Kortpredikan 19 oktober 2020, S. Paulus av korset, präst
Ef 2: 1-10; Ps 100; Luk 12: 13-21
Aposteln försöker uttrycka det enorma mysterium han förkunnar, det som efesierna fått del av. Det är som skillnaden mellan död och liv. ”Ni var döda… men har gjorts levande”.
De, och vi, var döda ”då vi följde våra mänskliga begär och handlade som kroppen och våra egna tankar ville”. Han kallar dem ”olydnadens människor” och ”vredens barn”.
En konkret bild är bonden i evangeliet som bara talar med sig själv om sina välfyllda lador. Med apostelns språkbruk lever han redan bland de döda.
Förvånande nog är det också vad mystikern erfar i det som kallats ”andens död”. Paulus av Korset skriver om den som ”frigjort sig från alla skapade ting och blivit död för allt det som icke är Gud… frigjordheten från all kännbar glädje hur helig den än må vara”. Där föds själen till ett helt nytt liv.
Alla troende är levande därför att de genom dopet har dött med Kristus, men nu har del i hans uppståndelse. Genom hans himmelsfärd har de redan fått en plats i himlen.
Därför lever de ett nytt liv, inte efter egna tankar, styrda av mänskliga begär, utan för att ”göra de gärningar som Gud från början har bestämt oss till”.
Det nya livet återställer och fullbordar vad de från början är bestämda till. Guds eviga plan går i uppfyllelse.
Detta liv försöker fienden ta ifrån dem, bland annat genom att väcka liv i habegäret. Det Paulus av Korset varnar för kunde kallas ett begär efter ”andligt välbehag”. Det är naturligtvis något helt annat än vår bondes problem.
Paulus av Korset hade upptäckt korsets hemlighet och vittnar om hur frimodigheten rinner fram som en kraft – också i lidande och motgångar. Han hade upptäckt Kristi lidanden och hans kors som en källa till – i djupaste mening -andlig glädje.
I kollektbönen ber vi: ”Lär oss att som den helige Paulus i kärlek omfatta Kristi kors.” Helgonet hade upptäckt korsets kraft. I stället för att vilja bli av med korset, omfattade han det. Man kunde säga omfamna.
Benedictus använder samma ord när han talar om att i tålamod uthärda motgångar, lidanden och orättvisor. (4:e steget i 7:e kapitlet) Det låter omänskligt, men öppnar för samma hemliga kraft.
I dagens eukaristi ber vi: ”Lär oss att gestalta våra liv med Herrens lidande för ögonen, det mysterium som här blir närvarande”.
Under kommunionen hör vi: ”Vi förkunnar en Kristus som blivit korsfäst, en Kristus som är Guds kraft och Guds vishet”.
pater Ingmar Svanteson