Den goda ekumeniken betraktar inte olikheter i läran som ett normaltillstånd utan som drivkraft till enhet
All enhet kommer från Gud och oenighet från människan. Aposteln Paulus talar om en Herre, en tro ett dop. Gud talar genom Ordet som blivit människa i Kristus Jesus. All enhet finns i Honom, all oenighet kommer utifrån.
Bioetiken är ett sådant område där ekumenisk samsyn är ovanlig. För att vara en god kraft i samhället och samtidigt närma sig enheten mellan de döpta behöver man ha samsyn i alla frågor som gäller livets helighet och äktenskapets enhet och oupplöslighet.
Ett gott ekumeniskt beslut är att försöka fastställa en gemensam kristen etik på detta allt viktigare område. Tankar är krafter. Tankar förflyttar ting och kan bli drivkrafter mot enhet i tron när människor berörs.
Mänskliga familjer kan bara vara familjer enligt Guds vilja och plan och bygga på enheten mellan mannen och kvinnan och viljan att få barn och att fostra dem. Familjer kan inte vara vilka samlevnadsformer som helst utan består av man och hustru och deras barn och deras barn. Familjer kan inte styras av hövdingar eller patriarker som bestämmer över familjer och över vilka som gifter sig. Polygami är en makt som utesluter friheten och monogami utesluter otrohet och oenigheten.
Samhällena behöver familjernas enhet. Fragmentering av familjeenheterna försvagar samhällena och leder till upplösning och förfall, både materiellt och moraliskt. Det är också en styrka för samhället att människor ska kunna avvika från vad som betraktas som ”normalt”. Alla har rätt till sina liv men inte samtidigt rätten att göra det avvikande till gemensam norm.
Den goda religionsdialogen leder till insikt om enheten som kommer från Gud. Religionerna kan inte själva skapa en enhet mellan religioner men uppfatta och uppskatta drivkrafter mot enheten.
diakon Göran Fäldt