Predikan 3 söndagen i fastan 2022
2 Mos 3: 1-8a, 13-15; Ps 103: 1-4, 6-8, 11; 1 Kor 10: 1-6, 10-12; Luk 13: 1-9
Ut ur vår mänskliga vanmakt – genom omvändelse
Vi lever i krigstider – och Jesus uppmanar till omvändelse. Världsopinionen är så gott som enig om vem som främst borde omvända sig. Jag behöver inte nämna hans namn. I evangeliet antyds ett fruktansvärt övergrepp av Pilatus i Galileen. Men Jesus riktar inte sin omvändelsemaning till Pilatus, utan till dem som ställer en fråga till honom. Frågan gällde om de som drabbats var större syndare än andra. Även om Jesus hade fått frågan om Pilatus brutalitet kunde hans svar ha varit detsamma: ”Om ni inte omvänder er skall ni alla mista livet som de”. Skulle omvändelse rentav vara viktigare än alla andra viktiga frågor? Antingen det är krig eller fred i världen. Skulle omvändelse vara en fråga på liv och död?
Ignatius av Loyola ger ett råd till den som står inför ett viktigt beslut: Handla så som du skulle handla i dödens närhet. Det betyder inte, som man kunde tro, att det hela fördystras, utan tvärtom: det ger klarhet, liv och glädje. Samma råd ger Benedictus i sin regel när han råder oss att dagligen påminna oss döden och det eviga livet. Det lyfter människan upp till hennes sanna värdighet. Bland alla levande varelser är det bara människan som kan omvända sig.
Också de troende, som ju borde veta, påminns om denna omvändelse. Vår moder kyrkan känner sina barn. På grund av vår tröghet och glömska visar hon oss varje år ”botens, bönens och barmhärtighetens väg ut ur vår mänskliga vanmakt”, som vi bad i kollektbönen. Men det började över tusen år tidigare – med en brinnande buske.
Det är Gud som tar initiativet. Han griper in för att rädda sitt folk, som suckar och lider under främmande makter i Egypten. Israels barn hade förlorat sin frihet och blivit slavar. Gud har hört deras klagorop, han vet vad de får lida. En plan tar gestalt med Mose som redskap. Han vaktar får i närheten av Sinai berg. Då får han se något märkligt. En eldslåga slår upp ur en buske. Mose ser att busken brinner; ändå brinner den inte upp. Något gudomligt lyser fram i något jordiskt. Mose dras till den underbara synen, men varnas för att utan vidare komma närmare ”Dra dina skor av dina fötter. Ty platsen där du står är helig mark.”
En kultur som inte håller något för heligt blir till slut människofientlig. Ett samhälle som tror sig ha rätt att göra allt som tekniken kan göra, också att förgripa sig på själva livet, det samhället förvandlas till en djungel, där de starkare först sorterar bort eller dräper de svagaste och sedan tar sitt eget liv. Vår förre påve kallade det ”en dödens kultur”.
Ljuset i den brinnande busken är vad apostlarna långt senare skulle se i Jesus från Nasaret. I denna människa ser de ett brinnande, gudomligt ljus; ändå försvinner inte hans mänskliga egenskaper. Långsamt öppnas deras ögon. I hans närhet står de på helig mark. De hör honom säga: ”Jag är vägen, sanningen och livet.” De har i synagogan hört vad Mose fick höra som det heliga Gudsnamnet: ”JAG ÄR.” Men denne Gud, upphöjd över allt skapat, har inte stannat i gudomlig upphöjdhet. Han stiger ner för att befria sitt folk. Och han utför tecken och under genom sin tjänare Mose. Gud leder sitt folk genom Röda havet. Han ingår förbund med dem och leder dem mot ett eget land, ett frihetens land.
Den brinnande busken är en tydlig förebild till Guds egen brinnande närvaro i Marias son. Utan tron på Kristi gudomliga väsen och makt stannar allt tal om omvändelse på den moraliska nivån. Omvänd er, himmelriket är nära. Jesus har tänt denna eld på jorden. Genom dop och konfirmation tar eldslågan sin boning i människans innersta.
