Predikan Trettondedag Jul, Epifania - Herrens Uppenbarelse 2024
Jes 60: 1-6; Ps 72: 2, 7-8, 10-13; Ef 3: 2-3a, 5-6; Matt 2: 1-12
Vägvisare till den stora glädjen
”När de vise männen såg stjärnan fylldes de av stor glädje.” Så berättar evangelisten Matteus. Hans kollega Lukas berättar vad herdarna fick höra under julnatten: ”Jag bär bud till er om en stor glädje, en glädje för hela folket”. Idag, tretton dagar senare, hör vi hur de tre stjärntydarna fylldes av den glädjen. De leddes av stjärnan från sitt hemland, förmodligen Babylonien, först till Jerusalem, sedan till Betlehem och den plats där de fann barnet och dess moder. Redan profeten Jesaja hade förutsagt det: ”Vid den synen skall du stråla av fröjd, och ditt hjärta skall bäva och vidga sig”.
Varje människa längtar efter denna glädje. Hon är inte skapad för sorg och bedrövelse, utan för glädje. Vi anar att den glädje evangeliet utlovar är något mera än den ytliga och världsliga glädje om vilken ordspråket säger: ’Snabbt vunnen, snabbt försvunnen’. Någon tänker att den stora glädjen bara är avsedd för ett fåtal. Men ängeln sade till herdarna att glädjen gällde ”hela folket”. Därför borde det vara varje människas högsta prioritet att söka och finna den glädjen. Den bistra verkligheten är att många som fått smaka den, också om de gått i kloster, ofta förlorar den. En munk berättar om en väldig bedrövelse och oförklarlig melankoli som kan drabba honom. Alla källsprång tycks torka ut. Oro tar över och han står inte ens ut med att stanna i sin cell. Bönen blir en lösdrivare och själen känns steril.
Hur finner människan den glädje som förblir? Vilka är hindren?
De vise männen bröt upp och sökte. De nöjde sig inte med att begrunda och diskutera det sällsamma stjärnfenomenet på vetenskapliga seminarier. Det gav sig av på en lång och riskabel resa. Deras företag blev säkert både ifrågasatt och förlöjligat av kolleger, vänner och den egna familjen. Men de lät sig inte hindras. Den sanna glädjen måste sökas.
Inte heller sökte de i blindo. Trots att de inte tillhörde det utvalda folket kände de sannolikt till profetian i fjärde Moseboken: ”En stjärna stiger fram ur Jakob, en spira höjs i Israel”.[1] De vise männen lät sig styras av de ord de hört ur judarnas heliga Skrift. Vi märker det när de kommer till Jerusalem. De lyssnar till de skriftlärda, som besvarar frågan var Messias skulle födas. Profeten hade sagt: ”Du Betlehem i Juda land är ingalunda ringast bland hövdingar i Juda, ty från dig skall det komma en hövding, en herde för mitt folk Israel”.
Det första hindret på vägen till den stora glädjen är okunnighet om Gud och om Jesus Kristus.
Men också den som har kunskap kan övermannas av tröghet och lockas att söka glädjen på fel ställe. Den första ivern kan mojna och annat tar över. Bristande glädje kan alltså bero på att man lämnat ut sitt inre åt främmande och världsliga inflytelser. Det var det första svar som den bedrövade munken fick. De vise männen är våra förebilder när de låter sig ledas av Guds ord, symboliserat av stjärnan. Deras iver att lyda Guds ord övervann både okunnighet och tröghet.
När de vise männen kom till Jerusalem och deras fråga väckte oro i staden hade de själva kunnat dras in i debatter och pratande. I stället lyssnar de bara till vad profeten sagt och fortsätter lugnt sitt sökande. Inte heller återvänder de till Herodes utan tar en annan väg hem till sitt land. De hade förstått att den vägledning de fått måste följas målmedvetet. Ingenting får hindra. Människan kan inte tjäna Gud och samtidigt ha andra gudar bredvid. Att låta ogräs växa i det egna hjärtat stryper glädjen. I klostret påminns vi om denna hjärtats glädje i varje aftonbön: ”Du ger mig glädje i hjärtat, större än andras när de får säd och vin i överflöd”. Det kan kännas plågsamt att höra detta, men orsaken är Guds omsorg och kärlek.
Om det första hindret är okunnighet och tröghet att läsa och bedja, så heter det andra oviljan att vända om från synden.
När de vise männen såg stjärnan fylldes de av stor glädje. Redan sökandet gav glädje. Gud såg att deras hjärtan var uppriktiga. Vi märker det, när de faller ner och tillber barnet. De visa och rika faller ödmjukt ner inför det fattiga barnet. Hos dem tycks också det tredje hindret vara undanröjt, högmodet. Detta hinder kan drabba inte minst den som kämpar ivrigt. Den högmodige är aldrig riktigt glad. Medan den ödmjuke får leva i en ständigt växande glädje, också när glädjen prövas och luttras. ”Gläd er alltid i Herren”, säger hans apostel. Han vet att glädjen är en andlig gåva som finns där, även om den inte alltid känns. Glädjen tycks enligt aposteln vara lika viktig som den ständiga bönen och tacksägelsen: ”Var alltid glada, be ständigt och tacka hela tiden Gud. Gör så, det är Guds vilja i Kristus Jesus”. Glädjen kan ständigt upptäckas på nytt. Lärjungen är smord med glädjens olja.
Stjärntydarna faller ner och tillber, med pannan mot marken. Så gör man bara inför en gudomlig konung. Också gåvorna talar samma språk. De är tecken som vittnar om mottagaren. Guldet visar att barnet är en konung. Rökelsen att det är en gudason och överstepräst. Myrran föregriper hans lidande, död och begravning.
De vise männen visar att hindren till den stora glädjen inte är omöjliga att övervinna. Både trögheten att söka, lusten att synda och det envisa högmodet. Barnet i krubban är större än universum, säger vår förre påve, starkare än alla hinder.
När sikten klarnar förstår den ödmjuke sökaren att han själv är sökt. Det är Gud som söker och drar människan. Han har sänt sin Son till jorden för att dra henne till sig och återge henne den förlorade glädjen.
Han vill befria oss från bedrövelsen och fylla våra hjärtan med den stora glädjen, försmaken till den eviga glädjen.
Amen.
pater Ingmar Svanteson
[1] Den som vill läsa om den historiska bakgrunden till dagens evangelium hänvisas till vår förre påve Benedikts bok ”Jesus från Nasaret”, del III. (Artos)