Finns det en hållbar, ekologisk etik för människans sexualitet?
Vi är väl medvetna om de ibland mycket häftiga och oförsonliga invändningar mot läran om fruktsamheten i äktenskapet, som fortsätter att hållas vid liv, men desto mer övertygade kan vi vara om den moraliska riktigheten i Kyrkans obrutna undervisning. De kritiska anser sig ha de rätta argumenten och håller fast vid dem ”till sisat andetaget”. De kommer inte att ändra sig och de ger sig aldrig.
Den utbredda kritiken mot Paulus VI: s encyklika om regleringen av födandet av barnen, Humanae vitae (1968), besvarades på olika sätt men främst genom Johannes Paulus II: s encyklika Veritatis splendor (1993) som med sitt fastslagande av de absoluta normernas existens underkände de moralteologiska revisionisternas påståenden att samvetet inför besluten kunde ta hänsyn till förmodade framtida omständigheter som kunde innebära ett mindre moraliskt ont men som kunde rättfärdigas. I sin mest långtgående kritik av påvens undervisning (sammanfallande med Pius XI: s Casti Connubii (1931) och konciliet) menade de att påvens ämbete inte hade kompetensen att undervisa på sexualmoralens område; till dem hörde fader Charles Curran).
Charles Curran (född 1934)
(Wikipedia, foto 1968 – med det nya p-pillret mellan fingrarna)
Bland dem som i stället försvarat läroämbetets kompetens i denna grundläggande fråga känner vi till många av de kyrkotrogna och lojala med läroämbetet, präster, biskopar, kardinaler, men också lekmän som Dietrich von Hildebrand, vars teologiska kvarlåtenskap nu förvaltas av en stiftelse som hans andra hustru Alice von Hildebrand ansvarat för fram till sin död 2021.
Dietrich von Hildebrand (1889 - 1977)
Bland andra som försvarat det moralteologiska innehållet, teologer som också är kvinnor, med erfarenhet av äktenskap och moderskap, finner vi Janet E. Smith, Hanna-Barbara Gerl-Falkovitz och Gabriele Kuby.
Janet E. Smith
Hanna-Barbara Gerl-Falkovitz
Gabriele Kuby
Kyrkans undervisning om sexualitetens yttersta syfte och mening måste hela tiden upprepas, förmedlas och förklaras som sanning och som bindande för samvetet. Inte minst när den medicinska teknologin erbjuder lösningar på den moderna sekulariserade människans alla problem med sin av naturen givna sexualitet. Gabriele Kuby är aktuell med sin senaste bok översatt från tyska till engelska, The Abandoned Generation. Hanna-Barbara Gerl-Falkovitz tilldelades Ratzingerpriset 2021 bland annat för sin forskning om feminismen och genusideologierna.
diakon Göran Fäldt