firade gudstjänst vid deras gravar. Man skrev ner och läste om deras martyrium. Det blev upptakten till kyrkans Martyrologium, förteckningen av alla kända och kanonicerade helgon. Martyrerna vittnade om att vår stund på jorden pekade mot sin fullbordan. Detta livet är en förberedelse och ett förstadium till livet i dess fullhet.
Saddukeerna var en prästerlig grupp på Jesu tid med ansvar för tjänsten i Jerusalems tempel. De var konservativa, höll på det bestående och trodde varken på uppståndelse eller evigt liv. För dem var döden slutpunkten i människans liv. De har många meningsfränder idag. Att man ändå tänder ljus på de hädangångnas gravar kan vara uttryck för ett hopp, men sannolikt är det mera en vördnad för dem som gått före och ett samband med det förflutna. När vi katoliker firar de hädangångna då ser vi framåt. Vi ber att de skall renas och nå det himmelska målet.
Många förestaller sig livet “på andra sidan” som saddukeerna gjorde det. Livet efter detta, ses som en förlängning av detta livet. Nöden och lidandet är borta. Men det man kan tänka sig är hämtat från jordelivet. Tendensen blir allt tydligare i begravningsannonserna. Det man hoppas på är en förlängning av det bästa på jorden. Så tänkte också saddukeerna, och det bästa för dem handlade om familjen. Det ”eviga livet” begränsades till att familjen levde vidare i nya generationer.
En viss anknytning till jordisk lycka ser vi också när Bibeln vittnar om det eviga livet. Profeterna talar om blomsterängar där får och lejon betar tillsammans. Uppenbarelseboken talar om en bröllopsfest, den största av alla jordiska högtider. I bibelns sista bok målas det eviga livet upp som en helig stad, ”full av Guds härlighet”.
Men vi förstår att det är bilder, inte fotografisk återgivning. Bilderna vill antyda, mer än beskriva. Det är ingen vanlig stad. Det blir aldrig natt i den och ingen behöver längre ljus från någon lampa eller från solen, ty Herren Gud skall lysa över staden. Inte heller finns det något tempel, dit man behöver söka sig för att finna Gud, ty i den staden är man vid målet. Man är hos och i Gud, som själv är dess tempel, han och Lammet. En exakt beskrivning med mänskliga ord är omöjlig. Det eviga livet är en ny verklighet som överträffar allt. Aposteln säger: ”Vad intet öga sett och intet öra hört, men som Gud har berett åt dem som älskar honom”.
Något av detta vill Jesus lära oss i sitt svar till saddukeerna, som försöker snärja honom med sin fråga. Om någon hade en bror som dog barnlös var han, enligt Mose lag, skyldig att ta änkan till hustru. Den s.k. svågerplikten. Vem skall nu få kvinnan till hustru, när sju bröder efter varandra haft henne som hustru? De ville få tron på ett evigt liv att framstå som löjeväckande. Men Jesu svar gör dem stumma.
Enligt Jesus finns det i det eviga livet inte längre behov av jordiska relationer och vanlig mänsklig familjelycka. Ty de som ”befinns värdiga att komma till den andra världen och uppstå från de döda” är upptagna i något större. Den jordiska familjelyckan är bara en blek avglans av det människan är kallad till. Det himmelska livet hos den himmelske Fadern är den tillvaro från vilken allt vad fader heter på jorden har sitt namn. De återlösta är inte änglar, men de liknar änglarna, de är ”som änglar”, ty de har del i det eviga livet, ett liv som inte längre behöver fortplantas, som här på jorden. Det är därför ordenslivet kallas det “änglalika” livet, som Jesus antydde i evangeliet. De gudsvigda har fått smak på detta “mera” och vill leva det redan här i tiden. Men alla troende har fått del av samma hopp.
Det eviga livet är livet hos Gud. Utan Gud blir alla tankar och bilder om det eviga livet begränsade, fåfänga eller missvisande. Ett jordeliv som förlängs i evighet blir i grunden utan både lockelse och mening. Frågan om det inte i längden blir ”långtråkigt” i himlen är en ”saddukeisk” fråga. Ett evigt liv utan Gud, det är inte bara tråkigt, det är döden. Ty döden, det är att leva skild från Gud. Den fysiska döden är inte det avgörande. Alla drabbas av den, men därmed bekräftas bara det som redan gäller.
De som inte här på jorden lever med och för Gud, går ”från död till död”. Den som inte älskar Gud skulle inte härda ut i en tillvaro där det inte finns något annat än - Gud.
De som lever för Gud, över dem har den fysiska döden ingen makt. De är redan levande genom sin förening med Gud och den gemenskapen avbryts inte av den fysiska döden, inte ens av skärseldens rening.
Och det har sina tunga skäl. Han som är livets källa och ursprung har sänt sin älskade Son för att ge oss livet i dess fullhet, det eviga och gudomliga livet. Inte som ett vagt hopp. Han har sänt sin egen Son, född av jungfrun Maria, förberedd av patriarkerna Abraham, Isak och Jakob, anad av de mackabeiska martyrerna och bekräftad av alla martyrer, inte minst av de många syriska och irakiska martyrer, som levde i de trakter som Abraham en gång utvandrade från. Martyrerna gav sina liv i tron på uppståndelsen från de döda. Och även om de, och vi, måste lida, gråta, sörja och dö, så får inte sorgen sista ordet. Inte genom ett vagt hopp, utan genom att Jesus Kristus har dött vår död och genom sin uppståndelse berett en väg till livet.
Det var martyrernas hopp. Det är också vårt hopp. Det kräver mod och uthållighet, som aposteln ber om i andra läsningen: ”Må Herren leda er fram till Guds kärlek och Kristi uthållighet”.
För att bevaras och stärkas i detta hopp firar vi, tillsammans med alla martyrer, den heliga eukaristin, som redan nu ger delaktighet i den Uppståndne och Levande Herren.
Amen.
pater Ingmar Svanteson