Predikan Påskvakan 2023

Predikan Påskvakan 2023

”Vakna, du som sover, stå upp från de döda, och Kristus skall lysa över dig.”

Så förkunnas påskens budskap av en tidig kyrkofader. Tiden och rummet tycks vara upp­hävda och Kris­tus kan söka upp våra stamföräldrar Adam och Eva som sitter i dödsrikets mörker och fång­enskap. Han uppmanar dem att ”stå upp från de döda”. Vi ser det på öst­liga iko­ner, där Kristus räcker Adam och Eva handen för att resa upp dem ur dödsrikets djup. ”Jag har inte skapat dig för att hål­las bun­den i dödsriket”, fortsätter han. ”Stå upp, du min bild, stå upp, du som jag har for­mat till min avbild. För din skull antog jag, Herren, din tjänarestalt. Se märkena efter slagen på kin­­­derna. Jag fick dem för att åter­upp­rätta din van­ställda gestalt efter min avbild”. Genom påsken får människan sin avbild återställd till sin ur­­sprungliga skönhet. 

    Vi antydde detta i långfredagens korsgudstjänst, där vi hörde om Je­su vanställda ansik­te. Redan profeten hade ju sett hans ansikte som motbjudande. Han tog upp synden i sin kropp, som en smitta eller ett virus. Men eftersom han själv var fri från synd berövade han därmed synden kraften att skilja människan från Gud. I mörkret tändes ett ljus. Vår forn­kyrklige pre­dikant söker ord för påskens hisnande innebörd. ”Bröllops­kam­maren är in­redd, rätterna är tillagade, de himmelska boningarna och hyddorna är bered­da, skat­tkam­rarna med goda ting har öpp­nats”.   

    Samma budskap hörde vi i Exsultet, lovsången vid påskljuset, den kanske vack­raste av kyrkans liturgiska böner. Den vänder sig med sitt bud­skap först till änglarna. Kristi upp­ståndel­se får änglar­na att jubla. Se­dan uppmanas jorden att jubla av glädje. ”Hela världen må förnimma att mörkret har sking­rats.” Vida­re upp­­­manas kyr­kan att glädja sig. Hon bär i sig försoningens och uppstån­del­sens kraf­ter. Hela hennes liv och historia, inte minst hen­nes martyrer och helgon, vore obegriplig utan Kris­ti upp­ståndel­se.

    Exsultet inleds som en eukaristisk prefation: ”Ja, sannerligen är det tillbörligt och rätt…” Näs­tan be­rusat besjunger den Kristi ömsinta omsorg och bottenlösa kärlek. Den kallar skul­­den ”lyck­sa­lig”, ty den blev inlöst av en sådan Återlösare. Men eftersom kärleken är så glödande blir också allvaret så stort: ”Meningslöst är det att födas som männi­ska om vi inte blir födda på nytt till det sanna, eviga livet”.

    Brotten förjagas, skulderna utplå­nas, oskul­den ges åt de fallna och de bedrövade får glädjen tillbaka, hatet förintas, fred skapas och makterna tvingas till lydnad. Skeptikern undrar: är inte detta överord? Tron svarar: Det är vi som är blinda, döva och tröga. Allt gott i historien har sin källa i den­na natt. Det är vi, de medelmåttiga och likgiltiga, som in­te har upp­täckt påskens hisnande storhet. Allt är förvandlat, ty Kris­tus har upp­stått från de döda! Vad skulle in­te hän­da om vi fullt ut och ständigt levde i påskens verklighet? Ota­liga vittnes­börd bekräftar den sanning vi firar denna natt. 

    Kristi uppståndelse är alltså något vida mer än att han som män­ni­ska blev levande igen.    Samtidigt var det något konkret och kroppsligt. Graven var tom. Vår förre på­ve Bene­dikt XVI säger: ”Uppståndel­sen är något som har hänt i historien, men den spräng­­­er histo­riens rum och når utöver det”.

    Vår fornkyrklige predikant valde ett ord av aposteln Paulus för att förkunna påskens bud­­­­­skap. ”Res dig! Vakna, du som sover”. Han syftar på den människa som sänkt blicken och andligen har somnat. Låtit sig fångas av bedrövelse och vanmakt. Något i denna van­makt är ett eget val. Människan har sänkt blicken. Hon har låtit ljuset slockna. Hon har låtit sig dras ner i döden. Aposteln säger: ”Stå upp från de döda och Kristus skall lysa över dig”.

    Hela tillvaron är påskpräglad. Hela Benedictus regel är byggd kring påsken. I påskljuset ser vi livets hela kallel­se och mening. Att följa Kris­tus, dö från synden och ingenting före­dra framför kärleken till honom. Det är den­na påsk som prog­rammerats in i den döp­te. För att vårt utseende skall för­vandlas och Kristi ljus ly­sa över oss.

    Älskade systrar och bröder: ”Vakna, du som sover, stå upp från de döda, och Kristus skall lysa över dig.” Amen.

                                                                                                     pater Ingmar Svanteson

Pater Ingmar Svanteson

Pater Ingmar Svanteson är katolsk präst och benediktinmunk i Den Helige Benedictus Kloster i Mariavall i östra Skåne. Pater Ingmar publicerar sina texter på klostrets hemsida klicka här

Pater Ingmar