Men inte automatiskt. Utan omvändelse tänds inte elden på allvar. Jesus säger inte som många predikanter gör idag: ”Du duger som du är. Det räcker med att tro på Guds kärlek.” Mose fick uppmaningen att ta av sig skorna. Vi får uppmaningen att vända om.
Vår moder Kyrkan undervisar både nybörjare och veteraner. Lågan slocknar när den döpte begår en allvarlig synd. Det nya livet dör. Därför kallas det ”dödssynd”, som måste botas i försoningens sakrament. Men också mindre allvarliga synder och allmän tröghet, gör att elden för en tynande tillvaro. Stegen blir tunga. Knotande och tvivel får lätt tillträde.
I samma ärende berättar Jesus liknelsen om fikonträdet, som planterats i en vingård. Det bär ingen frukt. Vingårdens ägare vill hugga bort det. ”Varför skall det ta upp mark till ingen nytta?” Men trädgårdsmästaren vädjar och ber för sitt fikonträd, han talar om det med kärlek: ”Herre, låt det stå kvar ett år till, så skall jag gräva och gödsla. Kanske bär det frukt nästa år. Om inte, kan du hugga bort det.” Det är en tydlig bild för Kristus, vår himmelske överstepräst och förebedjare, som vädjar för oss inför Fadern. Och hans moder kyrkan handlar i samklang med sin Herre. Hon ger oss fastetiden för att blåsa liv i tynande eldar.
Gräva – för att se tydligare i samvetets mörka hörn och kunna avlägga en uppriktig påskbikt. Kanske för att upptäcka de underliggande orsakerna till att vi inte bär frukt och befria från det gnagande dåliga samvetet. Lägga av den last som bereder väg för synden. Trädgårdsmästaren är en bild för Kristus. Egentligen är det han som utför grävarbetet. Det är han som genom sin Ande uppenbarar vad synd är. Det är han som avlöser och befriar. Men vi måste tillåta honom att göra det.
Gödsla – det nya livet behöver näring. Genom läsning, bön och goda gärningar. ”Läs av nöje”, säger den helige Hieronymus. Aposteln talar om att dricka ur en andlig klippa. Men det är en ovanlig klippa, ty den ”följde” folket på vandringen. Aposteln talar klartext: ”klippan var Kristus”. Att lyssna till hans ord är att få liv. ”Lyssna, så får er själ leva”, säger profeten. Också när vägen går genom prövningar. Men också framgångar och glädje måste prövas, så att det inte leder till förmätenhet och högmod. Aposteln säger: ”Den som tror sig stå stadigt, skall se till att han inte faller.” De andliga vägledarna säger att motgångar bereder för den bästa frukten, genom tålamod. De sanna botgörarna är de största glädjespridarna och fridstiftarna.
Den inre omvändelsen kan inte skiljas från den yttre, kärlekens gärningar. Alla tre nämns i kollektbönen. Barmhärtigheten börjar hemma, mot de närmaste, mot den som vi har svårast med, som vi blundar för och kanske inte ens har bett för. Den fortsätter till dem som saknar det vi har i överflöd. Fasteoffret går till de hårt drabbade i Filippinerna. Biskopen har dessutom uppmanat oss att hålla oss beredda att ta emot flyktingar från Ukraina.
Omvändelse är att befrias ur vanmakten och få syn och kraft tillbaka. Mose tänkte: ”Jag vill betrakta den underbara synen.” Så började det när Gud befriade sitt folk. Så fortsätter befrielsen när vi vänder oss bort från vårt själviska jag och älskar Herren över allt annat och vår nästa som oss själva.
Elden flammar upp på nytt. Vi ser den på altaret i den heliga eukaristin. Hjärtat vidgar sig och blir brinnande.
Amen.
pater Ingmar Svanteson