Svepeduken i Turin: Vad vi vet om Kristi begravningssvepning
Autenticitet och korsfästelsens verklighet
Påven Franciskus rör vid den heliga svepeduken, som av vissa kristna antas vara Jesu av Nasarets begravningssvepning, den 21 juni 2015 i Turins katedral. (foto: Alberto Pizzoli / Getty)
Virala berättelser denna vecka rapporterade om en "ny" studie som pekar på vetenskaplig forskning som bekräftar att Svepeduken i Turin, Jesu Kristi påstådda begravningsduk, verkligen går tillbaka 2 000 år, vilket sammanfaller med Vår Herres liv och korsfästelsen.
En närmare titt avslöjar att denna forskning faktiskt kom från en studie från 2022 gjord av den italienska forskaren Liberato De Caro från Italiens Institute of Crystallography vid National Research Council i Bari.
The Register var en av de första som rapporterade De Caros fynd. I april 2022 diskuterade Edward Pentin fynden som använde röntgenmetod för att bestämma åldern på dukens fibrer med vetenskapsmannen själv.
Med forskning som började 2019 och försenad av pandemin, berättade De Caro för The Register: "Vi tillämpade äntligen den nya röntgendateringstekniken på ett prov av Svepeduken i Turin, och resultaten av forskningen publicerades i den internationella tidskriften Heritage efter ungefär en månad av förberedelser och revidering, under vilken vårt arbete utvärderades av tre andra oberoende experter och tidskriftens redaktör.”
Närbild av Svepeduken i Turin. (Foto: Godongphoto) Copyright (c) 2024 godongphoto/Shutterstock. Ingen användning utan tillstånd.
De Caro noterade att forskningen gjordes i röntgenlaboratorierna vid Institutes of Crystallography vid National Council of Research, "i samarbete med professor G. Fanti vid University of Padua."
Fanti skapade rubriker i veckan om sin senaste forskning som utfördes tidigare i somras. New York Post rapporterade att studien "fokuserade på blodfläckar och "gisselmärken" som hittats på svepeduken, som anspelar på Kristi död genom att spikas på ett kors - en vanlig metod för avrättning av romarna vid hans tid år 33 e.Kr.
"Den höga procentandelen kreatinin som finns i de klibbiga tejpproverna kan förklaras, särskilt under Jesu sista timme innan han dog på korset, av ett minskat blodflöde till njurarna som också orsakats av hypovolemi och av allvarlig uttorkning.” lyder studien.
Svepeduken i Turin, en månghundraårig linneduk som tros ha svept in Jesu Kristi korsfäste kropp, i katedralen i Turin under den offentliga invigningen av Turins svepning den 19 april 2015. (Foto: CNA)
När han talade till Daily Mail , som först bröt historien, sa Fanti: "Jag skulle hänvisa till typ A-blod som det som kom ut ur liket och därför postmortem blod; den består av mikrocyter som indikerar Jesu andningslidande på korset.” (lat. postmortem= efter döden. Övers. anm.)
År 2021 liveströmmades Turins hölje så att miljoner runt om i världen kunde vörda det virtuellt. Tidpunkten som ägde rum på den heliga lördagen när katoliker begrundar vår Herres smärta och lidande den ödesdigra långfredagen, ger Svepeduken oss insikter i Kristi kroppslighet – och hans enorma lidande. Som Jim Graves skrev 2021:
"Vad svepningen säger oss om Kristi död är att han utstod den värsta form av tortyr som onda sinnen kunde tänka sig. Hans död var extremt brutal. Hans högra öga är svullet nästan stängt, näsan är avvikande, båda ögonbrynen är svullna och det finns flera andra rivsår på kinderna, allt som ett resultat av en kraftig misshandel. Hans bröst, axlar, rygg, skinkor och ben är täckta med hantelformade skärsår eller gisselmärken.”
Replika av Svepeduken i Turin, som finns i Real Santuario del Cristo de La Laguna på Teneriffa, Spanien. (Foto: Koppchen)
The Register´s Europa-korrespondent Solène Tadié rapporterade 2022 om en ny bok som undersökte den "definitiva sanningen" om Turins svepeduk. "Det är inte längre möjligt att säga att det är ett medeltida tyg, och inte heller att det förmodligen kan vara Jesu svepeduk," sa den franske historikern Jean-Christian Petitfils till The Register. "Nej, dess äkthet kan inte längre ifrågasättas."
Ny forskning som rapporterades tidigare under året av James Day grävde fram ett samband mellan Svepeduken i Turin och den Heliga Graalen, den påstådda bägaren som användes av Kristus vid den sista måltiden.
