Predikan 3 söndagen under året 2024
Jon 3: 1-5, 10; Ps 25: 4-5b, 6-9; 1 Kor 7: 29-31; Mark 1: 14-20
Guds ord – levande och kraftigt
Denna söndag, den tredje under året, har av påven Franciskus fått ett särskilt namn: Guds ords söndag. Kyrkan vill göra oss mera medvetna om Guds ord, det ord som vi lyssnar till varje söndag. Det senaste konciliet gav en av sina viktiga texter namnet Dei verbum,Guds ord. Det riktar sig både till dem som förkunnar och till alla troende, för att de genom en flitig läsning av den heliga skrift skall förvärva det som är mera värt än annat, kunskapen om Jesus Kristus. Man citerar den helige Hieronymus: ”Okunnighet om Skriften är okunnighet om Kristus”.
Idag hörde vi i första läsningen hur Jona skickades till staden Nineve med ett nog så bistert budskap. Staden skulle gå under om de inte vände om från sin ”onda väg”. Men det märkliga hände att folket tog emot budskapet. Man lyste ut en fasta, både stora och små klädde sig i sorgdräkt. Gud såg deras ånger och drog tillbaka sitt hotande straff. Allt skedde genom några ord, framförda av en predikant som dessutom var motvillig. Jona ville ju inte att folket i Nineve skulle nås av budskapet. Kraften låg helt och hållet i de ord han fått att förkunna. Jona förkunnade Guds ord.
”Guds ord är levande och kraftigt”, säger Hebreerbrevet. Paulus tackar en församling som han grundat för att de ”lyssnade till Guds ord i hans predikan och tog emot det, inte som ett människoord utan som vad det verkligen är: Guds ord, som också visar sin kraft hos er troende.”
Samma kraft märker vi i evangeliet när Jesus kallar sina första lärjungar: ”Kom och följ mig. Jag skall göra er till människofiskare”. Evangelisten berättar: ”De lämnade genast sina nät och följde honom”. Jesu ord väckte tro och gav kraft till efterföljelse. Aposteln skall senare uttrycka det så: ”Tron kommer av förkunnelsen och förkunnelsen av Kristi ord”.
Det är därför mässans evangelietexter är samlade i en särskild bok, Evangeliariet,som vördas mer än andra böcker; vi kysser och beröker den, nästan som altarets allraheligaste sakrament. Hieronymus säger: ”Vi äter Kristi kropp och blod i eukaristin, men också när vi läser skrifterna”. En annan kyrkofader (Athanasius) säger: ”I Skriftens ord möter vi Herren, vars närvaro demonerna finner outhärdlig”.
Guds ord är kraftigare än vad den skickligaste talare kan prestera. Paulus behövde inte skämmas för sin talekonst. Ändå säger han: ”Mitt tal och min förkunnelse övertygade inte med vishet utan bevisade med ande och kraft; er tro skulle inte vila på mänsklig vishet utan på Guds kraft”. Människors ord kan vara kloka och intressanta, men de väcker inte tro. Tron är en frukt av Guds levande och verksamma ord. ”Mina ord är Ande och liv”, säger Jesus. Till sina apostlar säger han: ”Den som hör er, han hör mig”.
Det gäller inte bara det första steget in i trons värld. I andra läsningen undervisade aposteln om trons fortsatta villkor i den här världen. De troende får inte bli felaktigt beroende av vare sig familj eller ägodelar. Sådant lär man sig inte på en gång. Det tar tid att lära sig leva i världen, men inte av den. Därför behöver de troende kontinuerlig undervisning ur Guds ord. Precis som kroppen behöver mat varje dag, behöver själen dagligen andlig föda. Guds ord liknas ofta vid bröd, mat och dryck. Guds ord är närande föda.
I benediktinsk tradition talar vi om lectio divina, läsning av det gudomliga ordet. Kyrkan rekommenderar det för alla troende. Det hör till en daglig andlig rytm. Det behöver inte vara långa stycken ur bibeln, men läsningen bör följa en regelbunden ordning. Kanske genom att läsa dagens mässtexter, även om man inte kan delta i själva mässan, eller att stycke för stycke följa en bibelbok i taget. Nu kan vi också få kyrkans hjälp att rätt förstå det genom ”Katolsk studiebibel”, som särskilt förklarar bibelställen där den katolska läsningen ifrågasätts.
Munkarna praktiserade inte lectio divinafrämst för att få kunskap, hur viktig den än är. De läste för att lämna ut sig åt Guds ord och bli förvandlade av det. En kyrkofader (Clemens av Alexandria) säger: ”När en människa öppnar sig för och lyssnar till Skriften är hon inte bara människa. Hon är på väg att bli gudomlig”. Det liknar mottagandet av den heliga kommunionen. Traditionen talar om att äta både vid Ordets bord och vid altarets bord. Vi tar emot den heliga kommunionen för att förvandlas av och bli det vi tar emot. När vi lyssnar till Guds ord i bön och handling utför det levande ordet sitt verk i oss. Lyssnaren tuggar i sig och smälter det gudomliga ordet för att förvandlas av det. Även när det inte känns som om något hände, händer något i det fördolda. Guds ord liknar regnet som faller från himlen och som inte återvänder dit utan att ha utfört det vartill det var utsänt, att göra jorden fruktbärande. Ibland smakar det som honung, som självrunnen honung.
Guds ord är levande och verksamt, det är mer åtråvärt än guld. Guds ord är förlängningen av Ordet med stort O, som Gud sänt för att rena, helga och gudomliggöra sina älskade barn.
Lovad vare Jesus Kristus, som kommer till oss som Guds levande och verksamma Ord!
Amen.
pater Ingmar Svanteson