Fler barn är bara av godo
Motsatsen har framförts i media som en demografiskt odiskutabel sanning. Men det är ju med sådana alarmistiska uttalanden som med alla närmast desperata förslag att globalt bromsa in klimatförändringen. De vill inte erkänna variationer i planetens händelser. Då blir ett eller det enda svaret på ökad världsbefolkning färre barn – överallt! Men var slutar det? En tvinande homo sapiens stam som går samma öde till mötes som till exempel Neandertalarna.
De 12 undertecknarna av repliken till statsministerns oro för det låga antalet födda i Sverige tycks vara arvtagare till engelsmannens Thomas Malthus (1766-1834, ekonom, demograf, anglikansk präst) som redan 1806 skrev en berömd essä om principerna för befolkningsutvecklingen. Enligt hans teori kunde aldrig livsmedelsproduktionen räcka till för en växande befolkning. Alltså skulle samhället genom sin politik påverka familjerna att ha så få barn som möjligt.
De 12 menar att det är stora fördelar att färre barn föds. Så länge den uppfattningen inte kräver befolkningskontroll, som den kända i Kina, har familjerna fortfarande friheten att bestämma antal barn själva och räkna med samhällets positiva familjepolitik. Inte alla som har åsikter om befolkningsutvecklingen är så måttfulla som Population Matters Sweden. Det finns de som anser att det är skadligt att föda barn med tanke på miljökrisen. Så långt går inte undertecknarna till ”Stora fördelar om färre barn föds” (Svenska Dagbladet, debatt 8 nov -24) utan visar prov på att inte radikaliseras.
FN räknade 2020 med en världsbefolkning på 8 miljarder. Befolkningarna måste fritt kunna både minska och öka beroenden på yttre orsaker som missväxt, krig eller epidemier. Population Matters Sweden bör inse att underskott i födelsetalen är ett faktiskt problem genom en onaturlig obalans mellan yngre och äldre i alla samhällen. Japan och Kina inser politiskt att de har en befolkningskris på grund av rädsla för att ha barn överhuvudtaget. Kina får nu kämpa politiskt för att omskola befolkningen till att ha fler än ett barn vilket varit normen. De som överskridit normen råkade mycket illa ut och tvångsaborter var lagliga. Skälen för den kinesiska tidiga befolkningspolitiken var just faran med överbefolkning. Man hade som enpartistat också alla möjligheter att bestämma antal barn i samhället.
Familjerna måste fritt kunna leva efter den kristna familjemoralen som vi har i vår västerländska kultur och ta emot våra barn med kärlek och omsorg. Flerbarnsfamiljer behövs i samhället. Framtiden får inte framstå i alltför pessimistiskt ljus för de unga. Samhället får inte bli en utilitaristisk avelsfarm där eliterna får ha fler barn och övriga får sig tilldelad ett antal barn som myndigheter reglerar med skatter och bidrag. Thomas Malthus teorier bör inte tillämpas politiskt. Statsministerns inlägg i SvD, som de 12 invänt mot, hör till de mer positiva inläggen på länge i svensk familjepolitik.
diakon Göran Fäldt