Kortpredikan 29 september 2022, Mikael, Gabriel och Rafael, ärkeänglar
Upp 12: 7-12a; Ps 138: 1-5; Joh 1: 47-51
Det pågår en kamp i tillvaron, en kamp mellan onda och goda krafter. Det kan nog de flesta instämma i. Men materialister ser inte att det i grunden är en andlig kamp.
Johannes i bibelns sista bok ser klarare. ”Mikael och hans änglar gav sig i strid med ”draken, ormen från urtiden… han som förför hela världen”. Ärkeängeln Mikael är ledare för de goda krafterna.
För de flesta framstår talet om änglar som sagor från en oupplyst tid. Men när det onda triumferar på ett sätt som inte kan förklaras, framstår tron på en andlig kamp som både förnuftig och rimlig. Vi behöver tron på änglarna mer än någonsin. För att förstå vad som händer i världen.
Vi ser människor utföra onda handlingar och vänder bort blicken. Men på en plats kan alla känna igen dem – i de egna tankarna.
Vem har inte tänkt onda tankar? Tankar som är henne främmande, som hon inte vill tänka. Var kommer de ifrån? Kyrkan vet att de har sin källa i upproret mot Gud i den andliga världen.
De tidiga munkarna såg det som sin livsuppgift att kämpa mot de onda tankarna, för att bevara hjärtat rent. Men ingen människa slipper undan.
Munkarna vittnar om änglarnas stöd. Mikael och hans änglar är starkare. Kampen övergick i jubel och tillbedjan, änglarnas eviga uppgift.
Att leva med änglarna är både att delta i kampen, erfara änglarnas hjälp och att föregripa jublet.
Benedictus gör Jakobs dröm, där ”änglarna stiger upp och ner”, till mönster för andlig tillväxt. Man stiger upp genom ödmjukhet och ner genom högmod. Han antyder också segern när han talar om psaltarsången: ”Inför änglarna vill jag lovsjunga dig”.
När det eukaristiska offret bärs fram, närvaron och åminnelsen av Kristi kamp och seger, ber kyrkan om ängelns hjälp: ”Låt detta offer genom din helige ängels händer bäras fram till ditt altare i höjden, inför din gudomliga härlighets åsyn, och låt oss alla, som har del i altaret och tar emot din Sons allraheligaste kropp och blod, fyllas av all himmelsk nåd och välsignelse.”
Att ”ha del i altaret” är att delta i kampen där den är som intensivast, altaret är ett offeraltare, men också att ”ta emot” gåvorna av Kristi seger. Därmed blir de troende delaktiga i hans seger och kan instämma i änglarnas lovsång och tillbedjan. Det kallas ”änglarnas bröd”, det bröd som består i att se Gud.
Tron ser Jesu kamp och seger i varje eukaristi: ”Ni skall få se himlen öppen och Guds änglar stiga upp och stiga ner över Människosonen”.
pater Ingmar Svanteson