Kortpredikan 2 juni 2022
Apg 22: 30; 23: 6-11; Ps 16: 1-2a, 5, 7-11; Joh 17: 20-26
Paulus tycks använda list. Inför stora rådet, som bestod av både fariseer och saddukeer, säger Paulus: ”Det är för hoppet om de dödas uppståndelse som jag nu har ställts inför rätta”.
Paulus vet att fariseerna tror på uppståndelse och ett liv efter döden, medan saddukeerna förnekar allt sådant. Det bröt ut ett gräl och blev ”ett väldigt ropande”.
Därmed räddas Paulus ur den akuta krisen och kan föra budskapet vidare. På natten får han höra av Herren: ”Var inte rädd. Så som du har vittnat om mig i Jerusalem måste du också vittna i Rom”. Listen stod i Guds tjänst, men det skulle kosta Paulus livet.
I sin översteprästerliga förbön ber Jesus till Fadern: ”den kärlek som du har älskat mig med skall vara i dem”. Det är den kärlek Fadern har älskat Sonen med ”före världens skapelse”.
Han ber att lärjungarna skall dras in i och bli delaktiga av den kärlek som råder mellan Fadern och Sonen. ”Liksom du, Fader, är i mig och jag i dig, skall också de vara i oss.”
Det kan bara ske genom Anden. Därför är det för lärjungarnas bästa att han går bort och bereder väg för Anden: ”för att den kärlek som du har älskat mig med skall vara i dem, och jag i dem”. Men det sker inte utan människans samverkan.
Därför ber vi om kärlekens Ande, ”så att vår vilja kan behaga dig genom att bli ett med din” (kollektbönen). Antingen det blir dramatiskt som för Paulus, i nattens tysta bön, eller genom tålamod i prövning och lidande.
Samma bön kan formuleras: ”Ske din vilja”.
Det är vad vi ber och gör i den heliga eukaristin.
”O du helige Ande, kom, uppfyll dina troendes hjärtan och tänd i oss din kärleks eld.”
pater Ingmar Svanteson