Predikan 1 söndagen i Fastan 2020
Gen 2: 7-9; 3: 1-7, Ps 51: 3-6a,12-14,17; Rom 5: 12-19; Matt 4: 1-11
Att övervinna frestelsen
Vi hörde berättelsen ur tredje kapitlet i bibelns första bok, den så kallade syndafallsberättelsen. Den skriver inte historia i vanlig mening. Många skulle avvisa den som en idag intetsägande myt. Men i mytens form förklaras hela mänsklighetens historia, och gör det tydligare än någon annan berättelse i världslitteraturen.
Vi hörde först hur människan blev en levande varelse. Gud formade människan av stoft och blåste liv i det. Människan fick sin plats i en lustgård med ljuvliga träd att äta av. Men också med kunskapens träd på gott och ont. Vi vet hur det gick. Människan lyssnar till ormens lögner. I människans sinne droppas misstro mot den Gud som skapat henne, och hon äter av den förbjudna frukten. Något skadas i det liv som Gud har givit henne. Sedan dess är alla Adams barn smittade av denna misstro och lockas av olydnad. Synden kom in i världen och genom synden döden, därför att de alla syndade, som Paulus uttryckte det i andra läsningen.
Så kan kristen verklighetsuppfattning beskrivas. Finns det någon mera realistisk förklaring till varför mänsklighetens historia ser ut som den gör? Förhoppningar om människans godhet kommer hela tiden på skam, trots alla framsteg som görs. En sabotör tycks hela tiden finnas med, hur gärna människan än drömmer om att med bättre kunskap, sunt förnuft, vetenskapliga framsteg och ädel humanitet övervinna det onda. Ingen förnuftig människa vill det onda, ändå dyker det ständigt upp. Inte ens ett fungerande rättssamhälle, hur nödvändigt det än är, kan utrota det onda. Endast en tunn hinna tycks skilja civilisation från barbari. Inte ens kyrkan tycks gå fri. Något saboterar hela tiden också de bästa ambitioner.
Kristen tro är övertygad om att en ond, intelligent och listig makt har slingrat sig in i och ockuperat Guds goda skapelse. Därför måste den befrias från det onda - tron säger ’den Onde’. ”Guds son har uppenbarats för att utplåna djävulens verk”, säger aposteln. När Befriaren träder fram på scenen är det därför logiskt att Satan direkt går till motangrepp och försöker få Jesus att svika sin uppgift. Han hade ju lyckats med Adam en gång i begynnelsen. Människan frestades och föll. Den andre och nye Adam, Kristus, genomskådar listen och består provet. Evangelisten Matteus ställer detta som en portal till hela Kristi verk.
Fädernas utläggning av denna händelse sammanfattas i den prefation vi snart skall sjunga: ”När Jesus besegrade Frestaren lärde han oss att övervinna synden.” Han ger oss inte bara sitt exempel. Han hjälper människan genom att själv utsätta sig för hennes frestelser. Augustinus säger till den troende: ”Från dig hade han sin frestelse”, och fortsätter,
”från honom har du din seger”. Därför är han själva kraften i människans kamp mot frestelse och synd. En munkfader säger: ”Visst är det naturligt att frukta styrkan i frestelsernas angrepp, men vad har de för makt jämfört med Herren som beskyddar oss och hjälper oss?"
Det är ingen tillfällighet att psaltarpsalmen 91 ofta dyker upp i fastetidens liturgi, särskilt i tidegärden. Psalmen talar om ”pesten som smyger i dunklet”, om ”farsoten som härjar i middagshettan”, om ”lejon och ormar, om vilddjur och drakar”. Det är bilder för olika frestelser. Några kommer smygande på oss utan att vi förstår hur. Andra försöker skrämmas, som när lejonet ryter. Andra frestar till likgiltighet och leda, som middagshettan efter maten. Men samma psalm talar lika mycket om Guds beskydd och hjälp: ”Din tillflykt är Herren, du har gjort den Högste till ditt värn. Inget ont skall drabba dig. Han skall befalla sina änglar att skydda dig var du än går”.
