Predikan 4 söndagen i advent 2023
2 Sam 7: 1-5, 8b-12, 14, 16; Ps 89: 2-5, 27, 29; Rom 16: 25-27; Luk 1: 26-38
Ingjut, Herre, din nåd i våra hjärtan
Så bad vi i kollektbönen denna fjärde söndag i advent. Det är samma bön som avslutar Angelusbönen, som i katolsk tradition beds morgon, middag, kväll medan kyrkklockan klämtar. Vi ber denna bön i mässan denna fjärde advent, som i år också är julafton. Vi är alldeles nära julen, men ännu inte framme. Hela adventstidens väntan samlas i denna bön: Ingjut, Herre, din nåd i våra hjärtan…
Det är inga småsaker vi ber om. Vi ber att Guds nåd skall ingjutas i våra hjärtan så att vi förstår och inser hur väldig den högtid är som vi skall fira. Vi vore döda till evig tid, säger Augustinus, om inte Gud hade blivit människa och fötts i tiden. Alla julförberedelser är fåfänga om inte Kristus föds i våra hjärtan. När orosmolnen hopar sig är det frestande att fly in i drömmar och stämningar, eller ge sig hän åt egna förhoppningar eller planer.
Kung David fick erfara det när han med egna krafter ville bygga ett hus åt Herren. Han ville inte låta den heliga arken bo i ett tält, medan han själv bodde i ett hus av cederträ. Också profeten Natan instämmer i detta generösa och fromma förslag, tills Gud själv griper in. Profeten frågar David på Guds vägnar: ”Skulle du bygga mig ett hus att bo i?” Så påminner Gud honom om att det är han som har hämtat David från fåren och gjort honom till en furste över Israels folk. Det är Gud som varit med honom på alla hans vägar och utrotat alla hans fiender. Och nu skall han fullborda det och göra Davids namn likt de störstas namn på jorden. Det är Herren som skall bygga ett hus åt David. Han skall senare själv sjunga om det i Psaltaren: ”Om inte Herren bygger huset, så arbetar de fåfängt som bygger på det”. Det skall ske sedan Davids tid är ute och Gud upphöjer en son ur hans liv. Vi vet att Davids son Salomo fick bygga templet, men också att löftet pekar vidare, både tidsmässigt och till sitt innehåll. Gud hade sagt att Davids hus skall bestå till evig tid. Gud säger: ”Jag skall befästa hans kungadöme. Jag skall vara hans fader och han skall vara min son. Ditt hus och ditt kungadöme skall bestå till evig tid”. Vi hör i evangeliet om detta löfte. Ängeln Gabriel säger om den son som Maria skall föda. ”Herren Gud skall ge honom hans fader Davids tron och hans välde skall aldrig ta slut”. Det är lika hisnande som det låter. Samtidigt som det är mycket konkret och kan bli vår högst personliga bön.
Det är därför Angelus blivit en daglig bön. Samtidigt som den är en slags minikatekes, en daglig påminnelse om centrum i vår tro. Ibland har den kallats en mini-tidegärd. Ett sätt att stanna upp några minuter och ta ut kursen på nytt. I äldre tid stannade man upp med arbetet på åkrarna eller i stadens verkstäder när Angelusringningen hördes. Man påmindes om Herrens närvaro mitt i vardagen. Många försöker göra detsamma idag, även utan hjälp av kyrkklockor. På morgonen, mitt på dagen, och på kvällen. I klostret sker det vid laudes, sext och vesper.
Det är en bön, en bön om nåd, en bön om den gudomliga kraften. Herre, ingjut din nåd i våra hjärtan.Människan kan inte förtjäna nåden, men hon kan be om den. Hjärtat måste öppna sig för att ta emot nåden, som jorden tar emot regnet. Ju mera en människa har fått smaka av nåden, desto starkare blir också fiendens försök att beröva oss den. Det kan räcka med en ond tanke för att förlora nåden. Eller en stunds umgänge med avundsjuka, självömkan, irritation eller dömande tankar. Inte minst inför julen. Vägen tillbaka heter bön. Herre, ingjut din nåd i våra hjärtan.
Vi har ju fått veta. Vi har fått trons ljus. Vi har hört budskapet, ängelns budskap till Maria. Det som gett bönen dess namn. Angelus Domini nuntiavit Mariae.– Herrens ängel kom med bud till Maria.Budskapet att Guds Son blivit människa. Det unika budskapet. Anstötligt för den mänskliga tanken. Marias fråga är berättigad: Hur skall detta ske? Jag har ju aldrig haft någon man? Budskapets innehåll, att jungfrun blir havande, är så långt utöver varje mänsklig möjlighet att endast den gudomliga nåden kan åstadkomma det. Den helige Ande skall komma över henne.Detta får vi budskap om. Endast tron vet att det är sant. Men för att tro behövs nåd. Och inte ens tron har någon nytta av det utan fortsatt nåd. Hjärtat behöver ständigt tillflöde av nådens ljus och värme. Nåden märks på doften, på glädjen och på friden. Därför ber vi om den. Herre, ingjut din nåd i våra hjärtan.
Också julfirandet behöver nåden. För att se och förundras, inte bara med förståndet. Förståndet är viktigt. Också tanken behöver hisna och förundras, bäva och glädjas. Kyrkofädernas utläggningar om människoblivandets mysterium är till god hjälp för den reflekterande människan. Men inte ens det räcker. Endast nåden ger liv åt tanken. Endast Anden ger liv åt det torra förnuftet.
Bönen fortsätter: så att vi, som genom ängelns budskap fått veta att din Son blivit människa, genom hans lidande och kors når fram till uppståndelsens härlighet.Julen fullbordas i påsken. Påsken var den första högtid som firades av de tidiga kristna. Julen kom senare, i ljuset från påsken. Kristi påsk började redan i Betlehem. Han som en gång skall hänga på korsets trä, ligger nu på den hårda krubbans trä.
Därmed är vi tillbaka i vår kollektbön och i Angelus-bönen. Det är genom lidande och kors som vi når fram till målet. Det är inte något konstigt eller oväntat att våra mänskliga liv är präglade av lidande. Det är det normala eftersom vi lever i en fallen värld. Det är hedonismen som lurat oss att tro något annat.
Men det hedonismen inte har något att säga om är att lidandet inte får sista ordet. Det är övervunnet genom Messias lidande och kors. Därför ber vi om nåden att följa Messias ännu tätare i spåren. Nåden ger oss den kraft vi behöver för att följa honom ända till målet. Nåden ger oss del av det han har vunnit åt oss.
Därför ber vi Angelus varje dag och särskilt inför Kristi födelses fest: Herre, ingjut din nåd i våra hjärtan, så att vi, som genom ängelns budskap fått veta att din Son blivit människa, genom hans lidande och kors når fram till uppståndelsens härlighet. Genom samme Kristus, vår Herre.
Amen.
pater Ingmar Svanteson