3:e söndagen "under året" - årgång B

Predikan 3 söndagen under året 2024

Kära bröder och systrar, Gud sände Jona som profet till sin tids största stad Nineve. Människorna där gjorde mycket som var av ondo och Jona befalldes att gå dit och hålla en straffpredikan. Många i vår församling, som kommer från Irak, vet nog att Nineve låg i deras land norrut vid floden Tigris och nära staden Mosul. De vet också att mycket ont drabbat deras landsmän där under vår tid. Kyrkan är i dag profet i Irak och förföljs. Före Kyrkan fanns profeterna och bland dem Jona.

Predikan 3 söndagen under året 2024

Guds ord – levande och kraftigt. Denna söndag, den tredje under året, har av påven Franciskus fått ett särskilt namn: Guds ords söndag. Kyrkan vill göra oss mera medvetna om Guds ord, det ord som vi lyssnar till varje söndag. Det senaste konciliet gav en av sina viktiga texter nam­­net Dei verbum,Guds ord. Det riktar sig både till dem som förkunnar och till alla troen­de, för att de ge­nom en flitig läsning av den heliga skrift skall förvärva det som är mera värt än annat, kun­ska­­­pen om Je­­sus Kristus. Man cite­rar den helige Hiero­ny­mus: ”Okun­nighet om Skriften är okun­nig­het om Kristus”.

Predikan. 3 söndagen under året 2021– Guds Ords söndag

Levande och verksamt. Denna söndag, den tredje under året, har av påven Franciskus fått ett särskilt namn: Guds ords söndag. Kyrkan vill göra oss mera medvetna om Guds ord, det ord som vi egentligen firar varje söndag. Det är ett arv från det senaste konciliet, som gav en av sina tunga texter namnet Dei verbum, Guds ord. Det riktar sig till både dem som förkunnar och till alla troende, i synnerhet or­dens­folket, för att de skall lära känna ”det som är långt mera värt, kunskapen om Jesus Kristus (Fil 3:8) genom en ständig läsning av den heliga skrift”. Så citerar man den helige Hieronymus: ”Okunnighet om Skriften är okunnighet om Kristus”.