Kortpredikan 4 maj 2022
Apg 8: 1b-8; Ps 66: 1-3a, 4-7a; Joh 6: 35-40
Lukas berättar vad som händer efter Stefanos martyrium. Lärjungarna tvingas lämna Jerusalem. De skingras över hela Judéen och Samarien. Därmed får de nya möjligheter att predika budskapet. Martyrernas blod är kyrkans bästa utsäde.
Om Lukas berättar om ”utsidan”, så berättar Johannes om ”insidan”. Hela Treenigheten är engagerad. Den som tror på Jesus beskrivs som Faderns gåva till Sonen.
Orsaken är att det är Faderns vilja som dragit den troende till Sonen. Jesus säger: ”Ingen kan komma till mig om inte Fadern drar honom”. Vi skulle kalla det ett verk av Anden.
Sonen, å sin sida, gör Faderns ”vilja” till sin: ”Jag har inte kommit för att göra vad jag själv vill utan för att göra hans vilja”.
Hela Jesu person och verk präglas av denna vilja. Lärjungen som följer Jesus är indragen i Sonens liv, död, uppståndelse och i hans återvändande till Fadern och därmed i fullbordan av hans verk för hela tillvaron.
Om denna ”gåva”, den troende, säger Jesus: ”jag skall inte låta någon gå förlorad av dem som han (Fadern) har gett mig”.
Det ger vår kamp dess underliggande trygghet och frimodighet. Vi kallar det efterföljelse. Vi följer Jesus för att dras in i hans offer och överlåtelse till Fadern.
I kapitlet om lydnaden citerar Benedictus Jesu ord om att ”inte göra den egna viljan utan hans vilja som sänt honom”. Det är lydnadens hemlighet.
Kristenliv och klosterliv är att låta sig dras med i Sonens överlåtelse till Fadern. Lydnadens hemlighet är trons hemlighet.
Vi firar det i varje eukaristi när vi förenar oss med Sonens offer och samtidigt får del av offrets kraft.
pater Ingmar Svanteson