Kortpredikan 1 februari 2020, S. Blasius, biskop och martyr
2 Sam 12: 1-7a, 10-17; Ps 51: 12-17; Mark 4: 35-41
”Du är den mannen.”
Natans pedagogik är genomtänkt. Han berättar en historia för David om en rik man som berövar en fattig man hans enda får. Därmed gillrar han en fälla för David. Han känner David och lockar fram hans häftiga reaktion: ”Dödens barn är den man som har gjort detta”. David går i fällan och bekräftar domen över sig själv.
Men det är mer än skicklig pedagogik. Det är Herrens Ande som avslöjar honom. Endast Herrens pil träffar absolut rätt. Utan den pilen väcks inte den nödvändiga ångern.
Ännu mera gäller det förlåtelsen. Att David blir förlåten direkt tycks oss som billig nåd. Men vi vet inte vad som händer mellan Gud och David. Det vi ser, att David fastar och ligger på marken, är uttrycken för hans ånger.
De motgångar och lidanden som David senare skall drabbas av ser bibeln som botgöring. Hela hans liv står under botgöringens tecken. David kunde säga med den botfärdige rövaren på korset: ”Jag lider vad mina gärningar är värda”.
Mönstret har följt med in i Kyrkan, när hon ålägger syndarna botgöring och till och med ger möjlighet till avlatens lindring. Botgöringen fullgörs av dem som blivit avlösta och förlåtna. Botgöringen står under nådens förtecken. Botgörarens tårar blandas redan med ofattbara glädjetårar.
Förlåtelsen är inte självklar. Tvärtom! Den är lika ofattbar som när Jesus tvingar vindarna och vågorna till lydnad. Lärjungarna grips av fruktan och frågar: ”Vem är han?”
Jesus frågar varför de är rädda och saknar tro. De, och vi, har fått detta tecken för att ge oss tron och stärka vår tro. Tron ges genom Anden, som när David insåg sin skuld och är beredd att leva i ständig botgöring.
Det är samma mönster för den som går ödmjukhetens väg under Benedictus ledning. Det leder till ständig bön om förbarmande. Den botgöringen befriar från rädsla, stärker tron och leder till kärlek.
Benedictus vet vem det är som handlar. ”Detta skall Herren i sin nåd genom den helige Ande visa hos sin arbetare, som nu är renad från laster och synder”.
Som botgörare firar vi den heliga eukaristin, i bön om den helige Ande.
pater Ingmar Svanteson