"I sin bok, The Holy Grail and the Shroud of Christ, undertecknade Noel Currer-Briggs hypotesen att Turins mandylion och svepeduk är en och samma. Han kopplar Laons heliga ansikte till en dåligt bevarad mandylionfresk i Serbiens Gradac-kloster, byggd mellan 1277 och 1282 av drottningen av Serbien, Helen av Anjou, mor till kung Stefan Uroš II Milutin. Currer-Briggs påpekar specifikt de liknande spaljé- eller gallerformerna på den mosaiken som också är synliga på Laon-ikonen. "Termen galler eller spaljé är synonymt med galler eller grill, och de härstammar alla från det medeltida franska ordet "greil" eller "greille." För Currer-Briggs var detta bevis på ett dekorativt galler bakom vilken var svepningen, hopvikt på ett sådant sätt att bara ansiktet avslöjas.”
Bara förra året behandlade en dokumentär mysteriet med Turins svepeduk som ett deckardrama med sanna brott med den enda jesuitfadern Robert Spitzer, en av EWTN:s mest populära programvärdar. Filmen fokuserar inte bara på Kristi lidande och 72-timmarsperioden som vår käre Jesus skulle ha bäddats in i tyget, utan också på ursprunget till några av pollenfossilen som hittats på linnetyget. Som chefredaktör Shannon Mullen rapporterade inför filmens premiär:
"Ett annat övertygande fynd är att de flesta av pollenfossilen som finns kvar på svepningen kommer från norra Judéen, inte Frankrike eller andra platser där tyget är känt för att ha funnits under de senaste 700 åren."
"Så, det måste vara mycket äldre", resonerade fader Spitzer under ett seminarium som hölls på plats vid Napa Institutes sommarkonferens förra året.
"Baserat på hans forskning genom åren är Fader Spitzer övertygad om svepningens äkthet. Han ansluter sig till teorin att "spontan kärndegenerering vid låg temperatur" av varje cell i den korsfäste mannens kropp skapade en otroligt intensiv strålning som lämnade efter sig fysiska bevis på uppståndelsen", skrev Mullen för Catholic News Agency.
Det är perfekt timing att fördjupa sig ännu djupare i detta mysterium eftersom Fader Spitzer precis har publicerat en ny bok med Ignatius Press med titeln Kristus, vetenskap och förnuft: Vad vi kan veta om Jesus, Maria och mirakel.
Presidenten för Magis Center of Reason and Faith tar sig an svepeduken ur ett strikt vetenskapligt perspektiv och tittar på både passionen och uppståndelsen.
Biskop Robert Barron talade till Fox News den här veckan angående svepningens mysterium, och påminde katolikerna: "Vår tro på Kristi uppståndelse är inte på något sätt beroende av svepningen, men dess storslagna kraft att fånga vår uppmärksamhet och många andra mysterier har stärkt tron hos många."
Och när påven Benedictus XVI vördade svepningen på den heliga lördagen 2010, bjöd han in oss alla att begrunda hur detta tygstycke talar:
"Det talar med blod, och blod är liv! Liknelsen är en ikon skriven i blod; blodet av en man som blev gisslad, krönt med törne, korsfäst och vars högra sida var genomborrad. Bilden som präglas på svepningen är den av en död man, men blodet talar om hans liv. Varje spår av blod talar om kärlek och liv. Speciellt den där enorma fläcken nära hans revben, gjord av blodet och vattnet som flödade rikligt från ett stort sår som tillfogats av spetsen på ett romerskt spjut. Det blodet och det vattnet talar om liv. Det är som en källa som mumlar i tystnaden, och vi kan höra den.”
Alyssa Murphy
Alyssa Murphy är The Register´s chefredaktör för digitala tillgångar. Hon började sin karriär i etern i San Francisco och har arbetat inom alla medias aspekter. Alyssa tycker om att skriva och täcka berättelser som inspirerar och lyfter. Registerläsare kanske känner till hennes röst från EWTN-radions Morning Glory. Alyssa bor för närvarande i New Jersey strax utanför Manhattan med sin man Andrew och sin lilla dotter Annabelle.
Till svenska, augusti 2024, Eva-Lotta Svensson
Inlägget kommer från sidan www.ncregister.com
Direktlänk till inlägget klicka här
Läs också: Den gudomliga blodgruppen: uppenbarad av "tillfälligheter" av eukaristiska mirakel?
Läs också: Fem extraordinära eukaristiska mirakel som lämnade fysiska bevis