Detta mäktiga beskydd befriar inte människan från eget ansvar. Tvärtom! Det är Kristi lärjungar som skall ”gå fram över lejon och ormar", som skall ”trampa på vilddjur och drakar”. ”Följ mig”, sade Jesus. Det betyder att göra som han gjorde, i hans kraft.
Matteus berättar att djävulen citerar bibeln. Han uppträder ”som en ljusets ängel”. Den frukt ondskan lockar med är inte avskräckande och ful. I varje frestelse finns något gott. Frukten som Adam lockades av var inte i sig ond eller syndig. Det Adam frestades av var ormens ord, som väckte misstro mot Gud och lockade med en falsk frihet, eftersom vänskapen med Gud hade skadats. Därför måste vi lära oss att urskilja andarna. Lära oss genomskåda de förrädiska halvsanningarna, lära oss förstå och använda Guds ord bättre än fienden. Jesus svarade med Guds ord, alla tagna från Femte Moseboken[1], som är god läsning under fastetiden.
Människan har svårt att bevara den andliga spänsten och friskheten. Hon fångas lätt av tröghet och ljumhet. Goda föresatser glöms bort. Ovanor smyger sig in och får makt. Benedictus räknar med detta, men möter det varken med fördömande eller med eftergivenhet. Det är fastetidens möjlighet och nåd. Att under en särskild tid få hjälp att ta ut kursen på nytt, att börja om där ovanor smugit sig in, att återupptäcka storheten i att vara kallad att följa Kristus. Och att inte behöva stå ensam, utan få göra det i gemenskap med hela kyrkan.
En förutsättning är att bejaka frestelsen som frestelse, inte bara som otur eller tillfälligheter, som den sekulära omvärlden vill få oss att tro. Människans liv levs på ett slagfält, där hon måste välja sida. Väljer hon inte det goda, så tas hon i tjänst av det onda. Genom sitt val upptäcker hon sin värdighet som människa. Kristus har kallat sina lärjungar att göra krigstjänst i hans efterföljd. ”Ta på Guds rustning, så att ni kan hålla stånd mot djävulens lömska angrepp”, säger aposteln.
Något idag nästan bortglömt är det klassiska rådet att undvika inte bara synd utan också det som traditionen kallar ”tillfällen till synd”. Det kan vara umgänge, miljöer, medier, sysselsättning, tankegångar etcetera, som man vet lätt antänder syndens ”fnöske” och leder till synd.
När frestelsen är där finns bara en åtgärd, att bestämt avvisa den. Den som börjar förhandla med frestelsen har redan förlorat. ”Gå din väg, Satan!”, säger Jesus. ”Stå emot djävulen, och han skall fly för er”, säger aposteln Jakob.
Underskatta inte den kraft du bär inom dig. ”Ingen kan förföras av djävulen om han inte frivilligt överlämnar sig åt honom”, säger en munkfader. Så länge människan håller fast vid sitt ”nej” är hennes hjärta rent, även om frestelserna dansar för ögonen, tröttar ut kroppen och jagar sömnen på flykten. Synd blir det först när hon samtycker till frestelsen. Det är ett privilegium för dem som tillhör de troendes allmänna prästadöme att få delta i Kristi befrielsekamp av världen. Den börjar i det egna hjärtat.
Det tredje och viktigaste har vi redan sagt. Lita på Guds hjälp! Den ödmjuke upptäcker den hjälpen genom bönen, den ivriga och uthålliga bönen. Den som frestas griper tag i bönens vapen och släpper det inte förrän frestelsen vikit undan. ”Den som är i er är större än han (djävulen)”, säger aposteln. Ofta upptäcker lärjungen Guds hjälp först i efterhand.
Inte heller gripas av förtvivlan om man fallit, utan snabbt resa sig och fortsätta framåt utan att någonsin misströsta om Guds barmhärtighet.
Amen.
pater Ingmar Svanteson
[1] 5 Moseboken 8:3; 6:16; 6:13.