Predikan 14 söndagen under året 2023
Sak 9: 9-10; Ps 145: 1-2, 8-11, 13-14 Rom 8: 9, 11-13; Matt 11: 25-30
Den lätta bördan
I gårdagens mässa hälsade oss biskopen som pilgrimer. Pilgrimer är på väg, på väg mot ett mål. Också dagens evangelium antyder en väg, en väg av växande insikt. ”Lär av mig”, säger Jesus. På den vägen kan livets tyngande börda förvandlas till något lätt.
Jesus prisar och tackar Fadern för att denna väg är dold för de lärda och kloka, men uppenbaras för dem som är som barn. Inte så att de lärda och kloka är uteslutna, men det hänger inte på lärdom och bildning. Man behöver inte ha läst den senaste boken. Ingen kan säga att det krävs något omöjligt. Kring krubban samlades både olärda herdar och visa män. Alla kan tillbe detta barn.
När Jesus själv predikade och verkade, så var det inte minst de enkla, fattiga och olärda som förstod och tog emot. Det måste ha hörts både på rösten och lyst fram i hans ansikte. De som tog emot var som barnet när det litar på far och mor, i förtröstan och lydnad. I grunden är evangeliet enkelt, eftersom Gud är enkel. Helgonen var inte komplicerade. Några var högt bildade och fick bära ett tungt ansvar, men i hjärtat hade de barnets enkelhet.
Ingen annanstans i de tre första evangelierna talar Jesus så öppet om sitt förhållande till Fadern som i dagens korta evangelium. För ett ögonblick öppnar han dörren till sitt innersta. ”Allt har min fader anförtrott åt mig.” Allt i himlen och allt på jorden är samlat i honom, i Marias son. Liksom hon skyddade sitt barn, skyddar kyrkans lära Sonens hemlighet. Hemligheten uppenbarades vid några få tillfällen, till exempel vid dopet i Jordan eller på förklaringsberget. En röst ljöd ur molnet: ”Detta är min älskade Son”. Endast Fadern känner Sonen.
Samtidigt står Jesus där som människa och säger: ”Ingen känner Fadern utom Sonen”. Hos den fjärde evangelisten säger han: ”Ingen kommer till Fadern utom genom mig”. Det är både hisnande och anstötligt. Det kostade Jesus livet. Men för den som är som ett barn blir Sonen vägen till Fadern.
Han säger: ”Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila.” Människan kan vara tyngd av olika slags bördor. Några är i grunden bara normala, men går lätt till överdrift. Viljan att lyckas i livet kan bli karriärlystnad. Viljan att få vänner kan bli ett tvång att vara alla till lags. Härom söndagen talade vi om att vara styrd av människofruktan. Aposteln kallar sådant ”skyldigheter mot köttet”.
Den tyngsta bördan får människan när hon vänder Gud ryggen och därmed hamnar under främmande makter, även om de i början kan kännas befriande. De blir en börda och en last. Den växer ur misstron mot Gud och leder till ofrihet.
Evangeliet berättar hur människor kom till Jesus. Han lyfte av deras bördor, upprättade dem och lät dem gå i frid. Det Jesus lär ut är inga konstigheter. Ett barn förstår det. ”Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor, jag skall skänka er vila”. Han fortsätter: ”Lär av mig, som har ett milt och ödmjukt hjärta”. Hans hjärta är ödmjukt. Redan profeten såg att han skulle rida in i Jerusalem på en åsna.
Det finns olika uppgifter för lärjungarna. Olika nådegåvor i Kristi kropp. Men här anger han det som gäller alla. Mildhet, tålamod och ödmjukhet tycks vara det viktigaste han vill lära oss. Alla synder har sin rot i högmod och egenvilja, den förrädiska lockelsen att vara oberoende och oviljan att be om hjälp. Många tröttnar helt enkelt på att be om hjälp. De slutar att komma till Jesus.
Mildhet och ödmjukhet tar för de flesta tid att lära sig, eftersom de vuxna har ”glömt” hur det är att vara som barn. Den vuxne har lagt sig till med så många ”krångligheter”. Hon kan utföra imponerande gärningar och slita hårt, bara hon slipper detta enkla, att leva i mildhet och ödmjukhet. Högmodet i hennes hjärta gör motstånd. Tills hon blir stilla, blir som barn, som kommer till ro i sin moders famn. Ibland tvingas hon att lära det av motgångar och lidande.
Det är ingen tillfällighet att ödmjukheten är den röda tråden i Benedictus regel. Det är vägen till frid och glädje. Ingen fiende får makt över den ödmjuke. Jesus säger till slut:
”Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt”. Den som upplever det kristna livet som en börda har det viktigaste kvar att upptäcka. I slutet av kapitlet om ödmjukheten antyder den helige Benedictus hemligheten. Det som tidigare krävde möda och skedde under fruktan, sker nu ”utan möda och av kärlek”. Laster och synder har förlorat sitt grepp. De pålitliga lärarna har sagt det och helgonen har bekräftat det. ”Kärleken gör bördan lätt”, säger Augustinus. Den lilla Theresa vittnar om sin ”lilla och enkla väg”. Benedictus talar om hjärtat som vidgar sig hos den som ”fortskrider” i tro och kärlek. I den ödmjuke finns rättfärdighet, frid och glädje i den helige Ande. Allt är en frukt av det Jesus lovat: ”Mitt ok är skonsamt och min börda är lätt”. Slaven förvandlas till son eller dotter. Människan återfår sitt förlorade barnaskap hos den himmelske Fadern.
Guds barn får instämma i den tacksägelse som Jesus intonerat: ”Jag prisar dig, Fader, himlens och jordens herre”. Som hans söner och döttrar, som pilgrimer på väg mot målet, firar vi både vår Herres och vårt eget mysterium i den heliga eukaristin.
Amen.
pater Ingmar Svanteson