Kortpredikan 23 augusti 2022

Kortpredikan 23 augusti 2022

2 Thess 2: 1-3a, 14-17; Ps 96: 10-13; Matt 23: 23-26

Det fanns rykten i svang i Thessalonike att Herren inte bara var nä­ra utan att ”Herrens dag är här”. En hårfin, men avgörande skill­­nad, för att inte tappa balansen.

Paulus säger: ”Tappa inte fatt­ningen och bli inte upp­skräm­da… Låt inte lura er… håll er till de läror som vi har fört vidare, munt­ligen eller i brev.”

I orostider finns goda skäl att påminna sig ”det vanliga”, den sun­da läran, för­medlad i skriften och i traditionen.

Jesus varnar för ”blinda ledare, som silar mygg och sväl­jer ka­me­ler”. Deras noggrannhet med detaljerna har gjort dem blinda för det viktigaste i lagen: ”rättvisa, barmhärtig­het och trohet”.

Jesus fortsätter: ”Gör först bä­ga­ren ren inuti, så blir också utsi­dan ren”. Den vise säger detsamma: ”Vakta ditt hjärta, ty hjärtat styr allt.”

Det gör inte utsidan oviktig. Benedictus lär oss att utsidan också påverkar insi­dan. Han uppmanar oss att ”sjunga psalmerna så att vår själ är samstämd med vår röst”.

Insidan behöver utsidan, liksom utsidan behöver insidan.

”Det gäller att göra det ena utan att försumma det andra.”

Det eviga Ordet har antagit vår mäns­k­­liga kropp och förmedlar denna sin kropp i den heliga eukaristin för att allt skall förvandlas och förhärliga Gud.

”Må vår herre Jesus Kristus själv och Gud vår fader, som älskar oss och i sin nåd har gett oss evig tröst och säkert hopp, upp­munt­ra och styrka er till all gott i gärning och ord.”

                                                                                                                 pater Ingmar Svanteson

Pater Ingmar Svanteson

Pater Ingmar Svanteson är katolsk präst och benediktinmunk i Den Helige Benedictus Kloster i Mariavall i östra Skåne. Pater Ingmar publicerar sina texter på klostrets hemsida klicka här

Pater Ingmar